جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دلایل پستی و بلندی‌های اخیر بازار ارز

دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴ ق.ظ

امروز و دیروز مجدداً دلار با افزایش همراه شد که همچون هفته ی قبل عواملی همچون افزایش تقاضا، کاهش حجم عرضه و پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی در این امر موثر بود. البته اثر برخورد نیروی انتظامی با معامله گران آتی و تعطیلی برخی از صرافی های غیر استاندارد را نباید نادیده گرفت.

همچنین مذاکرات هسته ای و اعلام تفاهم ایران با 1+5 که بازار ارز را تحت سیطره خود گرفته بود سبب شد تا شنبه ی گذشته دلار با سقوط بها روبرو شود و این در حالی است که با وجود تفاهم نامه، توافق نهایی صورت نگرفته و در وضعیت تحریم ها و در آمد ارزی کشور تغییر خاصی رخ نداده بود که این امر بیانگر این است که کاهش قیمتها بیشتر ناشی از هیجانات روانی است.

فعالان افزایش خوش بینی به پیامدهای تفاهم نامه لوزان و تقویت سمت فروش و عرضه را عامل اصلی کاهش قیمت دلار دانستند و دلار از سطح 3312 تومان در 11 فروردین ماه به نزدیکی مرز 3200 تومان رسید. اما در ادامه ی روز دلار تغییر جهت داد.

اکثر معامله گران در این روز تمایل چندانی به خرید ارز نداشتند و اختلاف نرخ خرید و فروش ارز به 100 تومان رسید. البته روند کاهشی دلار در ادامه روز با عادی شدن فضای بازار متوقف و در مسیر صعودی قرار گرفت و حجم فروش و عرضه بازار کم شد اما با این وجود نرخ دلار در کانال 3200 تومان باقی ماند و افت 59 تومانی را نسبت به 11 فروردین ماه شاهد بود.

البته در این روز ارزهای رقیب دلار یعنی یورو و پوند نیز از ریزش قیمت به دور نماندند و ارزش آنها در غروب روز شنبه در کنار دلار 3253 تومانی به 3585 و 4870 تومان رسید.

بر اساس این گزارش، در روز یکشنبه با خالی شدن بازار از هیجانات ناشی از تفاهم نامه لوزان، دلار به مسیر صعودی که از ظهر روز گذشته آغاز کرده بود ادامه و 31 تومان دیگر افزایش یافت. البته حجم معاملات در بازار ارز کاهش یافت و بازار چشم انتظار تحولات سیاسی مرتبط با این تفاهم نامه در داخل کشور بود.
در غروب روز یکشنبه ارزش دلار بر بهای 3284 تومان و هر پوند انگلیس و یورو بر قیمت 4905 و 3610 تومان قرار گرفت.

روز دوشنبه دلار معاملات خود را با رقمی پایین تر از روز گذشته آغاز کرد که نوسان محدود دلار در نهایت به افت 4 تومانی این ارز منجر شد. در این روز بازار ارز تاحدودی آرام گرفت که کاهش تغییرات و اختلاف نرخ خرید و فروش ارز در این امر موثر بود.

در چهامین روز هفته بهای دلار با 20 تومان رشد در کف کانال 3300 تومان قرار گرفت که این افزایش ناشی از تحرکات معامله گران آتی بود.

فعالان بازار معتقد هستند که تقاضا برای ارز به منظور ذخیره کردن آن در بین معامله گران کاهش یافته و معامله گران تنها از نوسانات روزانه استفاده می کنند.
در آخرین ساعات کاری روز سه شنبه بازار ارز شاهد دلار 3300 تومانی و یورو و پوند 3615 و 4895 تومانی بود.

روز چهارشنبه با سنگین شدن کفه ی تقاضا و افزایش حجم معاملات ارزش دلار تقویت شد که فعالان پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به بازار کشور همسایه و تحرک بازیگران آتی را در این امر موثر دانستند.
اما حضور صرافی بانک ها و افزایش عرضه دلار را از اوج روزانه ی خود پایین کشاند و دلار با قرار گرفتن بر بهای 3295 تومان، اندکی نسبت به روز گذشته کسر داشت.

شاخص بازار ارز در روز پنجشنبه نوسان کاهشی داشت و بر بهای 3290 تومان قرار گرفت تا تفاوتش با روز شنبه به 37 تومان رشد برسد.
یورو و پوند نیز در این روز افت قیمت را تجربه کردند، بطوریکه در ساعات پایانی روز پنجشنبه ارزش یورو با کاهش 27 تومانی به 3818 تومان و پوند با افت 10 تومانی به 5260 تومان رسید.

بازار ارز که این روزها نوسان در دو کانال قیمتی 3200 و 3300 تومان را تجربه می کند همچنان شکننده و چشم انتظار نتایج مذاکرات هسته ای است. البته برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند در صورت دستیابی به توافق هسته ای قیمت دلار در کوتاه مدت افت خواهد کرد و پس از آن به دلیل ارتباطات تجاری و افزایش تقاضا دلار در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی