جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اینترنت اشیاء در صنعت بانکداری

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ
بوسیله قدرت جریان داده ای عظیم اینترنت اشیاء، بانک ها به صورت یک عنصر همیشه حاضر در زنگی روزمره مشتریان خواهند بود.

 

مشتریان امروزی را نمی توان بوسیله فاکتورهای جمعیت شناختی مثل سن، جنسیت و درآمد تعریف کرد. مشتریان نسل جدید بسیار آگاه پرتوقع نسبت به خواسته هایشان شده اند و انتظار دارند که در هر زمان، مکان و به هرنوع که دوست دارند با آن ها رفتار شود. در پاسخ به این نیازها، بانک ها به دنبال جستجو روش هایی جهت تبدیل داده ها به دانش برای درک بهتر مشتریان خود و ارائه تجارب منحصر بفرد به مشتری می باشند.

 

در این دوره انقلاب اطلاعاتی جدیدی به عنوان اینترنت اشیاء(Internet Of Things) ظهور پیدا کرد است، این انقلاب باعث خلق فرصت های جدیدی برای سازمان های خدماتی مالی، جهت ارائه محصولات، خدمات و پیشنهادات درخور و شایسته به صورت آنی شده است. با استفاده از قدرت اینترنت اشیاء بانک ها قادر به تغییر نقش خود در زندگی مشتریانشان خواهند شد که به این پدیده نوظهور بانک اشیاء(Bank Of Things) گفته می شود.


25 سال به طول انجامیدکه اینترنت زندگی مردم را متحول کند و امروزه شاهد اتصال حدود10 بیلیون دستگاه به اینترنت هستیم که کارکردن، به اشتراک گذاری و همکاری مؤثر تر از قبل را فراهم نموده است. پیش بینی می شود در 10 سال آتی حدود10 تا20 بیلیون دستگاه دیگر به اینترنت متصل شوند اما نه فقط از طریق سیستم های کامپوتری و تلفن های هوشمند بلکه از طریق سنسورهایی متصل به لوازم خانگی، ماشین آلات تولیدی، خودرو ها و ترموستات ها و... به شبکه جهانی متصل خواهند شد که هریک جریانی از اطلاعات را که به درک بهتر و سریع تر تصمیم گیری کمک خواهد کرد، فراهم می آورد. اینترنت اشیاء ارتباطات (Machine2Machine) یا ماشین به ماشین را فراهم آورده که هر کدام از ماشین ها یک شیء با IP منحصر بفرد برروی شبکه اینترنت می باشد. نوآوری های اخیر به ما اجازه می دهد تا نیم نگاهی به آینده داشته باشم، هم اکنون می توانیم کنترل ترموستات ها و روشنایی خانه هایمان را از طریق گوشیهای هوشمند در دست بگیریم. بیش از این، یک استارت آپ هلندی توانست چگونگی ارتباط کشاورزان و گله های گاو را به اینترنت کشف کند. این شرکت بوسیله اتصال سنسورهایی با قابلیت اتصال به اینترنت به گوش گاوها توانسته است به صورت لحظه ای وضعیت حیاتی هر گاو مانند، امراض، بارداری، تحرک و تغذیه آن ها را رصد کرده و اطلاعات مربوطه را به کامپیوترشخصی و یا تلفن همراه هوشمند کشاورز ارسال نماید. جالب است بدانید علاوه بر اینکه، هرگاو دارای یک آدرس IP معتبر می باشد و سالانه حدود 200 مگابایت داده تولید می کند! درحال حاضر شاهد اتصال بیش از 1.5 میلیون  گاو شیرده به این سیستم در هلند می باشیم که به معنی تولید 300 میلیون مگابایت داده گاوی! بر روی اینترنت می باشد. اینجاست که قدرت بالقوه اینترنت اشیاء تنها بوسیله تصورات ما محدود می شود.

 

نقش درحال تغییر بانک ها


جهت کسب فرصت هایی که بانک اشیاء برای بدست آوردن تقاضاها و خواسته های مشتریان می تواند خلق کند، بانک ها باید بر روی داده های عظیمی از مشتریان سرمایه گذاری کنند و از تلفیق آن ها با رسانه های اجتماعی و منابع دیگر بهره ببرند. اینگونه تحلیل ها بانک ها را قادر به درک داده های خود جهت درک بهتر از مشتریان و آشنا کردن مشتریان با تجربیات منحصر بفرد خواهد نمود. بانک ها باید این نکته را درک کنند که امروزه چه چیزی مشتریان را متفاوت می سازد و با استفاده از نوآوری به پیش بینی بهتر نیازهای مشتریان بپردازند.


بوسیله قدرت جریان داده ای عظیم اینترنت اشیاء، بانک ها به صورت یک عنصر همیشه حاضر در زنگی روزمره مشتریان خواهند بود.


دسترسی به داده هایی که از طریق تلفن های همراه هوشمند بدست می آید بانک اشیاء را قادر می سازد خدماتی را فراهم آورد که یک دیدگاه کلی نسبت به امور مالی شخصی مشتریان خود در لحظه داشته باشند. بانک ها می توانند با استفاده از بینش داده محور خود به پیش بینی نیازهای مشتری بپردازند و به تبع آن مشاوره، محصولات و راهکارهایی را جهت اخذ تصمیمات مالی هوشمندانه برای مشتری فراهم آورند. به این ترتیت بانک اشیاء همیشه مراقب، مشاور و تسهیل کننده ای برای مشتریان خواهد بود که باعث افزایش وفاداری آنان خواهد شد. درحال حاضر یک شرکت بیمه ای خودور در آمریکا از دستگاه های مخابراتی نصب شده بر روی خودروها به منظور نظارت بر رفتار رانندگی واقعی مشتریان و بر اساس ان تنظیم حق بیمه خود استفاده کرده است که می تواند به عنوان اولین قدم درجهان برای ارزشگذاری درست مشتریان بر اساس هنجارهای آنان باشد و همچینن می توان درآیند شاهد بیمه های پوشش حوادث خانگی باشیم که حق بیمه آن ها بر اساس جریان داده هایی که از وسایل خانگی و وسایل هوشمند مخابره می شود نیز  باشیم. درجای دیگر یکی از بانک های کشور ترکیه(Grantis)  یک اپلیکیشن تلفن همراه را ارائه نموده است که بر اساس سلایق مشتریان پیشنهادات ویژه ای به همراه تخفیفات قابل توجه ای را به آنان ارسال می کند. این پیشنهادات طبق الگوی خریدهای مشتریان از مراکز مختلف فروشگاهی و بر طبق محصولی که خرید می کنند و مانده حساب ان ها ارسال می گردد.

 

1- اینترنت اشیاء در بانکداری تجاری


کلیه تحلیل هایی که بانک اشیاء فراهم می آورد بیشترین و با ارزش ترین محصولات  و خدمات برای مشتریان قلمداد می شود. یک مثال دیگر از اینکه چگونه بانک اشیائ خدمات مناسب تری را به مشتریان تجاری ارائه می دهد سیستم حمل و نقل است. هرچند داده های حمل و نقلی افراد بیشتر در درسترس قرار می گیرد، شرکت های تولیدی قادر خواهند بود که روش های حمل و نقل بارها و جاده ها و نیز رفتارهای رانندگی و تصادفات و خسارات ناشی از ازبین رفتن کالاها را رصد کنند و مقدار موجودی انبار خود را به صورت لحظه ای کنترل کنند. بانک اشیاء می تواند حجم انبوه این داده ها را برای شناساسیی خطرهای نسبی در انواع حمل و نقل و قیمت گذاری در نرخ بیمه حمل و نقل و اجناس به مشتریان پیشنهاد دهد.


2- اینترنت اشیاء در بانکداری صنعتی


اینترنت اشیاء به صنایعی مانند صنعت کشاورزی این امکان را خواهد داد که نحوه عملکرد خود را با دقت بالایی دنبال کنند. داده های تولید شده به هنگام به کشاورزان و بانک ها این امکان را می دهد که به صورت مداوم و با دقت بالایی سلامت محصولات کشاورزی و احشام را کنترل کنند و با دقت بیشتری بازدهی مورد انتظار و ارزش کسب و کار را ارزیابی کنند. بیش از این کشاورزان و بانک هایشان نیاز به این ندارند که بر روی عملکرد قبلی شرکت به عنوان ملاکی برای  برنامه ریزی مالی آن ها و حتی میزان وام دهی آن ها استفاده کنند. بانک اشیاء میزان مناسب بازپرداخت بدهی های شرکت را بر اساس وضعیت فعلی آن ها تنظیم خواهد کرد و حتی می توانند به پیش بینی وضعیت آتی شرکت و حتی رویدادهای غیر مترقبه مثل حوادث طبیعی اشاره کرد که درصورت بروز آنها به پیش بینی وضعیت شرکت در بازپرداخت تسهیلات و درنتیجه عامل ایجاد یک رابطه مالی قوی بین بانک و کشاورز خواهد بود. تمامی این داده ها از ترموستات هایی که در تمام نقاط سیستم کشاورزی تعبیه شده است و شرایط آب، خاک، هوا و سلامت محصولات را ارسال می کند، بدست می آید.


برای انجام اینکار بانک ها می بایست بر روی چند قابلیت تجاری مهم و حیاتی سرمایه گذاری کنند:


1- تجزیه و تحلیل:


در حال حاضر بانک ها به دنبال جستجوی راه های منحصر به فردی می باشند که از داده های مشتریانی که درحال حاضر در اختیار دارند به همراه داده های محیط بیرونی مثل داده های شبکه های اجتماعی مشتریان به پیش بینی نیازهای آنان بپردازند که نتیجتا به ارائه پیشنهادات به موقع به مشتریان منجر خواهد شد. در اینترنت اشیاء،  حجم داده های دردسترس در حد انفجار خواهد بود. بانک ها نیازمند این می باشند که بر روی قدرت تحلیل خود از طریق روش هایی مانند داده کاوی سرمایه گذاری کرده تا به آن ها این اجازه داده خواهد شد که فهم درستی از داده ها را بدست آورند و پیشنهادات ارزشمند شخصی سازی شده را به مشتریان خود بتوانند ارائه نمایند. ارائه محصولات درست و پیشنهادات مشتری محور، باعث می شود که مشتریان بیشتر بانک خود را در فعالیت های روزمره خود دخیل کنند و آن را به عنوان یک مشاور مالی شخصی مورد اعتماد خود قرار دهند.


2- قیمت گذاری مناسب و توسعه محصول


بانک ها در حال دور شدن از الگوهای قیمت گذاری نامنعطف که به صورت "یک محصول مناسب همه" خواهند بود امروزه تخمین ها و تحلیل گرایش و بخش بندی مشتریان همگی مورد استفاده برای شناسایی رده های مختلف مشتریان و ارائه خدمات با قیمت های مختلف به مشتریان خواهد بود.


در آخر می توان گفت اینترنت اشیاء در صنعت بانکی به ارائه سطح بی سابقه ای از داده های مشتری محور پرداخته است که این امکان به بانک ها این قابلیت را می دهد که تجارب کاملا سفارشی، پیشنهادات و مشاوره هایی راجع به تمام موضوعاتی که در بطن زندگی آن ها در جریان است ارائه نمایند.

 

محمدرضا بابائی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۱
مهدی اشرفی وند

بانکداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی