جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

هدف‌گذاری تورم و ترازنامه بانک مرکزی

پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ

در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، پروفسور پیرپائولو بنینو استاد اقتصاد دانشگاه لوئیس گیدو کارلی ایتالیا در سخنرانی خود با عنوان «هدف‌گذاری تورم و ترازنامه بانک مرکزی» به بررسی عواقب غیرعادی سیاست‌گذاری پولی نامتعارف بر تورم و تولید در قالب ترازنامه بانک مرکزی پرداخت.به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، پروفسور پیرپائولو بنینو سخنرانی خود را با بیان این سوال آغاز کرد که «آیا ارتباطی بین کنترل تورم و ترکیب ترازنامه بانک مرکزی وجود دارد؟». او در ادامه گفت: «بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته مانند فدرال رزرو، بانک مرکزی انگلستان، اتحادیه اروپا و ژاپن اوراق بهادار بلندمدتی را برای جلوگیری از بحران اقتصادی، به‌عنوان یک سیاست پولی نامتعارف خریداری کرده‌اند. بانک‌های مرکزی با کیفیت دارایی بالاتر عمدتا دارای نرخ‌های تورم پایین‌تری هستند.
همچنین در شرایط عادی اقتصادی، بانک مرکزی بخشی از سود خود را به خزانه منتقل می‌کند درحالی‌که در شرایط غیرعادی با خرید اوراق قرضه زیان آور مجبور به افزایش سرمایه می‌شود.»پیرپائولو بنینو همچنین تاکید کرد: «سیاست‌گذاری پولی نامتعارف به دلیل زیان‌های درآمدی که برای ترازنامه بانک مرکزی دارد، عواقب غیر‌معمولی برای تورم و تولید به همراه دارد. گزاره خنثی بودن سیاست‌های پولی با در نظر گرفتن رژیم‌های پولی و مالی متفاوت، هنگامی برقرار است که خزانه دولت قادر به پشتیبانی از بانک مرکزی با انتقال وجوه به‌دست آمده از مالیات باشد. در غیاب پشتیبانی مالی و زیان‌های بیش از حد بانک مرکزی علاوه بر توان بازپرداخت بانک مرکزی تورم نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.»

 
 
 



 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۴
مهدی اشرفی وند

بانک مرکزی

تورم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی