جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

واریز آخرین‌سیاهه‌نفتی‌به‌حساب‌ایران

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۹ ب.ظ

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آخرین سیاهه‌های نفتی به حساب کارگزاران بانک مرکزی در بانک‌های خارجی در آخرین روزهای سال واریز می شود، از مواجهه با حجم زیاد تقاضای ارز در روزهای پایانی سال خبرداد.

ولی اله سیف در  آخرین روز اسفند ماه در جریان بازدید از تعدادی از ادارات بانک مرکزی، ضمن اعلام این مطلب که رشد اقتصادی ۳.۶ درصدی کشور در سال ۱۳۹۳ پس از ۸ فصل عملکرد منفی، نوید بخش آغاز رشد و شکوفایی اقتصادی سالهای آینده است، گفت: کاهش نقدینگی، رشد اقتصادی، مهار تورم و ثبات بازار ارز در کنار هم این نوید را می دهد که اقتصاد ما در مسیر درست خود قرار گرفته است.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به اینکه آرامش و ثبات بازارهای مختلف و کل اقتصاد  مهمترین اصل برای نیل به رشد اقتصادی است، تاکید کرد: خوشبختانه جهت گیری های دولت این ثبات و آرامش را ایجاد کرده و بانک مرکزی تمرکز ویژه ای بر کنترل بازار ارز داشته  است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی نه تنها از نوسانات  موقت و هیجانی جلوگیری کرده است بلکه در عین مواجهه با حجم زیاد تقاضای ارز در روزهای پایانی سال، شاهد کاهش قابل توجه قیمت ارز نیز بوده و این رخداد نشانگر آن است که اقتصاد از  ثبات نسبی مطلوبی برخوردار  بوده و نوید بخش رشد اقتصادی مثبت آینده است.

سیف این دستاورد بزرگ را مرهون هم‌افزایی دولت دانست و  تاکید کرد: خوشبختانه جهت گیری های دولت یازدهم از ابتدای کار، جهت گیری های دقیق، درست و کارشناسی شده بود و دستاوردهایی که حاصل شده نیز، صحت این ادعا را تایید می نماید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، رئیس کل بانک مرکزی که در آخرین روز کاری در تعدادی از ادارات بانک حضور یافت و از نزدیک در جریان اقدامات کارکنان بانک قرار گرفت، گفت: نظام بانکی در روزهای  پایانی سال با حجم زیادی از کار و تراکم  مراجعات مشتری روبرو است، از طرف دیگر، تامین  نیازهای مالی خزانه هم از اهمیت فراوانی برخوردار است، چون بخشی از پرداخت ها منوط به تامین مالی مناسب است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همکاران ما در بانک مرکزی در این رابطه دو مسئولیت عمده را روزها و ساعات آخر دنبال می کنند: نخست حصول اطمینان از واریزنمودن آخرین سیاهه های نفتی به حساب کارگزاران بانک مرکزی در بانکهای خارجی و دیگری هدایت مناسب منابع نقدینگی حسابهای درآمدی دولت در بانکهای مختلف کشور  و منظور نمودن آن به خزانه‌ دولت.

سیف همچنین ابراز خشنودی کرد: درآمدهای دولت  نسبت به سال گذشته، متناسب با ماه های مختلف سال تامین شده  و تحقق یافته و همزمان با کاهش تراکم تقاضاهای  روزهای پایانی، درآمدهای نفتی هم به موقع در بانک مرکزی شناسایی و به حساب خزانه منظور شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به طور کلی می توان گفت از بابت تحقق نرخ محاسباتی پیش بینی شده  ارز در قانون بودجه سال ۹۳ که ۲۶۵۰ تومان برای هر دلار بود در مجموع ۲۶۴۷ تومان  تامین شده که اقدام مثبتی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی حساسیت بالایی دارد تا  درحوزه بانکداری الکترونیک خدمت رسانی مردم  عاری از هرگونه نقصان و کاستی باشد، تاکید کرد: هرگاه اشکالی در فرآیند ارائه خدمات بانکداری الکترونیک وجود داشته باشد، به سرعت توسط همکاران ما در بانک مرکزی پایش شده و توسط بانک مربوطه نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.

سیف ضمن اشاره به کاهش چشمگیر میزان مبادلات ناموفق نسبت به سال گذشته اعلام کرد: گرچه در حال حاضر حجم عملیات و تراکنش ها به شدت افزایش یافته ولی خوشبختانه ۹۸ درصد مبادلات، به صورت موفق ثبت شده است و  سیستم توانسته است قابلیت های خود را در زمینه ارائه این حجم از عملیات به خوبی نشان دهد.

وی همچنین از پیاده سازی سامانه چکاوک در سال ۹۳ و امکانات ویژه ای که این سامانه برای بانک مرکزی و شبکه بانکی مهیا نموده است، سخن گفت و افزود: مهمترین اصولی که شبکه بانکی با حساسیت آن را دنبال می کند  سرعت و دقت هستند. بهره گیری از سامانه‌های الکترونیک این ویژگی ها را بهبود بخشیده اند.

سامانه چکاوک امکان تسویه حساب چکهای بانکی بدون  نیاز به جابجایی فیزیکی آن را از طریق انتقال تصویر چکها فراهم ساخته است و در حال حاضر این سامانه در ۲۷ استان  پیاده سازی شده و عملکرد بسیار مطلوبی نیز داشته است و ۴ استان باقی مانده نیز تا پایان خردادماه به این سامانه خواهند پیوست و از آن پس اتاق پایاپای ما که به صورت دستی و سنتی عمل می نمود، در کل کشور جمع آوری خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به بیان خاطرات تلخ و شیرین خود در سال جاری پرداخت و گفت: سخت‌ترین لحظاتی که در سال ۱۳۹۳ به عنوان یک مسئول بانکی با آن مواجه بودم این بود که جایگاه رفیع نظام بانکی ما در صحنه بین المللی به دلیل برخوردهای مغرضانه و کینه توزانه با محدودیت روبرو شد ولی مجموعه نظام بانکی با تلاش خود نشان دادند که در سخت ترین شرایط هم می تواند رسالت خود را در قبال اقتصاد انجام دهد.
وی در ادامه افزود: طی سالهای گذشته فشارهای زیادی بر بانک مرکزی و شبکه بانکی وارد آمد ولی خوشبختانه از این امتحان روسفید بیرون آمد و موفقیت در این آزمون می تواند جزء شیرین ترین خاطرات هر عضو شبکه بانکی و بنده  باشد و امیدواریم در آینده از این تجربیات بیشتر استفاده ببریم.

رئیس شورای پول و اعتبار در خاتمه ابراز امیدواری کرد سال جدید برای همه هموطنان، سالی آکنده از موفقیت، شادابی و توفیق‌های مضاعف باشد، کشور در مسیر توسعه و رشد قرار گیرد و  مردم طعم واقعی رفاه را در سایه استقلال و آزادی بچشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۹
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی