جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

طرح جدید اشتغالی دولت اعلام شد

شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸ ق.ظ

 

توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار طرح جدیدی است که علی ربیعی جزییات آن را اعلام کرده است، اما این طرح تا چه اندازه وضعیت مهاجرت روستاییان به شهر‌ها را بهبود خواهد بخشید؟

چندی پیش معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از تخلیه 33 هزار روستا و آبادی کشور خبر داده بود که این میزان یک سوم کل روستاهای کشور را شامل می‌شود.

در همین مورد حسن طایی، معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته است: به‌رغم توجه به مسائل توسعه روستایی در برنامه‌های توسعه کشور دستاورد کافی حاصل نشده و این امر باعث افزایش مهاجرت به شهرها شده است.

حسن طایی در ادامه به کاهش جمعیت روستاها به حدود 30 درصد از کل جمعیت کشور بر اساس سرشماری سال 90 اشاره و تصریح کرد: ریشه اصلی حاشیه نشینی را باید در نیازهای واقعی روستائیان از سطح رفاه و کیفیت امکانات شغلی و درآمدی آنها جستجو کرد.


به هر ترتیب موضوع مهاجرت روستاییان سال‌هاست که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و در مراحل مختلفی هشدارهای لازم داده شده است. به گزارش اقتصادی نیوز، البته این موضوع که به عقیده برخی کارشناسان می‌تواند تهدیدی برای توسعه کشور تلقی شود در حال حاضر مورد توجه دولت یازدهم و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

علی ربیعی اخیرا به تشریح برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص توسعه اشتغال روستایی پرداخته و گفته است: اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شده که بر تحقق سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه اشاره دارد و به صورت گسترده در سراسر کشور اجرا می‌شود.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته، مرزی و محروم کشور و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان و گسترش پدیده حاشیه نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی- اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی و تربیت جمعیت مطابق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در مناطق هدف طرح، تحقق پیشرفت اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش نرخ بهره‌وری، افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست محیطی از طریق حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور از جمله اهداف طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان و عشایر مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار است که از سوی این وزارتخانه اجرا می‌شود.

این درحالی است که در برنامه پنجم توسعه قرار بود، نرخ رشد اقتصادی هشت درصد، نرخ بیکاری و تورم نیز تک رقمی باشد که اکنون و بر اساس شاخص‌های بانک مرکزی در این خصوص، با هدفگذاری برنامه پنجم فاصله بسیاری وجود دارد، اما از نظر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بزرگترین علت این موضوع این بود که مردم را در فعالیت‌های اقتصادی وارد نکردیم و به مردم در مدیریت اقتصادی باور نداشتیم.

حالا با توضیحات علی ربیعی قرار است نقش مردم در اقتصاد و مشارکت روستاییان در توسعه افزایش پیدا کند و طرح جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رویکرد اشتغال پایدار، که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مسول اجرای آن است، ابزار این برنامه جدید معرفی شده است. اما باید دید با توجه به مشکلاتی مانند بحران آب در مناطق روستایی چقدر این طرح در عمل موفق می‌شود؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۲
مهدی اشرفی وند

اشتغال

دولت یازدهم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی