جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

بازارهای هدف خودروسازان

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ

نویسنده:
نیل بودت
در دو سال اخیر رشد صنعت خودروسازی جهان تا اندازه زیادی به بازارهای نوظهور یعنی چین، هند، روسیه و برزیل وابسته بوده اما مدتی است خودروسازهای بزرگ به فعالیت در 15 اقتصاد در حال ظهور آینده که بازاری بالقوه پررونق برای صنعت خودروسازی جهان هستند، توجه نشان می‌دهند. 
این کشورها شامل اقتصادهای پرجمعیت آسیا یعنی اندونزی، تایلند و مالزی؛‌ترکیه، عربستان و ایران در خاورمیانه برخی کشورهای آمریکای جنوبی از جمله شیلی و آرژانتین، مغرب، مصر و دیگر کشورهای شمال آفریقا است.
در این کشورها که گاه گروه 15 اقتصاد در حال ظهور نامیده می‌شوند، سالانه 10 میلیون خودرو به فروش می‌رسد و بنا به تحقیق گروه مشاوره ای بوستون، تا سال 2020 این رقم به 5/ 14 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت.
این کشورها در مجموع 2/ 1 میلیارد نفر جمعیت دارند و سرانه خودرو در آنها نسبت به اقتصادهای توسعه‌یافته بسیار پایین‌تر است؛ اما نرخ رشد اقتصادی در آنها بالاست و طبقه متوسط در این اقتصادها در حال بزرگ‌تر شدن است. در نتیجه خودروسازهای بزرگ با حضور در این بازارهای سودی بالا کسب خواهند کرد.
در چهار اقتصاد نوظهور چین، هند، روسیه و برزیل، رقابت شدیدی در جریان است و این اقتصادها 10 سال دیگر توسعه یافته خواهند بود؛ در نتیجه خودروسازها باید به فکر تصاحب بازارهای بکر یعنی 15 اقتصاد در حال ظهور آینده باشند.اما خودروسازهای بزرگ برای حضور موثر در این بازارها با موانعی مواجه هستند. برای مثال، در اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور این گروه است فروش سالانه خودرو تا سال 2020 به 74/ 1 میلیون دستگاه خواهد رسید که برابر با فروش ماهانه خودروهای سبک در آمریکا یا چین است.برخی خودروسازان از پیش در برخی مناطق سهمی بالا در بازار کسب کرده‌اند. برای مثال، شرکت تویوتا 34 درصد بازار منطقه آ‌سه‌آن را در اختیار دارد و برند شورولت شرکت جنرال موتورز 18 درصد بازار کشورهای آمریکای جنوبی را در اختیار خود دارد. شرکت رنو فرانسه نیز 23 درصد بازار شمال آفریقا را در اختیار دارد.بسیاری از شرکت‌هایی که سهم بالایی در گروه 15 اقتصاد در حال ظهور دارند از پیوندهای تاریخی خود استفاده می‌کنند. فرانسه در شمال آفریقا نفوذ بالایی دارد و فروشنده اصلی خودرو در‌ترکیه شرکت فولکس واگن آلمان است. ژاپن نیز پیوندهای دیرینه با کشورهای حوزه آ‌سه‌آن دارد.خودروسازهای چینی نیز احتمالا وارد رقابت خواهند شد. البته این خودروسازها در آمریکا یا اروپا خیلی موفق نخواهند بود؛ اما در بازارهای بکر وارد خواهند شد و پس از آن وارد بازارهای جاافتاده می‌شوند.نکته مهم دیگر این است که هر یک از کشورهای گروه 15 اقتصاد در حال ظهور برنامه‌های خاص خود را در خصوص تولید خودرو دارند و نیز شرایط هر یک با دیگری متفاوت است. برای مثال، در اندونزی مصرف‌کنندگان به خودروهایی علاقه‌مند هستند که جایی برای کودکان و مادربزرگ و پدربزرگ‌ها داشته باشند. همچنین مردم مالزی سدان‌ها را‌ترجیح می‌دهند و در شمال آفریقا مصرف‌کنندگان خودروهای ارزان و کوچک را‌ترجیح می‌دهند.رشد اقتصادی در کشورهای عضو گروه 15 یکسان نیست و این موضوع نیز باید در هنگام برنامه‌ریزی مورد توجه خودروسازهای بزرگ قرار گیرد.

 

 

 
 



Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/889784/#ixzz3dmLdBTCC

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی