جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 صنعت داروسازی ایران طی سال های گذشته با تحولاتی مواجه بوده است. گزارش های رسمی تایید می کند، ظرفیت داروسازی مازاد کشور به عدد 35 میلیارد عدد رسیده است. میزان صادرات سالیانه دارو نیز 220 میلیون دلار برآورد می شود. سه هر ایرانی در مصرف دارو عدد 538 است. برهمین اساس هم 100 کارخانه دروسازی کشور سالیانه 96 درصد داروی مورد نیاز کشور را تامین می کنند. البته گزارش ها نشان می دهد 4 درصد داروی وارداتی، 40 درصد نیاز بازار را تامین می کنند.

در حال حاضر 2 هزار و 900 نوع دارو در کشور به ثبت رسیده است که یک هزار و 850 مورد آن در داخل تولید می شود. 20 هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت داروسازی کشور فعالیت می کنند. اندازه بازار داروی کشور نیز 8 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده که این عدد به گفته فعالان صنعت داروسازی ایران پتانسیل رسیدن به رقم 28 هزار میلیارد تومان را نیز دارد. فعالان صنعت دارو اعتقاد دارند که تنها قیمت گذاری مناسب می تواند، به توسعه بازار داروی کشور کمک کند.

بازار بزرگ داروی ایران ولی هنوز به موقعیتی نرسیده که رضایت صنایع داروسازی را جلب کند. محمود نجفی عرب، رئیس هیئت مدیره سندیکاهای صنایع دارویی در گفت و گویی که با سایت صدای اقتصاد انجام داده به همین موضوع اشاره کرده است:« عقب افتادگی کنونی کشورما  در صنایع دارویی دو دلیل عمده دارد که اولین آن را باید در دولتی بودن و در اختیار دولت بودن جستجو کرد؛ هم اکنون بخش زیادی از صنعت داروسازی ما تقریبا به گونه ‌ای در اختیار دولت و حاکمیت است. یعنی در حقیقت نزدیک 70 درصد صنعت داروسازی کشور به نهادهای دولتی وصل است؛ دستگاه و نهادهایی که دائما تغییرات مدیریتی و چالش‌های خود را دارند و نتوانسته چندان که باید خود را در این زمینه در سال های گذشته به روز کنند. به نظر من که سالها تجربه کار مدیریتی در صنایع دارویی کشور را دارم در حال حاضر بزرگ ترین چالش صنعت داروسازی کشور همین دولتی بودن آن است و فکر می کنم که واقعا بحث خصوصی‌سازی در صنعت داروسازی یکی از الزامات قطعی کشور است که باید در جهت آن گام های اساسی برداشته شود و اقدام عملی انجام گیرد.»

او ادامه داده است:« ببینید اتفاقی که الان شاهد آن هستیم این است که دستگاه های عمومی روی صنعت داروسازی ما چنبره زده اند و این اصلا منطقی نیست؛ بسیاری از نهادها تنها به صرف اینکه مصرف کننده دارو هستند معتقدند باید خود تولید کننده دارو هم باشند در صورتی که این موضوع اصلا بی معنی است؛ در صورت تهیه دارو از سوی شرکت های دیگر و بخش خصوصی هم شما امکان خرید دارو را حتی به صورت ارزان تر و با کیفیت بهتر خواهید داشت زیرا در آن شرایط شرکت های مختلف در یک بازار رقابتی دارو را تولید می کنند و انحصار در اختیار کسی نخواهد بود. دلیلی ندارد هر سازمان و ارگانی هر چیزی را که خود مصرف می کند، خود هم تولید کند. در اقتصاد امروز جهان اصلا چنین چیزی وجود ندارد و این استدلال غیر منطقی محسوب می شود.» به گفته او چالش های اصلی صنایع داروسازی کشور« استراتژیک» تعریف کردن آن و ایجاد انحصار است؛  شاهد هستیم که نهادها و مسئولان سازمان ها و ارگان های دولتی دائما می گویند دارو کالایی استراتژیک است، دارو کالایی استراتژیک است و بعد به همین بهانه می خواهند در آن نقش اساسی و انحصار داشته باشند؛ درصورتی که در طول همه این 35، 36 سالی که کشور تحریم بوده است ما هیچگاه با کمبود و مشکل دارو مواجه نشده ایم و همواره نیازهای مردم را برآورده ساخته ایم؛ حتی اگر در دوره ای و مقطعی از زمان هم مشکل داشته ایم به دلیل تحریم ها نبوده است بلکه دلیل اصلی را باید در سوء مدیریت ها و اشکالاتی بانکی و منابع و... جستجو کنیم. بنابراین اینکه استدلال کنیم و بگوییم چون دارو استراتژیک است پس فقط  باید شرکت های دارو خاص آن را تولید کنند، ذهنیتی کاملا غلط است که ضربه های بسیاری به صنعت داروسازی کشور ما زده است.

بازار داروی کشور  یک درصد نیز در تولید ناخالص داخلی نقش دارد. با این حال اطلاعات رسمی تایید می کند که 70 درصد بازار داروی ایران وابسته به دو شرکت بزرگ دولتی با 64 شرکت زیرمجموعه کوچکتر است. صنعت داروی ایران از 89 کارخانه داروسازی اصلی و 93 شرکت وارد کننده تشکیل شده است. همین شرکت ها سالیانه 900 میلیون دلار دارو و مواد اولیه وارد کشور می کنند. از میان این کارخانه ها 10 شرکت 45 درصد بازار داروی کشور را در اختیار خود گرفته اند. 10 شرکت وارد کننده نیز 73 درصد سهم بازار داروهای وارداتی را به نام خود زده اند. همزمان با افزایش میزان مصرف داروی مردم ایران، اندازه این بازار نیز به صورت مدام در حال افزایش است. براساس گزارش های رسمی قیمت دارو در ایران یک ششم بازارهای جهانی برآورد شده است. 85 درصد مردم نیز داروهای مصرفیشان را نسخه پزشک و 15 درصد بدون نسخه مصرف می کنند. صنعت داروی ایران به گفته فعالان این حوزه در صورت توسعه بازارهای صادراتی توانایی تبدیل شدن به یکی از قطب های صنعتی کشور را دارد. گزارش ها نشان می دهد این صنعت 50 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب خود می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی