جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

تحلیل بنیادی و تکنیکال شاخص بورس

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۵ ق.ظ

این نکته را همیشه باید مدنظر قرار داد که نوسان، جزئی از بازارهای مالی بوده و انتظار رشد مداوم یا افت مداوم درست نیست.

بعد از تفاهم لوزان مدت اندکی بورس رشد کرد اما عرضه نسبتا سنگین سبب شد تا شاخص بورس حدود 5 هزار واحد تاکنون افت داشته باشد که در حال حاضر نگرانی‌هایی در سهامداران بوجود آورد و برخی از کسانی که اخیرا وارد این بازار شدند نسبت به بازار سرمایه بدبین شدند.اما این نکته را همیشه باید مدنظر قرار داد که نوسان، جزئی از بازارهای مالی بوده و انتظار رشد مداوم یا افت مداوم درست نیست. در بررسی عوامل رشد باید از نظر بنیادی به عواملی چندی اشاره کنیم که می‌توانند محرک رشد باشند. 

ریسک سیستماتیک بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار کم شده است سهامداران فعال بازار سرمایه اطلاع دارند که تحریم‌ها اثرات منفی زیادی را در گروههای بانکی، خودرویی، پتروشیمی، دارویی، تجهیزاتی و سایر گروهها داشته است و انتظار برای رفع تحریم میتواند به اندازه کافی محرک رشد بازار سرمایه در تمامی گروهها باشد هر چند اثرات واقعی اقتصادی با گذشت زمان نمایان می‌شود اما به احتمال زیاد در آن مقطع بسیاری از نمادهای بورسی قیمت‌های بالاتری خواهند داشت.


از طرف دیگر، شورای پول و اعتبار در جلسه فردا سه شنبه در مورد نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری خواهد کرد که این تصمیم تاثیر مهمی بر بازار پول و سرمایه خواهد داشت و انتظارات بر این است که نرخ سود بانکی در این مرحله 2 تا 3 درصد کاهش پیدا کند تا تسهیلات برای بخش تولید کم هزینه گردد. این عامل می‌تواند محرک مهمی برای رشد بازار سهام در روزهای آتی باشد.

نکته دیگر جذاب بودن نسبت P/E در اکثر نمادها بوده با توجه به افت قیمتی سهام در ماههای اخیر نسبت فوق پایین آمده که این عامل به معنای کاهش ریسک و برای سهام بوده در نمادهای بزرگ این نسبت 5 و حتی کمتر از 5 است که با کاهش نرخ سود بانکی و نیز انتظارات مثبت از تحولات سیاسی نسبت مذکور می‌تواند رشد خوبی را داشته باشد.
 

شاخص کل پس از افت تا محدوده 60 هزار واحد شروع به رشد کرد و همزمان با اعلام توافق لوزان سقف قبلی این نماگر شکسته شد و نکته مهم اینکه که این سقف با قدرت و همراه با صف خرید در اکثر نمادها، شکسته شد که نشان دهنده قدرت برتر تقاضا بود بر اساس اصول تحلیل تکنیکال پس از هر شکست در کف یا سقف قبلی، برگشت موقتی به همان سقف یا کف اتقاق می‌افتد که در حال حاضر همین وضعیت را در شاخص کل داریم و سرعت افت نیز به مراتب کمتر از سرعت رشد بوده است. به گزارش اقتصادی نیوز، از طرف دیگر نمودار شاخص کل به حمایت مهمی نزدیک می‌شود که تطابق خط 61.8 درصد فیبوناچی و میانگین 50 روزه است. اندیکاتور RSI و OBV نیز به خط حمایت خود نزدیک می‌شوند که این حمایت در محدوده 65400 واحد قرار دارد و با توجه به اعلام عرضه اولیه پتروشیمی مبین، افت نهایی می‌تواند در معاملات امروز اتفاق بیفتد ودر روزهای بعد شاهد رشد شاخص بازار سرمایه باشیم.

در کل انتظار داریم روزهای آینده وضعیت به مراتب بهتری را داشته باشیم و حتی تا تیر ماه روند کلی بازار را صعودی می‌دانیم با توجه به موارد گفته شده، مقطع فعلی را بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌دانیم که سهامداران می‌توانند سود معقولی را انتظار داشته باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی