جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

 

 

 

47 درصد فعالان بخش خصوصی از فضای اینترنتی برای کسب اطلاعات استفاده می کنند.

بررسی الگوی اطلاع رسانی و «خبرگیری» فعالان بخش خصوصی و حتی شهروندان عادی نشان می دهد که رسانه های نوظهور مانند وایبر، تلگرام و واتس آپ جای رسانه های رسمی مانند خبرگزاری ها، روزنامه ها و مجله ها را گرفته اند.

رسانه های نوظهور و فضای های اجتماعی براساس تشخیص کاربران خود اقدام به گلچین اخبار از میان انبوه خبرهای عمومی می کنند. برهمین اساس الگوی «شهروند- رسانه» همزمان شکل پیچیده تر«شهروند- سردبیر» را هم به خود گرفته است. خبرها در گروه های مختلف شبکه های پیام رسان براساس تشخیص و برداشت افراد از واقعیت انتخاب می شوند و پیش روی جمعیت مخاطبان محدود قرار می گیرند.

بررسی روند فعالیت گروه های فعال در شبکه های پیام رسان مانند وایبر، تلگرام و واتس آپ نشان می دهد که اندازه این گروه ها برای افراد مختلف از جمعیت 100 تا 200 نفر فراتر نمی رود. همین گروه روزانه اقدام به انتقال اخبار و اطلاعات به یکدیگر می کنند و به ناگاه موضوعی را برای جمعیت اندک خود مهم یا بی اهمیت جلو می دهند. برهمین اساس آنچه به عنوان برداشت شهروندان از اخبار مهم در محافل دوستانه نقل می شود، برساخته از اطلاعاتی است که در فضای محدود 100 تا 200 نفر اهمیت پیدا کرده و گاهی حتی پایه های از واقعیت هم در آنها وجود ندارد.

 

در الگوی سابق خبررسانی، نشریات رسمی کشور براساس فعالیت خبرنگاران، دبیران و سردبیران اقدام به دست چین اخبار و بررسی صحت آنها می کردند. الگوهای روزنامه نگاری نیز نشان می داد که اخبار برمحور «ارزش خبری» در صفحات روزنامه ها و یا وب سایت ها جایی می گیرند. روزنامه نگاران با نگاهی فراگیر و سردبیران با تجربه تلاش می کردند تا آنچه برای جامعه اهمیت دارد را در رسانه های خود درج کنند و در نهایت موج خبری رقم بزنند ولی الگوی فعلی کسب اطلاع شهروندان با آنچه در گذشته رخ می داده تفاوت های بسیاری دارد. خبر مهم به اطلاعاتی گفته می شود که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شود. ممکن است که اندازه توزیع خبر براساس جمعیت فعال در گروه های وایبری، تلگرامی و واتس آپی به تیراژ بیش از 500 نفر نرسد ولی تنها طی چند ساعت همین 500 نفر تصور می کنند آنچه پیش رویشان قرار گرفته مهمترین خبر روز کشوراست. درحالی که خبر نقل شده در این گروه ها به سلیقه شهروندی دیگر انتخاب شده و حتی صحت آن نیز به تایید نرسیده است.

دنیای رسانه های قدیمی با تیراژهای چندین هزار و میلیون ها نسخه به افزایش آگاهی و بزرگ شدن دنیای مخاطبان کمک می کرد. کسب اطلاع از سیلی در جنوب شرق آسیا یا قیامی در افریقا در کنار اظهارنظرهای سیاسی سران دو جناح سیاسی و کمبود بودجه بیمارستان های کشور همگی در صفحات متنوع نشریات جایی می گرفت و مخاطبان نیز حتی با سکونت در شهری کوچک، دنیای بزرگ برای خود می ساختند ولی امروز رسانه های نوظهور دنیای کوچک کاربران خود را برای جمعیتی کوچک بزرگ جلو می دهند. دنیا اینگونه کوچک شده است.

سایت صدای اقتصاد در نظرسنجی با شرکت 48 فعال بخش خصوصی اقدام به بررسی الگوهای رفتاری آنها در کسب خبر کرده است. براین اساس 25 درصد مخاطبان از طریق شبکه های ماهواره ای اطلاعات مورد نیاز خود را کسب می کنند. 16 درصد از طریق روزنامه های اقتصادی کسب خبر می کنند. 2 درصد از روزنامه های سیاسی برای تامین اطلاعات مورد نیازشان استفاده می کنند. 47 درصد کاربران نیز از طریق وب سایت های اینترنتی و شبکه های پیام رسان اطلاعات مورد نظرشان را کسب می کنند. این نظرسنجی نشان می دهد که تنها 8 درصد فعالان بخش خصوصی از شبکه های رسمی تلویزیون اقدام به تامین اطلاعات مورد نیازشان می کنند.

این بررسی نشان می دهد، فعالان اقتصادی از طریق فضاهای اینترنتی بیشترین اطلاعات و اخبار را کسب می کنند. فضاهایی که بخصوص در بخش شبکه های پیام رسان به سرعت قابل هدایت به سمت اخبار خاص با اهداف خاص است.

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۶
مهدی اشرفی وند

اقتصاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی