جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

چگونه در بورس متضرر نشویم؟

چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۵۹ ب.ظ

 

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد معتقد است: دولت همواره حمایت‌های خود را از این بازار به طرق مختلف انجام داده و می‌دهد و اینکه برخی از سرمایه‌گذاران افق‌های سرمایه‌گذاری را درست انتخاب نمی‌کنند نباید آثار تصمیمات سرمایه‌گذار را به دولت نسبت داد.

شاپورمحمدی در گفت وگوبی درباره وضعیت نامساعد بورس و اینکه برخی کارشناسان و فعالان بازارسرمایه، ریزش های سنگین و رکود این بازار را ناشی از ابهامات سیاست‌های اقتصادی دولت و اعتقاد نداشتن مسوولان دولتی به بازار سرمایه عنوان کرده‌اند، اظهارکرد: اتفاقاً تصمیمات دولت یازدهم تاکنون نشان داده، به دنبال این هست که بازار سرمایه به محلی برای تامین مالی به ویژه تامین مالی بلندمدت در اقتصاد کشور تبدیل شود. از طرف دیگر هم رئیس‌جمهور محترم و هم وزیر اقتصاد از جمله حامیان بازار سرمایه هستند.

سرمایه گذار باید به افق سرمایه گذاری توجه کند
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد تصریح کرد: البته ممکن است در مقاطعی سیاست‌هایی از سوی مجلس و دولت برای برخی صنایع اتخاذ شده و حتی اثرات و تبعاتی هم داشته است اما به این مفهوم نبوده که به بازار سرمایه کم‌توجهی یا بی‌توجهی شده است. این مساله به هیچ‌وجه مورد تایید حداقل وزارت اقتصاد نیست و وزیر اقتصاد همیشه از بازار سرمایه حمایت کرده و پشتیبان آن بوده است.

این استاد دانشگاه در‌باره اینکه چرا سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شده‌اند؟ گفت: پاسخ این مساله را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد و نباید انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه بگیریم. یکی از مسائلی که ما همیشه گفتیم و باید مدام تکرار شود توجه به افق سرمایه‌گذاری است.

دنبال کسب بازده در کوتاه مدت نباشید
محمدی با تاکید براینکه سرمایه‌گذار نباید بدون شناخت از ویژگی‌های بازار سرمایه وارد این بازار شود چرا که بدون شناخت و مطالعه پا گذاشتن در بازار سهام امری خطرناک است، تصریح کرد: به‌طور مثال؛ سرمایه‌گذاری که قصد دارد وارد بورس شود اگر تصور کند ظرف دو ماه می‌تواند یک بازده بالا را از این بازار کسب کند و از آن خارج شود اساساً توصیه نمی‌کنیم وارد بازاری مثل بازار سرمایه شود. 

او ادامه داد: بازدهی بازار سرمایه در بلندمدت از همه بازارها بهتر بوده است، نه‌فقط در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز این تجربه به صورت تاریخی اثبات شده است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با تاکید براینکه بعضی از اتفاقات هم در بازار رخ می‌دهد که خارج از اراده مسوولیت تصمیم‌گیران و مدیران دولت و بازار سرمایه است و نقش قابل توجهی در ریزش بازار دارند، گفت: به‌طور مثال؛ کاهش قیمت جهانی نفت مساله‌ای نیست که به سیاست دولت مربوط باشد یا مساله‌ای نیست که مدیریت بازار مسوولان سرمایه در آن نقشی داشته است.

او افزود: به‌طور طبیعی وقتی قیمت نفت پایین آمد با توجه به اینکه بخش قابل توجه صنایع بورسی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از نفت تاثیرپذیری داشتند با افت مواجه شدند. از طرف دیگر مسائلی مانند پایین بودن بهره‌وری درون بنگاه‌ها (که مساله‌ای دیرینه است و در این مقطع ایجاد نشده است) بر روند بلندمدت و کلی بازار سهام موثر است. 

انتظارات از دولت باید منطقی باشد
محمدی تصریح کرد: برخی از افراد انتظار دارند این دولت و وزارت اقتصاد پاسخگوی آثار تمامی مسائل بین‌المللی، ساختاری و تاریخی در بازار سهام باشند. سرمایه‌گذار بین این موارد باید تفکیک قائل شوند.

او افزود: به عبارت دیگر، یک سرمایه‌گذار باید بتواند بین اثرات سیاست‌ها با اتفاقات جهانی و تحولات درون‌بنگاهی فرق قائل شود. وقتی این تفکیک صورت بگیرد آن وقت استراتژی سرمایه‌گذاری کاملاً مشخص خواهد شد. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبیعی است که در این شرایط برخی سرمایه‌گذاران اگر با هدف‌های کوتاه‌مدت وارد بازار سرمایه شده‌اند، سریعاً از این بازار خارج می‌شوند. 

او ادامه داد: سرمایه‌گذارانی در این بازار می‌مانند و سود می‌برند که بین عوامل اثرگذار در بازار تفکیک قائل می‌شوند و افق سرمایه‌گذاری صحیحی برای خود انتخاب می‌کنند. به گزارش اقتصادی نیوز، محمدی معتقد است: دولت همواره حمایت‌های خود را از این بازار به طرق مختلف انجام داده و می‌دهد و اینکه برخی از سرمایه‌گذاران افق‌های سرمایه‌گذاری را درست انتخاب نمی‌کنند نباید آثار تصمیمات سرمایه‌گذار را به دولت نسبت داد.

چرا معتقدم بازار سرمایه جای رشد دارد؟
او افزود: اتفاقاً در حال حاضر عده‌ای از سرمایه‌گذاران وقتی که در گذشته شاخص به‌عنوان مثال 50 هزار واحد بود وارد این بازار شدند و تا 89 هزار واحد رفته‌اند اکنون که شاخص به 64 هزار واحد بازگشته است باز هم سود کرده‌اند (با احتساب سودهای نقدی دریافتی)، بنابراین این نبوده که در بازار سرمایه ایران همه افراد به‌طور یکسان متضرر شده باشند. 

محمدی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای در عدد بالای شاخص به این بازار وارد شده‌اند که شتابزده بوده و ممکن است متضرر شده باشند. اما اگر همین سرمایه‌گذاران هم ‌افق‌های مناسب سرمایه‌گذاری را تشخیص دهند، با زمان‌سنجی مناسب وارد بازار شوند و به شکل بلندمدت در این بازار باقی بمانند، قطعاً سود خواهند کرد. 

به عقیده این مقام مسوول، بازار سرمایه جای رشد دارد چرا که شرکت‌های فهرست‌شده در بازار سرمایه پتانسیل دارند و در بلندمدت، بازار سرمایه فرصت کسب بازدهی بالاتری را نسبت به سایر بازار ایجاد می‌کند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۰
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی