جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

هند ممکن است همین حالا، سریعترین کشور از نظر رشد اقتصادی در میان کشورهای بزرگ جهان باشد مگر این که کارشناسان آمار این کشور در محاسبات خود اشتباه کرده باشند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، آژانسی که محاسبات جزییات اقتصادی هند را انجام می داد، پس از این که در ماه گذشته روش تخمین تولید ناخالص داخلی را تغییر داده، حالا به این عقیده رسیده است که خروجی اقتصاد هندوستان در سال منتهی به مارس در امسال، 7.4 درصد رشد خواهد داشت. با اصلاح رشد پیش بینی رشد اقتصادی هند در فصل چهارم سال قبل و تخمین آن به اندازه 7.5 درصد، این کشور از چین با رشد اقتصادی 7.3 درصد نیز پیشی گرفته است.

اداره مرکزی آمار هند در مستنداتی که در 10 صفحه به چاپ رسانده، اعلام کرده است که رونق رشد اقتصادی به طور نسبی به دلیل بالاتر بودن محاسبات فعالیتهای تولیدی بوده که با اطلاعات جدید استخراج شده از ترازنامه شرکتها، حاصل شده است.  

اداره آمار همچنین توضیح داده است که چرا اقتصاد هند در چند سال گذشته بسیار کوچکتر از پیش بینی های قبلی بوده است. مستندات این اداره نشان می دهد که فعالیتهای خرده فروشان و عمده فروشان کوچک بیش از اندازه و با حاشیه بالایی تخمین زده شده بود.

انانت، رییس آمارگران هند، گفته است که اعداد جدید برای تولید ناخالص داخلی، تصویری صحیح تر از فعالیت اقتصادی در دومین کشور پر جمعیت جهان ارایه می کند: «این جا بسیاری از موارد نوسازی وجود دارد که اتفاق افتاده است.»

با این حال، شبهه درباره این اعداد باقی است. اطلاعات دیگری که از درآمد شرکتهای فعال در فروش خودرو به دست آمده، اقتصاد هند را ساکن و ساکت نشان می دهد. برای همین است که برخی متخصصان به آماری که از رشد اقتصادی هند منتشر کرده، تشکیک کرده اند؛ چتان آهیا، رییس بخش اقتصاد آسیا در شرکت مورگان استنلی، می گوید: «وقتی آنها چنین خروجی بی معنایی را به دست آورده اند، باید به عقب بر گردند و دریابند که چه چیزی اشتباه بوده که به این آمار و ارقام رسیده اند.»

محاسبه خروجی اقتصاد هند با استفاده از آمار رسمی ثبت شده در این کشور، چندان راحت نیست. بخش عظیمی از خروجی اقتصادی هند به وسیله اشخاص و شرکتهای کوچکی حاصل می شود که مالیات نمی دهند و در جایی نیز ثبت نشده اند. آرایشگران خیابانی، تعمیرکاران موتورسیکلتی که در کنار خیابان فعالیت می کنند، فروشندگان دوره گرد میوه و دیگران، حدود دو سوم نیروی کار خارج از مزارع را در هند تشکیل می دهد. این افراد حدود 150 میلیون نفر می شوند که بیشتری جمعیت کشور ژاپن است.

اما طبق پیمایشی دولتی که در سالهای 2011 و 2012 انجام شد، بخش بزرگی از این افراد که فروشگاه های خانوادگی و عمده فروشان کوتاه مدت را شامل می شود، کمتر از آن چه تصور می شد، در تولید ناخالص داخلی کشور مشارکت دارند.

بخشی از تغییرات آمار نیز به این باز می گردد که آمار اقتصادی هند در 15 سال اخیر بر یک پایه بوده و اکنون سال پایه تغییر کرده و 12 ماه منتهی به مارس 2012 مبدا گرفته شده است. اداره آمار هند به تازگی، سال پایه را برای شاخصهای اقتصادی تغییر داده و برخی اقتصاددانان آن را دلیل پیش بینی های جدید رشد اقتصادی می دانند. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۳۰
مهدی اشرفی وند

رشد اقتصادی

هند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی