جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

معرفی کتاب جدید در رشته کارآفرینی

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۰ ق.ظ

کتاب "مبانی کارآفرینی و اصول کسب و کار" تالیف دکتر حسن عباس زاده می باشد که با راهنمایی و مقدمه پروفسور سید مهدی الوانی توسط انتشارات دانشگاهی گهواره در پاییز 1393 با 1500 تیراژ منتشر شده است.

در پیشگفتار کتاب مولف عنوان نموده که با پیشرفت و توسعه فن آوریهای اطلاعاتی و ارتباطی فاصله زمانی و مکانی کشورها کاهش یافته و دنیای پیرامون ما به یک دهکده جهانی تبدیل شده است  بطوریکه سازمانهای امروزی جهت سازگاری و همراهی با تحولات گسترده جهانی و پاسخگویی سریع به نیازهای متغیر و متنوع محیطی، در جستجوی شیوه های کارا و نوآورانه برای تولید محصول و ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب و متنوع به منظور تضمین بقای خود در محیط رقابتی هستند. در چنین شرایطی کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع شناخته می شود و کارآفرینی عبارتست از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع بمنظور بهره گیری از فرصتها. کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تاسیس شده به ظهور می رسند. از اینرو سازمانها ، با استفاده از کارآفرینی به دنبال بهره برداری از فرصت های جدید می باشند و می کوشند تا از یک سازمان سنتی به یک سازمان کارآفرین تبدیل شوند که این فرآیند به کمک ایجاد استراتژی کارآفرینی امکان پذیر می باشد.
مولف هدف از تالیف کتاب را بررسی و تبیین مفهوم کارآفرینی و اصول کسب و کار بمنظور بهره برداری دانشجویان و فعالان حوزه کارآفرینی از مطالب کتاب عنوان نموده است در همین راستا کتاب در چهار بخش تنظیم شده است:
 در بخش اول؛ ضمن بررسی و تبیین مفهوم کارآفرینی، استراتژی ها و  مدل های کارآفرینی ارائه گردیده است بطوریکه در این بخش استراتژی های کارآفرینی، مراحل اجرای آن و معیارهای سنجش و ارزیابی کارآفرینی سازمانی معرفی شده و نیز 16 مدل معتبر و بروز الگوهای کارآفرینی سازمانی از جمله مدل کوراتکو، آنتونیک و هیسریچ، کورنوال و پرلمن، تامپسون، کوین و اسلوین، هیسریچ و پیترز و... تشریح شده است که در نوع خود کاری ارزشمند بوده و این اثر را از سایرین متمایز می نماید.
در بخش دوم؛ نقش فن آوری اطلاعات و اینترنت در کارآفرینی تشریح شده است. با توجه به اینکه امروزه تکنولوژی های دیجیتال(ارتباطات و اطلاعات دیجیتالی شده) به سرعت به همه عرصه های زندگی انسان نفوذ کرده و قاعده بازی را در همه عرصه ها ازجمله فعالیتهایی نظیر اقتصاد، تجارت، آموزش و یادگیری، سرگرمی، ارتباطات، کار، هنر و ... تغییرداده اند بطوریکه کارآفرینی دیجیتالی، یک شیوه جدید در کسب و کار دنیای امروزی تلقی می شود. بنابراین کارآفرینی دیجیتالی را می توان اشتغال زایی مولد مبتنی بر مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مستقیم دانست. یعنی یک کارآفرین بتواند به صورت مستقیم از ابزارهای فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای ایجاد یک بازار کار و پدید آوردن فرصت های شغلی مختلف مبتنی بر سیستم های اطلاعاتی استفاده کند و مطالعه این بخش برای کسانی که در فضای مجازی و اینترنت می خواهند کسب و کاری را راه اندازی کنند مفید و موثر خواهد بود.
در بخش سوم؛ منابع تامین مالی کارآفرینان، نقش دولت در توسعه کارآفرینی و چالش های سازمانهای کارآفرین و راه های غلبه بر آن تشریح شده است که مباحث مذکور از جمله الزامات راه اندازی کسب و کار جدید توسط کارآفرینان تلقی می شود . با توجه به اینکه یکی از موانع اصلی پیش روی کارآفرینان در راه اندازی کسب و کار جدید تامین منابع مالی است لذا مخاطبان کتاب می توانند با  منابع مختلف تامین مالی کارآفرینان آشنا شوند.
در بخش چهارم؛ طرح کسب و کار و چگونگی راه اندازی آن مورد بحث قرار گرفته است. در این بخش ابتداء مولف ضمن تبیین مفهوم، عناصر و انواع کسب و کار، قالب ها و استراتژی های کسب وکار ، طرحی از مدل عملیاتی را ارائه نموده است. سپس  نویسنده با طرح این سئوال که "چگونه یک طرح کسب و کار را اجرا کنیم؟" و اینکه اجرای یک طرح مستلزم تحقیق، برنامه ریزی و موارد دیگر است و در واقع یک طرح کسب و کار، شرح فعالیت کاری، استراتژی و پیش بینی وضعیت مالی است. مخاطب با ساختارها و بنیان، چراچوب و مراحل راه اندازی یک کسب و کار آشنا می شود.
 این کتاب می تواند مورد استفاده مدیران ، کارشناسان ، فعالان حوزه کارآفرینی و کارآفرینان بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد و به عنوان کتاب درسی مبانی کارآفرینی و کسب و کار و نیز سایر دروس مرتبط در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد می تواند بهره برداری شود.
اقتصاد آنلاین برای این نویسنده محترم فعال در حوزه کارآفرینی آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی