جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی آمار بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی را بر اساس آمار غیررسمی تا 30 درصد اعلام کرد و افزود: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما همین میزان نیز آمار مناسبی برای کشور نیست.

محمدرضا پورعابدی  اظهار کرد: زمانی بحث آموزش، تحقیقات و فناوری چالش ما بشمار می‌رفت، اما هم‌اکنون مهم‌ترین چالشی که با آن روبرو هستیم بحث تجاری‌سازی است.

وی اظهار کرد: در زمینه‌ی تجاری‌سازی نیز مهم‌ترین چالش موجود عدم شناخت درست ما از این حوزه و نبود تعریف درست و مناسبی از آن است.

پورعابدی افزود: متأسفانه این حوزه را متناسب با کسب و کارها و فنآوری‌هایی که به‌دست آورده‌ایم تعریف نکرده‌ایم و این در حالی است که حوزه‌ی تجاری‌سازی از پیچیدگی بسیاری برخوردار است.

وی تصریح کرد: چنانچه از مرحله ایده تا محصول را 100 در صد در نظر بگیریم همه‌ی مباحث مربوط به پژوهش و فناوری و مسائل این‌چنینی تنها 10 تا 15 درصد پیچیدگی و منابع کار را به خود اختصاص می‌دهد و این تجاری‌سازی است که بیشترین پیچیدگی و منابع را به خود اختصاص می‌دهد و بیشترین ریسک کار نیز در این قسمت است.

پورعابدی با بیان این‌که تاکنون به مسأله تجاری‌سازی به عنوان یک ضرورت نگاه نمی‌شد و بیش از همه بحث پژوهش و تولید مقاله ارزش داشت، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون فرهنگ‌سازی در خصوص اهمیت تجاری‌سازی محصولات ایجاد شده و همه‌ی افراد فعال در حوزه‌ی تحقیق و پژوهش و ایده‌پردازی به ضرورت تجاری‌سازی ایده‌ها پی برده‌اند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی به یکی از ضعف‌های موجود در بحث تجاری‌سازی در کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از محققان خودشان تمایل دارند بحث تجاری‌سازی را دنبال کرده و انجام دهند که این مسأله یک ضعف بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت و همکاری محققان در امر تجاری‌سازی اظهار کرد: تجاری‌سازی فن بیان است و تجربه و تخصص خاص خود را می‌خواهد و افراد صاحب ایده تنها باید در این زمینه مشارکت کرده و کار اصلی را از طریق افراد صاحبنظر و کاردان در این حوزه پیگیری کنند.

پورعابدی با اشاره به برنامه‌ی جهاد دانشگاهی در زمینه‌ی تجاری‌سازی ایده‌ها افزود: هم‌اکنون ما در جهاد دانشگاهی به دنبال این هستیم تا با خدمات و شبکه‌های موثری که در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد می‌کنیم و تعاملاتی که بین شرکت‌های مستقر در این مراکز ایجاد شده و بحث آموزش آنها زمینه را برای تجاری‌سازی محصولات فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: هم‌چنین می‌کوشیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به پارک‌های علم و فناوری آورده و از طریق آنها امر تجاری‌سازی محصولات را پیگیر کرده و به این ترتیب ریسک فعالیت‌های دانش‌بنیان را کمتر کنیم.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی در ادامه به وضع بیکاری دانش‌آموختگان به‌عنوان یکی از چالش‌ها و مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی حدود دو برابر نرخ بیکاری افراد معمولی است.

پورعابدی با بیان این‌که افراد تحصیل‌کرده فرصت‌های شغلی مناسب در اختیار ندارند، گفت: این مسأله دو علت دارد، یکی اینکه نتوانستیم در کشور زمینه مساعد و لازم و شغل‌های نوین را طراحی و استفاده کنیم و از طرف دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما آن توانمندی لازم را در طول تحصیل کسب نکرده‌اند که بتوانند در کسب و کار جدید مستقر شده و یا خودشان کسب و کار جدیدی راه بیندازند.

پورعابدی گفت: یکی از راهکارها در جهت کاهش بیکاری این است که افراد ابتدا در زمینه انتخاب رشته تحصیلی خود دقت کرده و با برنامه‌ریزی در این زمینه پیش بروند‌ تا زمانی‌که فارغ‌التحصیل شدند با مسأله‌ی بیکاری مواجه نشوند.

رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر شرط ورود به بسیاری از مشاغل کشور تنها داشتن سواد خواندن و نوشتن بوده و این در حالی است که ما با توجه به وجود این همه جوان تحصیلکرده می‌توانیم شغل‌های نوین ایجاد کرده و قطعا این افراد در شغل‌های جدید خدمات با کیفیت‌تری را ارائه خواهند کرد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی