جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

نگاهی به زندگی ژاکوب مارشاک

پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۳۴ ق.ظ

ژاکوب مارشاک متولد 23 جولای 1898، اقتصاددان آمریکایی است که ملیت اوکراینی داشت و به عنوان پدر اقتصاد‌سنجی شناخته می‌شود.
ژاکوب مارشاک در کی‌یف به عنوان پسر یک جواهر‌فروش متولد شد. در طول تحصیلش به حزب سوسیال‌دموکرات منشویک ملحق شد و به یکی از اعضای انجمن بین‌المللی منشویک تبدیل شد. در سال 1918 در جمهوری Terek از جماهیر شوروی، وزیر کار بود و در سال 1919 به آلمان مهاجرت کرد. جایی که در برلین و هایدلبرگ به تحصیل پرداخت. طی سال‌های 1922 تا 1926 او یک روزنامه‌نگار بود و در سال 1928 به موسسه‌ای آلمانی پیوست. او سپس دوباره به انگلستان مهاجرت کرد و به آکسفورد رفت و در دانشکده آمار آکسفورد مشغول به تدریس شد (که توسط بنیاد راکفلر تامین مالی می‌شد) و در سال 1940 به او اجازه مهاجرت به آمریکا را دادند. پس از تدریس در «مدرسه جدید برای تحقیقات اجتماعی» در سال 1943 او به دانشگاه شیکاگو رفت. در دانشگاه شیکاگو نیز رهبری کمیسیون کوئلس را بر عهده داشت که کنث اَرو نیز عضو دیگر آن بود. مارشاک سپس به دانشگاه ییل رفت و در نهایت در UCLA بازنشسته شد.

ژاکوب مارشاک یکی از اعضای جامعه اقتصاد‌سنجی بود که در سال 1944 به عنوان معاون رئیس انجمن و در سال 1945 به عنوان رئیس انجمن فعالیت کرد و همکاری‌اش را با انجمن تا سال 1949 ادامه داد. او در کمیته اجرایی کنفرانس پژوهشی «درآمد و ثروت» از سال 1943 تا 1947 خدمت کرده است و در سال 1948 رئیس آن شد. او معاون رئیس انجمن آمار آمریکا و رئیس بخش آمار دانشگاه شیکاگو و سردبیر همکار مجله انجمن آمار آمریکا بود و در سال 1947 به عنوان عضو همکار در این انجمن انتخاب شد. او در کمیته اثرات اجتماعی انرژی اتمی در موسسه تحقیقات علوم اجتماعی طی سال‌های 1946 تا 1949 مشغول به کار بود و مطالعاتی نیز درباره انرژی اتمی از جنبه اقتصادی انجام داد. مارشاک همچنین یکی از اعضای تحریریه اکونومتریکا و از سال 1951 از اعضای تحریریه مجله مترواکونومتریکا بود و با مجله «اقتصاد سیاسی» هم همکاری داشته است. در سال 1972 با همکاری روی رادنر «نظریه تیم» را بیان کردند. مارشاک حدوداً به 12 زبان مسلط بود و مدتی قبل از مرگش به ریاست انجمن اقتصادی آمریکا درآمد. او روز 27 جولای سال 1977 میلادی و در 79سالگی در اثر سکته مغزی درگذشت. 
منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Marschak

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی