جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دانلود تحقیق و مقاله پیش بینی تورم

دوشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۴:۰۴ ب.ظ

دریافت تحقیق پیشش بینی تورم 

در این تحقیق سعی شده است تا ابتدا نرخ تورم برای اقتصاد ایران طی یک سال آتی یعنی دوره زمانی دی‌ماه 1393 لغایت آذرماه 1394 پیش‌بینی شود. بر این اساس ابتدا روند تغییرات نرخ تورم در اقتصاد ایران بررسی شد. نتایج این بررسی برای دوره 1369-1393 نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سه دوره تورم بالایی را تجربه کرده است. دوره اول مربوط به سال‌های 1372-1374 می‌باشد که مقارن با شروع دوره تعدیلات ساختاری و افزایش نرخ تورم تا مرز  60 درصد می‌باشد. دوره دوم یعنی سال‌های 1387-1388 که مربوط به دولت نهم می‌باشد مقارن با افزایش جهانی قیمت نفت و سرریز درآمدهای نفتی به داخل کشور است. دوره سوم شامل سال‌های 1391-1392 می‌باشد که کشور به خاطر تحریم‌های ظالمانه غرب، سیاست‌های هدف‌مندی یارانه‌ها نرخ تورم تا مرز 45 درصد را تجربه نمود. 
در مرحله بعد مطالعات قبلی که به پیش‌بینی نرخ تورم برای اقتصاد ایران پرداختند، مرور شدند. نتایج نشان می‌دهد عموماً از دو دویکرد سری زمانی (مدل (ARIMA و شبکه عصبی مصنوعی در مقالات استفاده شده است که عموماًٌ مدل ARIMA پیش‌بینی بهتری ارائه کرده است. بر این اساس در این تحقیق از مدل ARIMA برای پیش بینی نرخ تورم در اقتصاد ایران استفاده شده است. نتایج پیش‌بینی برای دوره دی‌ماه 1393 لغایت آذرماه 1394 نشان می‌دهد، شاخص قیمت مصرف کننده از 211.7 در آذر ماه 1393 به 251.754 در آذرماه 1394 افزایش یابد. بر این اساس پیش بینی می‌شود با فرض ثبات سایر عوامل، نرخ تورم از 16.07 در صد به 18.9 درصد افزایش یابد و با احتمال 95 درصد این نرخ در بازه 7.15 تا 30.69 قرار خواهد داشت. بر این اساس متوسط نرخ تورم برای یک سال پیش رو برابر 19.16 درصد پیش‌بینی می‌شود. این یافته حاکی از ماندگاری نرخ تورم در اقتصاد ایران در سطح نرخ دو رقمی می‌باشد.

در مرحله آخر اجرای سیاست هدف‌گذاری نرخ تورم به عنوان یک راهکار کاهش تورم در کشورهای ترکیه، نروژ و برزیل – کشورهایی که نرخ‌های دو رقی بالا را در دهه 1990 تجربه کرده‌اند- بررسی شد. نتایج بررسی نشان می‌دهد سیاست‌ هدف‌گذاری تورمی دارای جنبه‌های مهمی مانند استقلال بانک مرکزی، اعلام عمومی هدف کمی برای تورم، جلب اعتماد عاملان اقتصادی، استفاده از ابزارهای پولی مناسب مانند نرخ‌های بهره، کل‌های پولی ( مانند پول و شبه پول) و نرخ ارز و هماهنگ شدن سیاست‌های پولی و مالی می‌باشد که کشورهای مورد بررسی با رعایت و اجرای دقیق موارد مذکور توانستند نرخ‌های تورم بالا را در کوتاه‌مدت کنترل و به زیر 5 درصد برسانند.
بر این اساس اجرای سیاست هدف‌گذاری نرخ تورم در اقتصاد ایران باید ابتدا با تامین این پیش‌نیازها همراه باشد. یعنی باید در جهت استقلال نسبی بانک مرکزی گام برداشت. نوسانات شدید نرخ تورم در اقتصاد ایران به خصوص در سال‌های اخیر باعث کاهش قابل توجه اعتماد عاملان اقتصادی به سیستم اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی شده است  بر این اساس بانک مرکزی باید گام ‌های موثری در جهت اعتماد‌ سازی بردارد چرا که " تورم گزیده از سیاه و سفید تورم می‌هراسد". نکته مهم دیگر انضباط هرچه بیشتر مالی در بودجه دولت می‌باشد بطوریکه لازم است تا سیاست مالی دولت همسو با سیاست پولی بانک مرکزی باشد. نسخه کامل این مقاله پژوهشی اینجا قابل دریافت می باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی