جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اصرار دولت بر نفت 72 دلاری

دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۳۵ ب.ظ

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه کشور با بیان اینکه تمایلی به تغییر نرخ 72 دلاری در بودجه 94 نداریم بر عدم افزایش نرخ های مالیاتی تاکید کرد و گفت:نمی خواهیم با حذف یارانه برخی افراد،نارضایتی در جامعه ایجاد شود.

محمدباقر نوبخت ضمن حضور در گفت وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما به ایراد توضیحاتی درباره لایحه بودجه94 پرداخت.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده بر مبنای مصارف و منابع و در چارچوب اهداف برنامه پنجم و سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است، گفت: از محل درآمدهای مالیاتی، نفت و واگذاری دارایی های مالی درآمدهای بودجه در نظر گرفته شده است.

* نرخ های مالیاتی سال 94 بالا نمی رود

نوبخت ادامه داد: ضرایب و نرخ های مالیاتی در سال آینده بالا نمی رود بلکه با سازوکارهای تعیین شده منابع جدید مالیاتی با شناخت از پایه مالیاتی خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین با اشاره به اینکه 71 هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی بودجه سال بعد است، گفت: ترکیب منابع بودجه از نفت جدا شد و کمترین میزان نفت در بودجه مربوط به سال آینده است.

وی در ارتباط با انتقادهای مطرح به لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر اینکه این سیاست ها منطبق با اقتصاد مقاومتی نیست، تصریح کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی چه می گوید؟ یکی از اهداف این سیاست ها رشد اقتصادی است. ما حداقل برای سال آینده سه درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. سرمایه گذاری نیز از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی است که در بودجه سال بعد سهم سرمایه گذاری ها نیز افزایش یافته است.

* کمتر از یک سوم بودجه 94 نفتی است

نوبخت با تاکید براینکه بیش از 850 میلیارد تومان به صندوق شکوفایی و نوآوری در راستای اقتصاد مقاومتی تعلق گرفته است، گفت: کاهش وابستگی به نفت نیز از دیگر بندهایی است که با اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد. کمتر از یک سوم بودجه مربوط به نفت است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید براینکه دولت به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد، تصریح کرد: حتی پیش از تدوین لایحه بودجه نیز از وزارت خانه ها خواستیم برنامه های اجرایی برای اقتصاد مقاومتی ارائه دهند که این برنامه ها در شورای اقتصاد به تصویب رسید. اعتقاد ما براین است که اقتصاد مقاومتی در جهت صیانت از تکانه هاست.

* پارسال هم پیشنهادمان نفت 72 دلاری بود

وی در بخش دیگری در ارتباط با نرخ پیشنهادی نفت در بودجه 94 گفت: برای سال جاری برای هر بشکه نفت 100 دلار پیش بینی شد، زمان ارائه به مجلس نفت 108 دلار بود، در زمان تقدیم بودجه به مجلس با توجه به افت قیمت نفت 72 دلار را به مجلس دادیم البته احساس می کردیم در آینده از این هم کمتر شود به همین جهت بودجه را منعطف تنظیم کردیم.

*کسی نمیتواند بگوید که نفت 72 دلاری در سال 94 محقق نمی شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید سال بعد قیمت نفت از 72 دلار کمتر باشد، تصریح کرد: عده ای معتقدند نفت در سال بعد بالای 80 دلار خواهد بود ضمن آنکه هیچ کس نمی تواند به قطع یقین بگوید 72 دلار هم نمی شود.

نوبخت ادامه داد: به همان اندازه که وصولی خواهیم داشت استفاده می کنیم و از همین رو کسری نخواهیم داشت البته کمبود منابع احتمالا خواهیم داشت.

* 31 هزار میلیاردتومان از درآمدهای نفتی محقق نشد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین گفت: 31  هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت بخاطر کاهش قیمت نفت تحقق پیدا نکرد.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای طرح های عمرانی افزود:23 هزار میلیارد تومان اعتبارات بودجه عمرانی را تخصیص دادیم. با اوراق مشارکت و .. به 26 هزار میلیارد تومان می رسد تا پایان سال بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را پرداخت می کنیم.

* کشور با کاهش قیمت نفت وارد شرایط دشوار شد اما بازهم قابل اداره است

نوبخت در بخش دیگری با سخنان خود با بیان اینکه تقلیل قیمت نفت کار سیاسی است؛ تصریح کرد: آنها تلاش دارند با این فشارها به اقتصاد ایران شوک وارد کنند. این اقدام باعث عدم تحقق برخی منابع و سخت شدن شرایط کشور می شود اما قابل اداره است.

وی افزود: دولت خود را موظف دانسته از افراد مجرب و کاردان استفاده کند، لذا از این دولت برمی آید که در چنین شرایط سختی مدیریت منابع و مصارف را انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: 700 هزار میلیارد دلار زمانی به اقتصاد دولت آمد و رفت ولی چیز خاصی رخ نداد. بعد همه می گفتند وقتی نفت گران می شود چیزی عاید ما نمی شود ولی وقتی ارزان می شود فشارها متوجه ما (مردم) می شود.

*همانطور که امسال کشور را اداره کردیم سال بعد هم اداره می کنیم/کسری بودجه نداریم

وی با تاکید براینکه ما وظیفه داریم بنشینیم فکر کنیم و کشور را بچرخانیم، افزود: همانطور که با 31 هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمدها کشور را امسال کنترل کردیم برای سال بعد هم می توان مدیریت داشته باشیم.

نوبخت اضافه کرد: امسال بدون کسری بودجه، البته نه به معنای عدم تحقق همه منابع، توانستیم مدیریت کنیم. در کشور به این بزرگی که 224 هزار میلیارد تومان درآمد دیدیم، اگر مثلا 24 هزار میلیارد تومان هم محقق نشود خیلی تفاوت نمیکند.

* زمانی بودجه را با نفت 7-8 دلاری می بستیم

وی همچنین در ادامه توضیحات خود درباره برنامه دولت برای کاهش قیمت نفت گفت: افرادی که الان بودجه می بندند زمانی با نفت 7 و 8 دلاری هم بودجه بستند. منظور نوبخت، تدوین بودجه در دولت هاشمی رفسنجانی با قیمت نفت 7 دلاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه اعتبارات عمرانی برای خود دولت بسیار مهم است، گفت: ما سیاست های خروج از دولت و رشد اقتصادی را دنبال میکنیم و دیدیم که بعد از 2 سال رشد اقتصادی منفی، امسال شاهد رشد مثبت بودیم که بخشی از آنها ناشی از سرمایه گذاری عمرانی و فعال شدن کارخانجات به دنبال آن است.

وی با اشاره به اینکه دولت همواره تمرکز خود را گذاشته که کمترین فشار را روی بودجه های عمرانی گذاشته و عدم تحقق درآمدها را از بودجه های جاری تامین کند، گفت: تقدیر میکنم از نمایندگان محترم مردم و اعضای کمیسیون تلفیق که امروز لطف کردند و به کلیات بودجه رای دادند که ارزشمند بود.

*با نفت 72 دلاری در سال 94 می توانیم کشور را اداره کنیم

وی ادامه داد: ممکن است در پاره ای جزئیات نمایندگان حرفهایی داشته باشند اما من اعلام میکنم با 72 دلار می توانیم کشور را اداره کنیم که اگر کمتر باشد از مکانیزم تخصیص استفاده میکنیم. یعنی بودجه منعطف بسته ایم.

نوبخت این را هم گفت که هر یک دلار اگر قیمت نفت پایین بیاید 1000 میلیارد تومان درآمدمان کم می شود. اگر دولت بودجه صداوسیما و بقیه را کم کند موردانتقاد واقع می شود اما اگر ما این را با مکانیزم تخصیص به تدریج عمل کنیم مشکلی نمی آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین افزود: ما با دستگاه ها صحبت میکنیم، وقتی بفهمند 30 هزار تقلیل منابع است، خودشان انتخاب میکنند که برای کدام طرحها بودجه کمتری اختصاص دهیم. این به مراتب بهتر است تا اینکه ما یک طرفه اعتبارات دستگاه ها را کم کنیم.

 در بخشی از این برنامه جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس طی ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری، گفت: در همه بودجه ها حتما باید نسبتی بین درآمدها و مصارف باشد. در عین حال که باید بودجه را مطابق شرایط اجتماعی و اقتصادی روز تعیین کنیم.

وی افزود: حرف ما اساساً این است که ارقامی تحت عنوان درآمدها، یک سری قوانین و سازوکار هست و یک سری شرایط اقتصادی هست که درآمدها جذب شود. به نظر می رسد این امور بیشتر باید مدنظر باشد.

نوبخت بعد از شنیدن صحبت های جهانگیر زاده گفت: ایشان روی مالیات متمرکز شدند. من سوالم از شما و ایشان و همه ملت ایران این است که کشور باید چطور اداره شود؟ 

وی ادامه داد: برخی می گویند بهتر است کلا نفت را کنار بگذاریم، راه دیگر واگذاری اوراق است که می شود استقراض از آِینده. می گویند شرکتها را هم نفروشیم، امر دیگر می ماند روی مالیات که کشورهای صنعتی کشورهایشان را اینطور اداره می کنند.

نوبخت تاکید کرد: اعتقاد نداریم برای کسبه بار مالیاتی را زیاد کنیم یا درباره کارمندان دولت، بلکه خیلی مردم هستند در کشور که مالیات نمی دهند.

*مازاد 4-5 هزار میلیاردی درآمدهای گمرکی در سال 93

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه 97-98 درصد عملکرد مالیاتی در سال جاری محقق شده است، گفت: برای حقوق گمرکی وزیر اقتصاد معتقد بود که 4-5 هزار میلیارد تومان مازاد درآمد داریم که به خزانه می رود.

وی با طرح این سوال که 19 درصد رشد برای مالیات ها بی نظیر است؟ گفت:کما اینکه سال قبل بیشتر از این افزایش دادیم و محقق شد.

نوبخت تاکید کرد که وقتی از نفت جدا می شویم مناسب ترین و مطمئن ترین درآمد مالیات است. ظرفیت این اقتصادمان این نیست که از تولید ناخالص داخلی فقط 6 درصد مالیات گرفته شود.

*19 درصد رشد مالیاتی زیاد نیست  

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به سخنان رئیس جمهوری همچنین گفت: هر دستگاه و نهادی که قبلا مالیات نمی پرداخت حتما باید بپردازد. باید معافیت مالیاتی بی جهت را حذف کنیم. در دنیا هیچ کس جرات نمی کند اظهارنامه دروغین بدهد. باید برویم به این سمت.

وی با بیان اینکه19 درصد رشد مالیاتی اصلا زیاد نیست و ما برای آن استدلال داریم، به داستان شیر بی یال و دم و اشکم اشاره کرد و گفت: در اقتصادی که نفت را نمی خواهد انجام بدهد، مالیات را هم نمیخواهد، دیگر نمیتوان کشور را اداره کرد.

نوبخت با بیان اینکه کار سخت و دشواری است اما شدنی است و می توانیم انجام دهیم، گفت: دوستانی می گویند نفت را کلا جدا کنیم، خودمان را که نباید تحریم مضاعف کنیم، باید به بهداشت و درمان و آموزش کمک کنیم از کجا کمک کنیم؟

وی ادامه داد: به عنوان نماینده دولت انتظار دارم همه دستگاه ها کمک کنند. البته از مجلس بسیار تقدیر میکنم که گوش میکنند هرچند ممکن است بعضا نظراتمان کاملا یکی نباشد ولی به هم نزدیک می شویم. درآمد مالیاتی سالمترینش هست.

* در 1.5 سال قبل هیچ جلسه ای نبوده که حذف یارانه ثروتمندان از دولت مطالبه نشود

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مجری برنامه در ادامه گفت: در بخش هدفمندی 76 میلیون نفر یارانه دریافت میکنند و قرار قانون این نبوده. نقلی هست که حداقل انتظار می رفت نگاه ویژه ای به ثروتمندان در این ماجرا شود و 10 میلیون نفر که میگفتند شناسایی شد و بعدا البته درباره اش سکوت شد، لطفاً واضح درباره برنامه دولت در اینباره توضیح دهید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت: خیلی خوشحالم در این یکسال و 5-6 ماه دولت هیچ جلسه ای نبوده که مطالبه نکنند این را از ما.

وی ادامه داد: واقعیت این است که قانون هدفمندی به صراحت می گوید باید قیمت حاملهای انرژی را گران و پول را نصفش را به مردم و مابقی 30 درصدش را به تولید و بهداشت و 20 درصد را هم برای طرح های عمرانی دولت اختصاص دهیم.

*نه تنها پولی از هدفمندی به خزانه نرفت بلکه سالانه 11300 میلیارد تومان از خزانه بر میداریم

نوبخت گفت: اما آنچه وارث شدیم، این بود که حامل های انرژی گران شد و همه پولش به مردم رسید و  نه تنها 20 درصد به خزانه دولت نرفت بلکه هر سال و حتی امسال 11300میلیارد تومان باید از خزانه برداریم و بین افراد تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: ابتدا ما با مردم صمیمانه توضیح دادیم که این پول نباید اینگونه تقسیم شود.  حالا اصلا 20 درصد خزانه را هم نمیخواهیم همان 11300 بماند. اما زندگی را طوری تنظیم کنید که 30 درصد را به تولید و بهداشت بدهیم.

نوبخت با بیان اینکه 2 میلیون و 400 هزار نفر در دور جدید دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکردند، گفت: بقیه اعلام کردند نیازمندیم. حالا باید شناسایی کنیم 76 میلیون نفر مردم را که تعدادی را شناسایی کردیم و میدانیم که وضعشان خوب نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: افرادی هستند که از کمیته امداد و بهزیستی کمک می گیرند. عده ای هم در نوبت هستند. بخشی هم کارمندان دولت هستند و میدانیم حقوقهایشان چقدر است و ممکن است پولشان تا آخر ماه هم نکشد. عده ای هم ثروتمند هستند و گروهی را در چند ماه اخیر شناسایی کردیم. ولی در کشور ما پایگاه اطلاعاتی کامل نیست این را به صراحت به مردم اعلام میکنم ولی به سرعت تلاش میکنیم این پایگاه را به گونه ای تنظیم میکنیم.

* وزیر اقتصاد هزار حرف دیگر را بزند کسی دنبال نمی کند اما 10 میلیون را مدام می گویند

وی همچنین گفت: 10 میلیون را یک روز وزیر اقتصاد گفت، هزار حرف دیگر را بزند دنبالش را نمیگیرند ولی این را مدام می گویند.

نوبخت با بیان اینکه می خواهیم جوری عمل شود که احساس نکنند تبعیض شده است، اظهار داشت: پارسال 1500 میلیارد سبد کالا توزیع شد چقدر اظهار نارضایتی کردند. کلی هزینه شد ولی چون شناسایی کاملی نشده بود باعث نارضایتی شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: اصرار بر اینکه یارانه را حذف یا کم کنیم یعنی یک نارضایتی برای مردم. اینها مردم ما هستند، وظیفه نداریم همه کاستی هایی که وجود داشت را در همین مدت جبران کنیم.

* اصرار بر حذف یارانه ها یعنی مردم را ناراضی کنیم

وی گفت: اصلا نباید مردم را اذیت کنیم. باید با اطلاعات درست انجام دهیم. هیچ روزی نیست که در جهت پایگاه های اطلاعاتی مان اقدام نکنیم.

وی گفت: اما این نیست که دقیقا همان که قبلا می شد را انجام داده باشیم. ما قانون را انجام داده و 4800 میلیارد تومان در جهت ارزان کردن بهداشت و درمان هزینه کردیم. از همین هدفمندی یارانه ها. برای سال آینده هم 1300 میلیارد تومان فقط از بابت پرداخت مابه التفاوت سود برای تسهیلات مسکن ارزان قیمت کمک میکنیم. هم این مشکلات مسکن مهر را حل میکنیم و هم مسکن ارزان قیمت را در اختیار می گذاریم.

وی با بیان اینکه 5200 میلیارد هم برای تولید خواهیم داد.گفت: امسال تا همین الان 500 میلیارد دلار به تولید داده ایم. هرچند قرارمان نیست که مبالغی که از هدفمندی یارانه ها بدست می آوریم بین واحدهای تولیدی تقسیم کنیم. میخواهیم به صورت تسهیلات ارزان قیمت به آنها بدهیم. مابه التفاوت سودشان را ما بدهیم.

نوبخت اضافه کرد: فکر میکنم 5200 میلیارد تومان سال آینده مناسب است. 1000 میلیارد تومان هم سال آینده برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان گذاشتیم.

* رئیس جمهور اجازه ندادند مردم را بیازاریم

وی همچنین گفت: هر قدری هم بشود شناسایی کنیم با دقت، این افراد تقلیل می یابند. رئیس جمهور اجازه ندادند که مردم را به خاطر کمبود اطلاعاتمان بیازاریم. وقتی کتبی می نویسند ما  نیاز داریم برخی چه اصراری دارند که یارانه آنها را حذف کنیم؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی