جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

زانو زدن امپراتوری پوتین در سال 2015

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۵۰ ب.ظ

سال پیش روی میلادی ممکن است شاهد سومین جنگ چچن باشد که در صورت رخ دادن آن، فدراسیون روسیه در وضعیت مرزهای فعلی، به زانو در خواهد آمد.

اگر این اتفاق بیفتد که قابل تصور نیز است، روسیه شاهد تجزیه خود خواهد بود – همان طوری که در سال 1991 میلادی برای اتحاد جماهیر شوروی رخ داد- و این رخداد به طور عمده نتیجه سیاستهای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، خواهد بود.

پوتین در دهه 1990 میلادی،‌ زمانی که جنگ در منطقه چچن در شمال قفقاز که طبق قانون اساسی یکی از اعضای فدراسیون روسیه بود، در گرفته بود. اولین جنگ چچن بین سالهای 1994 و 1996 به وسیله مبارزان مسلمانان که خواهان استقلال از مسکو بودند،‌ شعله‌ور شد. جنگ دوم در سال 1999 در گرفت، وقتی پوتین به سرعت در حال حرکت به سوی رهبری کرملین و در سمت مشاور امنیت ملی بوریس یلتسین بود. پس از آن نیز به نخست وزیری رسید. در این هنگام بود که پوتین پشت سیاست زمین سوخته با تخریب چند لایه جمعیت به طور کلی، قدرت را اعمال کرد. برخوردها در این منطقه به مدت یک دهه فروکش کرد.

در پنج سال گذشته، وضعیت کم و بیش دارای ثباتی موقت بود و همچنان خشونت اعمال می‌شد. اما در هر حال، آرامش در چچن در اوایل دسامبر با یک سری از حوادث خونین در گروزنی، پایتخت چچن، پایان یافت.

گروهی که پشت سر حوادث اخیر بود، خود را نماینده «خلافت قفقاز» معرفی کرده بود که با القاعده در ارتباط بوده و اخیرا با داعش مرتبط شده است. همچنین ارتباط غیر مستقیمی نیز بین این گروه و گروه‌های تندرو در قفقاز و نیروهای ضد پوتین در شرق اوکراین وجود دارد.

بنابراین ریشه‌های مذهبی و تاریخی درگیری بین روسیه و منطقه قفقاز و چچن،‌ در سال آینده پوتین را با برخوردهای اجتناب‌ناپذیری روبه‌رو خواهد کرد که حتی شاید به تجزیه فدراسیون روسیه منجر شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی