جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

مرز تمرچین کجاست و چه اهمیتی دارد

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷ ق.ظ

پایانه مرزی تمرچین دروازه اقتصادی ایران با اقلیم کردستان عراق است. دروازه ای که می تواند باتوجه به پتانسیل های اقلیم کردستان نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور و به خصوص استان آذربایجان غربی داشته باشد. ظرفیتی که به اعتقاد کارشناسان فعالان اقتصادی ایران به خصوص بخش خصوصی باید بیشترین استفاده را از آن بکنند. هفته گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بازدید از مرز تمرچین در جمع خبرنگاران گفت:« بعضی از گزارشات رسیده در اویل فعالیت دولت تدبیر و امید حاکی از این بود که بعضی از روزها کامیونداران مجبور بودند که 70 روز در نوبت ورود و یا خروج از کشور باشند که خوشبختانه پس از بررسی های بعمل آمده و رفع نواقصات موجود پس از یکسال یکی از منظم ترین مرزها را در مرز تمرچین پیرانشهر شاهد هستیم که روز به روز به تعداد کامیون های صادراتی و وارداتی افزوده شده است تا جائیکه روزانه تردد کامیون به حدود 800 دستگاه ارتقاء پیدا کرده است.»

مرز تمرچین پیرانشهر در سال 86 به عنوان مرز مجاز رسمی زمینی شناخته شد و تنها مرز رسمی استان با کشور عراق است. این پایانه مرزی تا شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی 160 کیلومتر و تا شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان 140 کیلیومتر فاصله دارد همچنین فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب در 11 و 25 کیلومتر گمرک تمرچین جای گرفته اند.

جهانگیری در بازدید از مرز تمرچین به خبرنگران گفت:« با توجه به توافقات صورت گرفته بین مسئولان دو کشور عراق و ایران تاکید شده است که در مبادلات بین مرزی هیچ گونه محدودیتی تعیین نشود و با توجه به ظرفیتهای موجود دو کشور اقدام به مبادلات مرزی کنند.»

10 درصد تردد مسافران مرزی از تمرچین صورت می گیرد

مجتبی رحمانی مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی چندی پیش درباره اهمیت و جایگاه مرز تمرچین به خبرگزاری فارس، گفت:« پایانه مرزی تمرچین با توجه به حجم صادرات و تردد کامیون‌ها و اتوبوس جزو 10 پایانه مهم مرزی رسمی کل کشور است؛ در طول سال 92، میزان کالای ترانزیت شده از این مرز 342 هزار و 535 تن بوده که سهم آن از کل پایانه‌ های مرزی کشور رقم 2.8 درصد بوده و میزان کالای صادر شده نیز 22 هزار و 101 تن بوده که سهم آن از کل پایانه‌های مرزی 3.4 درصد بوده است.» به گفته او میزان کالای وارداتی از پایانه مرزی تمرچین 13 هزار و 719 تن بوده که سهم آن از کل پایانه‌های مرزی یک درصد بوده است همچنین میزان تردد مسافران از این پایانه مرزی نیز 1.2 میلیون نفر بوده که سهم آن از کل پایانه‌ های مرزی کشور 10 درصد است بوده است. مجتبی رحمانی گفت براساس آمارها مرز تمرچین بعد از مرز مهران در جایگاه دوم تردد مسافران مرزی قرار دارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند باتوجه به افزایش میزان روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی بین ایران و منطقه اقلیم کردستان در سال های گذشته مرز تمرچین می تواند از ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالایی برخوردار باشد و در سال های آینده به یکی از مهم ترین مرزهای کشور تبدیل شود. البته این پایانه مرزی در حال حاضر با چالش هایی نیز رو به رو است. چندی پیش عبادالله اکبری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی مهم ترین چالش های این پایانه را عدم ورود یکسره صادرات، کمبود کامیون های عراقی در مرز تمرچین و عدم وجود شرکت های حمل و نقل در مرز حاج عمران را از مشکلات اساسی مرز تمرچین عنوان کرد و گفت:« سرعت کم سامانه رایانه ای در مرز تمرچین را باعث افزایش ترافیک و کندی تردد مسافرین و کامیون ها شده است. »

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی