جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

چه عواملی بازار سهام چین را به جلو می‌راند؟

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ق.ظ

سیمون میل از شرکت کارگزاری «اورباخ گریسون» و راس گربر، مدیر عامل شرکت «گربر کاروازاکی» طی گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل بازار سهام چین و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور پرداختند.

 سیمون میل اعتقاد دارد که اقتصاد چین روزهای بزرگی را پشت سر می‌گذارد. وی در توصیف وضع کنونی اقتصاد چین، گفت: به عقیده من اقتصاد چین را می‌توان با کلمات «نقدینگی، درآمد، ارزش‌یابی، نرخ بهره و جو» تحلیل کرد. عواملی که در حال حاضر اقتصاد چین را جلو می‌برند نقدینگی، نرخ بهره و جو هستند.

سیمون میل افزود: نقدینگی از سیل روان پس‌اندازها ناشی شده است که به دنبال جایی برای سکونت است، نرخ بهره کاهش یافته و جو مساعد نیز بسیار بالاست و حاصل اقدامات دولت چین است.

میل با تأکید بر اینکه جو بازار در کوتاه مدت نیز چشم انداز خوبی دارد، و به خاطر احتمال اضافه شدن چین به «شاخص‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی مورگان استنلی» طی هفته آینده هیجان خاصی در بازار این کشور دیده می‌شود. اما عواملی که چین در حال حاضر ندارد، درآمد و ارزش‌یابی است. 


سیمون میل تصریح کرد که مشکلات ساختاری بزرگی در اقتصاد چین وجود دارد و افزود: اکنون زمان سختی برای سرمایه‌گذاری اساسی در چین است.

راس گربر، رئیس شرکت «گربر کاوازاکی» اما در خصوص خرید یا عدم خریدن سهام در چین اظهار کرد: منابعی که من در چین دارم از نزدیک شدن اتفاق بزرگی خبر می‌دهند. گویا دولت قرار است به تمامی شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری اجازه دهد که نه تنها در چین، بلکه در سراسر دنیا در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند؛ مساله‌ای که پیش‌تر مقدور نبود.

وی تأکید کرد: سیل عظیمی از نقدینگی به سمت بازار سهام چین روانه خواهد شد؛ مردم عادی چین نیز خواستار فعالیت در بازار سهام هستند که موجب نوسانات شدید بازار خواهد شد.

گربر نتیجه گیری کرد: علیرغم نوسانات بالقوه، بازار چین روزهای سرنوشت‌سازی را تجربه می‌کند که می‌تواند به تثبیت این کشور به عنوان پیشرو اقتصادی منجر شود که در آینده این اتفاق خواهد افتاد.

به عقیده راس گربر، بازار سهام چین مملو از افرادی است که حاضر به خطر کردن هستند و در نتیجه این افراط‌گرایی‌ها شاهد سرازیر شدن نقدینگی از جانب صدها هزار یا میلیون‌ها نفر به سمت بازار خواهیم بود.

سیمون میل سرمایه‌گذاران خارجی را به خرید سهام و فعالیت در بازار سهام «اچ» ترغیب کرد که همان سهام شرکت‌های چین سرزمین اصلی است با این تفاوت که در بورس هنگ‌کنگ‌ معامله شده و به روی سرمایه‌گذاران خارجی بازاست. وی با تأیید اظهارات «راس گربر» گفت: دسترسی به بازارهای آسیایی مانند شانگهای و شانگ‌ژن برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی دشوار است، هرچند ناممکن نیست.

 بنابر پیش‌بینی میل، اولین موج سرمایه‌‌های مردم چین به طرف بازار سهام ‌هنگ‌کنگ روان خواهد شد.

راس گربر نیز با تأیید این نکته که سرمایه‌گذاری در بازار هنگ‌کنگ سودآور خواهد بود، شرکت‌های آمریکایی مستقر در چین مانند «آیمکس» و «دیزنی» را به علاقمندان پیشنهاد کرد.

     

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی