جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دوران اوج بورس چین به پایان رسید؟

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲ ب.ظ

 رئیس مؤسسه «کتاب بژ» چین (که کتابی درباره آمارهای اقتصادی این کشور است و به طور‌ دوره‌ای منتشر می‌شود) در گفت‌وگو با بلومبرگ، با رد این نظریه که دوران اوج بازار سهام چین به سر رسیده، اظهار کرد‌: دولت چین حمایت شدیدی از این بازار کرده و می‌کند. ‌آنها می‌توانند اجازه اصلاحیه بدهند یا حاشیه سود را دستکاری کنند، اما اگر رشد بازار به طور کل از بین رود، به دردسر می‌افتند.

للاند میلر با تأکید بر اهمیت پشتیبانی دولت از رشد بازار سهام، گفت: دولت می‌تواند با تشویق وام جزئی و یا سخت‌گیری در برخی موارد دیگر، معاملات خرد و ... از بازار حمایت کند. آنها می‌توانند درباره بهبود اقتصاد صحبت کنند که در واقع نیز باعث بهتر شدن اوضاع خواهد شد. در نتیجه کارهای زیادی از دولت در این زمینه بر می‌آید.

وی افزود: مردم فکر می‌کنند دولت با کاهش نرخ بهره جلوی بالا رفتن ارزش سهام را می‌گیرد، در حالی که بانک مرکزی چین روی کلیت اقتصاد تمرکز دارد و نه بازار سهام.

مجری «بلومبرگ» خاطر نشان کرد که تعدیل کنندگان بازار از راه‌های زیادی می‌توانند استفاده کنند، از قبیل گشایش بیشتر بازارها. للاند میلر در تأیید این صحبت گفت: دولت با سرباز زدن از کاهش نرخ بهره، بر هم زدن تعادل و برخی اقدامات دیگر، به بازار کمک می‌کند و از سقوط زودهنگام مانند آنچه روز جمعه رخ داد، جلوگیری می کند.

رئیس مؤسسه تدوین‌کننده «کتاب بژ» چین تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نکات این است که بازار سهام بر حول بنیادهای اقتصادی نمی‌چرخد. مردم می‌خواهند سهام بخرند و فکر می‌کنند بر قطار کاهش نرخ بهره سوارند و دولت نیز پشتیبان بورس است، لذا سهام می‌خرند.


وی با تأکید بر کاهش جهانی نرخ بهره، افزود: در نتیجه این کاهش نرخ، سود سهام در اقتصاد چین بالاتر است.

یکی از اقدامات دولت چین، راه اندازی کمپین ضد فساد بوده است. مجری «بلومبرگ» با اشاره به اینکه کمپین مذکور دلایل سیاسی دارد و اقتصاد تا حدودی به همین علت تاوان داده و برای مثال مردم چین مثل سابق کالاهای لوکس نخریدند، این سؤال را مطرح کرد که آیا هزینه‌های اقتصادی این موضوع تمام شده است؟

للاند میلر پاسخ داد: به عقیده من رفتار دولت، مردم چین را کمی تحت تأثیر قرار داده است. فکر می‌کنم در میان مدت نتیجه خوبی بر اقتصاد بگذارد اما در کوتاه مدت نه چندان.

میلر تأکید کرد که دولت چین به لحاظ سیاسی ملزم به انجام چنین کاری بوده‌اند زیرا مردم متوجه عمق فساد در اقتصاد کشور شده بودند. وی هم‌چنین پیش‌بینی کرد ارزش سهام در بورس‌های چین هفته آینده افزایش پیدا  کند.            

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۰
مهدی اشرفی وند

بورس

چین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی