جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

ایران سال گذشته به منظور حفظ و تقویت ارزش پول ملی سوریه، مبلغی بین 500 تا 750 میلیون دلار را به بانک مرکزی این کشور تزریق کرد.

سوری ها به رغم آنکه تولید نفتشان بعد از ناآرامی ها و تنش های داخلی، محدود و نزدیک به صفر شده، از کاهش قیمت جهانی نفت نگرانند؛ مبنای نگرانی شان اما تحت الشعاع قرار گرفتن اقتصاد ایران از محل کاهش قیت نفت است.
طبق گزارش رویترز؛ در ماه جولای سال گذشته میلادی (تیر 92) ایران یک خط اعتباری 3.6 میلیارد دلاری برای خرید محصولات نفتی سوریه از ایران و یک خط اعتباری یک  میلیارد دلاری برای خرید محصولات غیر نفتی اختصاص داد.
رویترز همچنین به نقل از تجار و بازرگانان سوری نوشته؛ بانک مرکزی سوریه از افت قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و توانایی این کشور در تداوم حمایت از مهم ترین متحد منطقه ای اش یعنی سوریه، نگران است. در همین خصوص اما دو مقام اقتصادی سوری اعلام کردند که؛ ایران سال گذشته به منظور حفظ و تقویت ارزش پول ملی سوریه، مبلغی بین 500 تا 750 میلیون دلار را به بانک مرکزی این کشور تزریق کرد.
اما این رقم که به نقل از منابع سوری از سوی ایران به بانک مرکزی این کشور عربی تزریق شده، برابر با چند سال پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت به خانوارهاست.
از سوی دیگر اگر کف این عدد یعنی 500 میلیون دلار را در نظر بگیریم، این عدد برابر با مبلغ ماهانه ای است که بعد از توافق هسته ای ایران مقرر شد به کشور باز گردد.

در عین حال طبق آخرین نشست مذاکرات هسته ای ایران در سوم آذرماه امسال، همزمان با تمدید مذاکرات مقرر شد که ماهانه 700 میلیون دلار از منابع حاصل از فروش نفت کشورمان آزاد و به ایران بازگردانده شود.
از نگاهی دیگر، این عدد برابر با کل هزینه ای است که برای احیای دریاچه ارومیه مورد نیاز است.
به هر حال این مبلغ یعنی چیزی بین 500 تا 750 میلیون دلار در سال گذشته توسط ایران به بانک مرکزی این کشور تزریق شده است. البته این بخش از منابع همانطور که گفته شد تنها با هدف حفظ و تقویت ارزش پول ملی سوریه به این کشور پرداخت شده. جدا از آن طبق آنچه که رویترز نوشته است؛ این وابستگی در حدی است که کاهش قیمت نفت و تضعیف اقتصاد ایران، مقامات دمشق را نگران کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی