جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

معرفی کتاب : اقتصاد جدید

شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۴۳ ب.ظ

 

اقتصاد جدید


سال نشر : 1389 

نویسنده(گان) : جک هاروی / دکتر محمد باقر نوبخت / فرید نوبخت



 

 


خلاصه 

مجموعه حاضر، ترجمه هفتمین ویرایش کتاب Modern Economics اثر پروفسور جک هاروی است: 
این کتاب که نخستین ویرایش آن در سال 1969 منتشر گردید، ضمن ویرایش‌های بعدی و تکمیل مطالب، تاکنون 25 بار تجدید چاپ شده است. 
از دیگر آثار این اقتصاددان برجسته بریتانیایی می‌توان، کتاب‌های «اقتصاد پایه» ، «اقتصاد مقدماتی» و «اقتصاد میانی» را نام برد. با عنایت به روند تکمیلی تألیفات پیشین از مباحث اقتصاد پایه و مقدماتی تا اقتصاد میانی و کامل‌تر شدن مفاهیم اقتصادی در این کتاب، عنوان «اقتصاد پیشرفته» برای آن شایسته‌تر می‌نمود، اما با توجه به استفاده کلمه Modern"" در نام‌گذاری این کتاب توسط مؤلف که نزدیک‌ترین معادل انتخابی آن در ترجمه فارسی، واژه «جدید» است، به دلیل پایبندی به مفاهیم به کار رفته در متن اصلی، عنوان «اقتصاد جدید» برای متن فارسی برگزیده شده است. 
هم‌چنین کتاب‌های، «مقدمه‌ای بر اقتصاد کلان» و ««دولت و مردم» از سوی مؤلف و به ترتیب با همکاری ام. کا. جانسون و ام. هاروی انتشار یافته است. 
هفتمین ویرایش کتاب اقتصاد جدید مجموعه کاملی است که در 9 بخش و 42 فصل به شرح آتی تنظیم شده است: 
بخش اول: 
در این بخش، ابتدا ضمن تبیین مشکل اقتصادی، تعریفی از علم اقتصاد ارائه می‌شود، سپس، از منظرهای مختلف انواع اقتصاد (اثباتی و دستوری)، اقتصاد (بازار، برنامه‌ای و مختلط) و اقتصاد (خرد و کلان) معرفی می‌شوند. 

بخش دوم: 
این بخش به معرفی انواع بازار و عوامل اصلی آن یعنی عرضه، تقاضا و قیمت و هم‌چنین به تجزیه و تحلیل تقاضا و قیمت می‌پردازد. 

بخش سوم: 
در تکمیل مباحث بخش دوم که در آن قیمت و تقاضا مورد بررسی قرار گرفته بود، در این بخش از دیدگاه اقتصاد خرد پس از معرفی بنگاه به عنوان محل تولید و یا عرضه کالا، اقسام بنگاه‌ها و شرکت‌ها، هم‌چنین انواع هزینه و چگونگی تأمین مالی آنها بررسی شده و سپس عامل عرضه مورد بحث قرار می‌گیرد. در ادامه این بخش موضوع بهره‌وری بنگاه‌ها در شرایط رقابتی مطرح خواهد شد. 

بخش چهارم: 
این بخش با رویکرد کینزی، ضمن مفروض دانستن ناکارآمدی اقتصاد بازار به ضرورت نقش دولت در شرایط انحصاری و نیمه رقابتی و نیز به تجزیه و تحلیل هزینه ـ فایده در تخصیص منابع اشاره می‌نماید. 
هم‌چنین در این بخش با تأکید به وظایف حاکمیتی دولت در حفاظت از محیط زیست و حمل و نقل عمومی به خصوصی‌سازی و مشکلات فراروی آن از دیدگاه اقتصاد کلان اشاره می‌گردد. 


بخش پنجم: 
در این بخش (کار و دستمزد)، (سرمایه و بهره) و نیز (زمین و اجاره) به عنوان عوامل اصلی تولید و پاداش مرتبط با آنها مطرح می‌شوند. 
سود هم در این راستا به مثابه پاداش ریسک‌پذیری در بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرین مورد توجه قرار می‌گیرد. 

بخش ششم: 
ابتدا در این بخش کارکردهای مختلف پول و سپس عرضه و تقاضای آن از منظر یک دارایی باارزش تحلیل می‌شوند. در ادامه این بخش، بازارهای پولی، مالی، سرمایه و اوراق بهادار و هم‌چنین نهادهای کارگزاری آنها معرفی می‌‌گردند. 

بخش هفتم: 
از منظر اقتصاد کلان، مباحث مهم و متعددی از قبیل، درآمد و مصرف ملی، اشتغال و بیکاری، تورم و مالیات و نیز انواع سیاست‌های پولی و مالی در چارچوب سیاست‌های اقتصادی دولت در این بخش به تفصیل تشریح خواهند شد. 

بخش هشتم: 
این بخش به مطالعه تجارت بین‌الملل و متغیرهای مرتبط با آن، هم‌چون تراز پرداخت‌ها، انواع نرخ‌های ارز تعرفه‌های تجاری و نرخ‌های مبادله اختصاص یافته است. 
موضوع اتحادیه اروپا، اهداف و نهادهای آن و نیز صندوق بین‌المللی پول به عنوان سازمان‌های فراملی در ادامه بخش معرفی می‌شوند. 

بخش نهم: 
در انتهای کتاب و در بخش پایانی آن، مسائل مورد توجه انگلستان از جمله رابطه آن با اتحادیه اروپا و دلایل رکود اقتصادی در سال‌های نخست دهه 1990 مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
آنچه «کتاب اقتصاد جدید» را علاوه بر کامل بودن، از دیگر کتاب‌های اقتصادی هم موضوع، متمایز می‌نماید، توانایی جک هاروی در ارائه مطالب علمی و پیچیده به زبان ساده است. از این‌رو تلاش شده است تا در ترجمه این مجموعه ارزشمند، ادبیات مؤلف در حد توان حفظ گردد. 

اثر: جک هاروی

ترجمه:
دکتر محمدباقر نوبخت
فرید نوبخت

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۲
مهدی اشرفی وند

معرفی کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی