جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

هزینه تحریم ایران برای اقتصاد ایالات متحده و اروپا

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ

مطالعات بسیار کمی وجود دارد که هزینه‌های تحریم را برای کشورهای تحریم‌کننده اندازه‌گیری ‌کند. در مورد ایران، تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده، اروپا و سازمان ملل به دلیل برنامه هسته‌ای وضع شده و این تحریم‌ها در سال‌های اخیر تشدید یافته است. این گزارش با هدف برآورد هزینه تحریم ایران برای آمریکا و اروپا نگاشته شده است.
• آمریکا تابحال بزرگترین بازنده تمام تحریم‌های اعمال شده بر ایران است. از سال 1995 تا 2012، آمریکا بین 7/134 و 3/175 میلیارد دلار درآمد بالقوه صادرات به ایران را از دست داده است.

• این برآوردها، تنها زیان ناشی از صادرات صنایع را نشان می‌دهد، و شامل اثرات اقتصادی مضر حاصل از اثرات جانبی دیگر تحریم‌های هدفمند علیه ایران، مانند بالا رفتن قیمت نفت در مقاطعی نمی‌شود. علاوه بر این، از آنجا که تحریم‌ها تولید ناخالص داخلی ایران را کاهش داده‌اند، ولی واردات ایران حتی نسبت به عدم وجود تحریم‌ها بالاتر بوده است، افزایش هزینه‌های اقتصادی اعمال تحریم‌های سازمان ملل با توجه به زیان صادرات بیشتر هم بوده است. در نتیجه، هزینه کل برای اقتصاد آمریکا به احتمال زیاد حتی بالاتر هم بوده است.

• همچنین در اینجا بحث اشتغال نیز مطرح است. به طور متوسط، زیان درآمدی صادرات در بین 52 تا 66 هزار  فرصت شغلی از دست رفته در هر سال تفسیر می¬شود. در سال 2008، این تعداد به بالاترین رقم خود معادل 280 هزار  فرصت شغلی از دست رفته هم رسیده است.

• با توجه به اندازه و نیز جذابیت صنایع دو ایالت تگزاس و کالیفرنیا برای اقتصاد ایران، به احتمال زیاد این دو ایالت بزرگترین بازندگان از نظر اشتغال از دست رفته هستند.

فرصت‌های شغلی از دست رفته به خاطر تحریم ایران در هر ایالت آمریکا از 2012- 1995

• در اروپا، آلمان با زیان بین 21 تا 73 میلیارد دلار بین سال‌های 2010 و 2012، سخت‌ترین ضربه را خورده است. پس از آلمان، ایتالیا و فرانسه به ترتیب با زیان بین 14 تا 43 میلیارد دلار و11 تا 34 میلیارد دلار در رده های بعدی قرار دارند.

• بین سال‌های 2010 و 2012، هزینه‌های تحریم از منظر زیان درآمدهای تجاری برای اتحادیه اروپا بیش از دو برابر بیشتر از آمریکا بوده است.

 

 

 
 
 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی