جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

دماسنج بازار دلار روبه‌پایین حرکت می‌کند و آرام‌آرام سرد می‌شود. بعد از افزایش نرخ ارز در سه‌هفته اخیر، ارزش این ارز مهم، از اول هفته جاری رو‌به‌کاهش نهاد و توانست تا حدی از نوسانات زیاد خود بکاهد.

پیش‌بینی‌ها از روز پنج‌شنبه مبنی بر این بود که باتوجه به خبر‌های شنیده‌شده حول مذاکرات هسته‌یی و تحریم‌ها دلار هفته نزولی را آغاز کند.  دلار روز گذشته در ساعات آغازین کار خود را با نرخ 3185‌تومان آغاز کرد و در ادامه توانست با 20تومان کاهش به 3165‌تومان نیز برسد. برای بازار آشوب‌زده‌یی که تا ارزش 3205‌تومان را در روز‌های گذشته تجربه کرده بود این کاهش نرخ نوید رسیدن به نرخ‌های پایین‌تر نیز بود. بسیاری از تحلیلگران بازار دلیل شروع روند نزول نرخ ارز از اول هفته را ملاقات محمدجواد ظریف و جان‌کری در نیویورک در حاشیه مذاکرات هسته‌یی 1+5 و خبرهای دریافتی مثبت این دیدار می‌دانند همچنین از سوی دیگر خبری که تاثیر بسزایی بر روند بازار داشت انتشار خبر لغو تحریم بانک مرکزی از تحریم‌ها بود. در خبر‌ها آمده بود، دادگاه اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه حکم داد که تصمیم سال2012 شورای اروپا برای تحریم و مسدودکردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود. اما خبر‌های دریافتی از این روز‌های سفر هیات ایرانی به امریکا جو خوش‌بینانه‌یی را در بازار ایجاد کرده است. ظریف درآخرین اظهارنظر خود بیان کرده که به مذاکرات محتاطانه خوش‌بین است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌یی که بخش کوتاهی از آن بامداد یک‌شنبه منتشر شد، گفت به مذاکرات هسته‌یی جاری میان ایران و گروه موسوم به ۱+5، «محتاطانه خوش‌بین» است. آقای ظریف که در نیویورک با شبکه «سی‌سی‌ تی‌وی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «نهایتا دلیل خوش‌بینی محتاطانه من این است که همه می‌دانند  که این مذاکرات جایگزین یک توافق، بدتر خواهد بود.» وی افزود: «توافقی که به‌هر‌حال و تحت هر شرایطی تعداد قابل‌توجهی منتقد در همه پایتخت‌ها خواهد داشت؛ اینجا در ایالات متحده، در ایران، در اروپا، اما احتمالا بیشتر در واشنگتن و تهران.»از سوی دیگری عده‌یی از کارشناسان پایان‌یافتن آخرین ماه تابستان را مزید بر علت می‌دانند. سفرهای تابستانی رو‌به‌پایان است و این خود می‌تواند تقاضای بازار را تا حد زیادی کاهش دهد. از سوی دیگر اعزام عده زیادی از حجاج انجام گرفته است و سهم بسزایی از تقاضای ارز در روز‌های پایانی سال کاهش داشته است. انتظار می‌رود در ادامه خبر‌های شنیده‌شده همچنین وصول مطالبات بلوکه‌شده ایران در روز‌های اخیر ارز بیشتری وارد بازار شود و نرخ ارز تا آخر هفته، همین روند کاهشی را ادامه دهد.

تفاهم بر سر کاهش قیمت طلا

طلای جهانی که در آخرین روز معاملات بازار جهانی روند با رکورد کاهشی هشت‌ماه‌ونیم روبه‌رو شده بود از روز دوشنبه فعالیت خود را در بازار آغاز می‌کند. کارشناسان کیتکو در گمانه‌زنی‌های خود خبر از کاهش طلا داده بودند. در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو از میان 24شرکت‌کننده، 13نفر اظهار کردند طلا هفته جاری به قیمت پایین‌تری معامله شود درحالی‌که هفت نفر افزایش قیمت و چهار نفر ثابت‌ماندن آن را پیش‌بینی کردند. اعتقاد کارشناسان این است، تصمیم بانک مرکزی امریکا برای پایان‌دادن به سیاست تسهیل مقداری پول در اکتبر به تقاضا برای طلا لطمه زده و درعوض صعود بازارهای سهام و دلار را در پی داشته است. در این بین افزایش نرخ‌های بهره در امریکا به سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مانند طلا که بازدهی ندارند لطمه خواهد زد. ازسوی دیگر پایگاه اینترنتی اف‌ایکس‌امپایر، در جدیدترین تحلیل تکنیکال خود آورده است که سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1200دلار خواهد بود و این رقم از نظر روانی تاثیر زیادی تحولات آتی قیمت این فلز زرد در بازارهای جهانی خواهد داشت. براساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر سطح حمایتی 1200دلاری شکسته شود قیمت طلا در مسیر نزولی خود برای رسیدن به سطح 1000دلاری قرار خواهد گرفت. نمودارهای مربوط به تجزیه‌وتحلیل روند حرکت قیمت طلا نشان می‌دهد که قیمت این فلز زرد در بلندمدت همچنان روندی نزولی خواهد داشت. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی افزایش ارزش دلار و رشد شاخص سهام و اوراق قرضه 10ساله امریکا تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته و درصورت ادامه این روند قیمت طلا در روزهای آینده نیز با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

شاخص‌های مهم اقتصادی جهان در هفته

شاخص سفارش کالاهای بادوام امریکا، شاخص مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری امریکا و شاخص تولیدات ناخالص داخلی امریکا از مهم‌ترین رویدادهای مهم اقتصادی جهان در هفته جاری به‌شمار می‌روند. به گزارش سایت طلا به نقل از فارکس فکتوری، شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در بازارهای طلا در هفته پیش‌رو موثر هستند به‌شرح زیر است:

دوشنبه 31 شهریور

  سخنرانی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا

سه‌شنبه 1 مهر

  شاخص خرید مدیران صنعتی HSBC چین

چهارشنبه 2 مهر

  شاخص فروش خانه‌های جدید امریکا

پنج‌شنبه 3 مهر

  شاخص سفارش کالاهای بادوام امریکا

  شاخص مدعیان اولیه درخواست بیمه بیکاری امریکا

جمعه 4 مهر

  شاخص تولیدات ناخالص داخلی امریکا

بازار طلای ایران در مسیر نزول

سکه همچنان به راه نزولی خود ادامه می‌دهد این درحالی است که سکه بهار آزادی طی هفته گذشته در حدود 25 هزار تومان کاهش قیمت داشته است. سکه روز گذشته در بازار تهران در حدود 916هزار‌تومان معامله شد که 1000‌تومان نسبت به روز قبل خود کاهش داشته است. پارامتر تاثیرگذار بر روند قیمت طلا در هفته‌های اخیر طلای جهانی بوده است. کارشناسان بازار طلا اعتقاد دارند اگر روند افزایشی هفته‌های اخیر از سوی بازار دلار در کار نبود نزول قیمت طلا چشمگیرتر و بیشتر از روند طی‌شده دیده می‌شد. در ادامه نیز هر گرم طلای 18عیار به‌ارزش 94هزارو200‌تومان در بازار معامله شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی