جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

روابط تجاری ایران و بلغارستان چقدر است؟

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ب.ظ

به تازگی علی‌اکبر فرازی معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و ایلیا دکو، مدیر منطقه آسیا، آفریقا، آمریکا و استرالیا در وزارت اقتصاد و انرژی بلغارستان در دیداری بر وجود نقاط مشترک در توانمندی‌های اقتصادی دو کشور مانند تولید مواد غذائی و قطعات صنعتی، بر نقش بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری به عنوان یک ضرورت در توسعه همکاری‌های پایدار و همچنین اعزام هیئت‌های تجاری بیشتری بین دو کشور تاکید کرده‌اند.

فرازی، تأسیس شورای مشترک ایران و بلغارستان در اتاق ایران را راهی مؤثر در توسعه روابط دو کشور دانست و پیشنهاد داد که شورای مشترک تجاری بلغارستان - ایران نیز در بلغارستان تشکیل شود.

 بر اساس اظهارات مدیر منطقه آسیا، آفریقا، آمریکا و استرالیا در وزارت اقتصاد و انرژی بلغارستان اقتصاد این کشور پویا است و نرخ درآمد سرانه این کشور در سال 2014 نسبت به سال 2013،  1.4 درصد رشد داشته است. بلغارستان توانسته 1.3 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه‌های گردشگری و خرید ملک را جذب کند. این کشور همچنین توانایی‌های زیادی در تولید مواد شیمیائی، داروئی، ماشین آلات و قطعات صنعتی دارد و می‌تواند این مواد را به ایران نیز صادر کند.

میزان مراودات تجاری ایران و بلغارستان در سال 93 در حدود 126 میلیون دلار بوده
‌است که از این میزان در حدود 30 میلیون دلار صادرات کالا از ایران به بلغارستان و 96 میلیون دلار نیز واردات از این کشور به ایران انجام شده است.

سوپر فسفاتک‌ها، ماشین آلات و دستگاه‌ها برای آماده کردن یا تغییر شکل دادن توتون و تنباکو، ماشین‌های ریخته‌گری و قالب‌ریزی از نوعی که در متالوژی یا ریخته‌گری فلزات بکار میرود، اسب برای مسابقه، ا جزا ء و قطعات مربوط به ماشین آلات، فراورده‌های زیبایی و آرایشی و فرآورده هایی برای مراقبت ازپوست، جرثقیل‌های سقفی ریلی روی تکیه‌گاه ثابت، مواد پاک‌کننده دندان، لاستیک‌ رویی چرخ بادی از کائوچو از انواعی که برای اتوبوسک‌ها و اتومبیلک‌های باری به کار می‌رود، لوازم و ملحقات لوله و شیلنگ از مواد پلاستیکی، کاغذ دیواری و سایر پوشش‌های دیواری همانند کاغذ پشت شیشه، بلبرینگ، فلاسک، ماشین‌ها و دستگاه‌ها برای آزمایش استحکام, مقاومت, فشارپذیری, کشش پذیری یاسایرخواص مکانیکی، انواع جعبه دنده، وسایل مورد استفاده در علوم دندانپزشکی، دستگاههای برقی تشخیص بیماری و غیره کالاهایی هستند که بیشترین واردات از بلغارستان را داشته اند.

همچنین کالاهایی نظیر اوره به صورت محلول در آب، پلی استیرن غیر قابل انبساط مقاوم در برابر ضربه، خرما، انگور بی‌دانه، انگور خشک کرده، لوازم خانه‌داری و پاکیزگی، پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی، ظروف شیشه‌ای، هندوانه تازه، سفالینه‌های شیشه‌ای ازکریستال سرب دار ساخته شده بصورت ماشینی، نمک معمولی ،رب گوجه فرنگی، مجسمه‌های کوچک، لیوان نوشیدن پایه‌دار، کیوی‌ تازه، زد آلو خشک کرده، آب سیب، کربنات کلسیم، سنگ مرمر، کدو حلوایی، ورق شیشه، سایر کف‌پوش‌ها، ماشین شیر دوش، فلفل دلمه‌ای و غیره نیز کالاهایی است که بیشترین صادرات از ایران به بلغارستان را داشته است.

در سال 92 میزان واردات از بلغارستان به ایران 25 میلیون دلار، در سال 91 ، 10 میلیون دلار و در سال 90 نیز در حدود 79 میلیون دلار بوده است.صادرات ایران به بلغارستان در سال 92 پنج میلیون دلار، در سال 91 هفت میلیون دلار و در سال 90 بیش از 10.5 میلیون دلار بوده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی