جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

یادی از بنیان‌گذار بیوک و جنرال موتورز

شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ب.ظ

ویلیام سی. دورانت، یکی از پیشگامان صنعت خودرو در آمریکا است. او از بنیانگذاران «بیوک»، «جنرال موتورز» و نیز شرکت «شورولت» محسوب می‌شود. 

او در 8 دسامبر سال 1861 در بوستون، ماساچوست به دنیا آمد. پدرش دست‌اندرکار فروش سنگ چخماق بود. کار و کاسبی‌اش در آغاز رونقی نداشت. پدر و مادرش در دهه 1960 از هم جدا شدند. مادرش نزد خانواده‌اش در میشیگان برگشت. ویلیام در کنار پدر و پدربزرگش کودکی خود را گذراند. در معادن سنگ و چوب میشیگان به کار مشغول شد و همزمان درس خواند. مدتی نیز به‌عنوان فروشنده سیگار برگ در یک کارخانه استخدام شد. زندگی او در طبیعت شکل گرفت و تجربه کاری‌اش نیز از او یک فروشنده طبیعی ساخت. او در سال 1885 یک شرکت تولید کالسکه راه‌اندازی کرد که از جمله نخستین شرکت‌های موفق در تولید کالسکه در آمریکا به شمار می‌آمد و یک دهه بعد به بزرگ‌ترین شرکت کالسکه‌ساز در آمریکا تبدیل شد. 
دورانت اما به آینده‌ای چشم دوخته بود که اتومبیل جایگزین اسب و کالسکه شود. در سال 1904 سهام شرکت «بیوک» را به‌رغم مشکلات مالی‌اش خرید. او در همان سال در نمایشگاه خودرو نیویورک سفارش ساخت 1108 دستگاه خودرو بیوک را دریافت کرد که 25 برابر تعداد شرکت‌های تولید شرکت تا آن زمان بود. او بخشی از سهام شرکت را به کارگران و کارمندان معادن سنگ میشیگان فروخت تا نقدینگی مورد نیاز برای تولید بیشتر خودرو را به دست آورد. دورانت، بیوک را برای تولید بیشتر، بار دیگر سازماندهی کرد و کارخانه جدیدی نیز راه انداخت. در آن سال، اولین محصول این شرکت یعنی بیوک مدل بی ‌موفقیت زیادی کسب کرد. تولیدات بیوک از 725 دستگاه در سال 1905 به 1400 دستگاه در سال 1906 و 4641 دستگاه در سال 1907 رسید. در همان سال بیوک پس از فورد مقام دوم فروش خودرو در ایالات‌متحده را از آن خود کرد. در سال ۱۹۰۸ دورانت، شرکت جنرال موتورز را تاسیس کرد. راه‌اندازی این شرکت بسیار هزینه‌بر بود و در سال دوم گمان می‌رفت که ورشکست می‌شود اما موفقیت بیوک در فروش، جنرال موتورز را از خطر ورشکستگی نجات داد. در سال 1910 بیوک توانست از تمامی خودروسازان آمریکایی پیشی بگیرد. دورانت از فورد یاد گرفته بود که کلید موفقیت کارخانه در بالا بردن سرعت و توان تولید و کم کردن هزینه‌های جانبی است. 
در سال 1914 که بیوک اولین خودرو 6 سیلندر خود را به فروش گذاشت، سیستم روشنایی و استارت دلکو الکترونیک به صورت استاندارد در آمد. این مدل‌های 6 سیلندر تا دهه 1920 از جمله اتومبیل‌های پرفروش بود. البته مدل‌های 4 سیلندر هم در کنار آن تولید می‌شد. در سال 1918 شورولت به مجموعه جنرال موتورز پیوست. با قدرت گرفتن مجدد بیوک در سال 1923 خودرو‌سازی بیوک توانست 100 هزار دستگاه تولید کند. پس از آن بیوک همواره در فهرست بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل جای داشته ‌است. در زمان سقوط بازار سهام در جریان رکود اقتصادی سال 1929 این هر دو شرکت آسیب جدی دیدند. دورانت طی دهه 1930 به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنعتی دیگر از جمله مخابرات نیز روی آورد که موفق نبود. شرکت بیوک در سال 1939 به‌عنوان اولین شرکت خودروسازی، چراغ‌های راهنما را ابداع و روی اتومبیل‌های خود نصب کرد. در سال ۱۹۴۰ شرکت جنرال موتورز، با مجموع تولید ۲۵ میلیون خودرو به برندی بی‌بدیل در تاریخ خودرو‌سازی تبدیل شد.  ویلیام سی. دورانت در ماه مارس سال 1947 در نیویورک از دنیا رفت. 

 

 

 
 


 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۵
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی