جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رمزخوانی رشد در فصل چهارم

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۴ ب.ظ

بانک مرکزی در روزهای گذشته، گزارش رشد اقتصادی سال 93 را منتشر کرد. بررسی این گزارش نشان می‌دهد که در فصل زمستان تاثیر ارزش افزوده بخش صنعت نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر بوده و سهم 7/ 1 واحد درصدی را رشد اقتصادی داشته است. روز گذشته، «شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی» در سال 93 نیز، روی پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی قرار گرفت. این گزارش نشان می‌دهد که رشد شاخص کل، در زمستان سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/ 9 درصد بوده است که این رقم نسبت به سه فصل قبل بیشتر بوده است. طبق این گزارش، افزایش تولید «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری»، «صنایع تولید فلزات اساسی» و «صنایع تولید محصولات شیمیایی» اثر قابل‌توجهی در این رشد داشته است.


جدیدترین آمار بانک مرکزی از شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی حاکی از آن است که رشد این شاخص در فصل زمستان 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 7/ 9درصد بوده است. این رقم نسبت به رشد سه فصل اول افزایش داشته است. براساس آمارها، رشد 4/ 32 درصدی « صنایع تولید وسایل نقلیه غیرموتوری»، رشد 8/ 13 درصدی صنایع تولید فلزات اساسی و رشد 7/ 8 درصدی صنایع تولید محصولات شیمیایی اثر قابل توجهی در رشد این شاخص در زمستان داشته است.

کارشناسان معتقدند کاهش میزان قطعی سوخت‌رسانی صنایع در زمستان سال 93 نسبت به سال 92 و همچنین افزایش ارزش برخی از صنایع تولیدی باعث رشد شاخص این صنایع بوده است. در زمستان سال 93، شاخص تولید محصولات کانی غیرفلزی(سیمان، کاشی و سایر موارد) نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی بوده است، در نتیجه می‌توان عنوان کرد که اثر رکود بخش ساختمان به تولید این محصولات منتقل شده است. در کنار این موارد باید تاکید کرد که تداوم این رشد، در فصل بهار سال جاری با توجه به روند گروه‌های اصلی در سال گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

گزارش بانک مرکزی از آمار رشد اقتصادی در سال 93، حاکی از آن است که در فصل چهارم این سال ارزش افزوده بخش صنعت 7/ 1 واحد درصد بوده است و این بخش نسبت به سایر بخش‌ها سهم بیشتری در رشد ارزش افزوده داشته است. رشد تولید ناخالص بخش صنعت در زمستان سال گذشته (براساس قیمت ثابت) معادل 7/ 9 درصد و در کل سال نیز 7/ 6 درصد ثبت شده است. «دنیای اقتصاد» در گزارش 28خرداد ماه 93، با عنوان «دو بازوی غیرنفتی رشد 93» گروه صنعت را به‌عنوان یکی از عوامل مهم رشد مثبت اقتصادی در فصل زمستان سال گذشته، معرفی کرده است.

یکی از مهم‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی در بخش صنعت «شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور» است که معمولا بانک مرکزی با یک وقفه یک یا دو روزه پس از «گزارش رشد اقتصادی» منتشر می‌کند. این گزارش حاوی اطلاعات فصلی و سالانه شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی است که بر مبنای سال 90 محاسبه می‌شود. در بخش صنعت شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در حدود 70 درصد ارزش افزوده کل بخش صنعت را تشکیل می‌دهد. براساس گزارش بانک مرکزی شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال 93 بر مبنای سال 90 به عدد 9/ 92 رسید که در مقایسه با سال 92، معادل 7/ 6درصد افزایش یافته است. مقدار رشد شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی زمستان 93 نسبت به زمستان 92 نیز به 7/ 9 درصد رسیده که نسبت به رشد سه فصل نخست در سطح بالاتری بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی شاخص کل کارگاه‌های بزرگ صنعتی سال 93 در بهار معادل 8درصد، در تابستان4 درصد و در پاییز 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 92 رشد کرده است. برای بررسی روند افزایشی شاخص کل، باید تغییرات در گروه‌ها این شاخص را بررسی کرد.

 

 

بیشترین رشد در تولید وسایل نقلیه موتوری

براساس گزارش بانک مرکزی از بین 24 گروه منتخب بانک مرکزی، شاخص تولید 14 گروه صنعتی در قیاس با سال 92 روند افزایشی را پشت سرگذاشته‌اند، که گروه «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با رشدی معادل 3/ 51 درصد بیشترین میزان رشد را تجربه کرده است. وزن این گروه در بین 24 گروه منتخب معادل 3/ 16 درصد است و از نظر وزنی نیز در رتبه سوم قرار دارد، بنابراین بدون شک، افزایش 3/ 51 درصدی این گروه سهم قابل‌توجهی در رشد کل شاخص کارگاه‌های صنعتی و به تبع آن ارزش افزوده بخش صنعت داشته است. البته باید یک نکته را درخصوص روند فصلی این گروه متذکر شد. طبق آمارها رشد فصلی گروه تولید وسایل نقلیه موتوری در سال 93 روند نزولی را طی کرده است. به نحوی که رشد سه ماه نخست (نسبت به مدت مشابه سال قبل) حدود 3/ 78 درصد بوده است، اما مقدار این رشد در فصل تابستان معادل 9/ 56 درصد، در پاییز 53 درصد و در زمستان 4/ 32 درصد بوده است؛ بنابراین از روند موجود می‌توان پیش‌بینی کرد که رشد با این شدت در فصل بهار سال 94، وجود نداشته باشد، زیرا که در فصل بهار 93 جهش قابل‌توجهی تجربه کرده است و احتمال تکرار این رکورد در بهار سال جاری با توجه به روند نزولی سه فصل اخیر بسیار کم خواهد بود.

 

 

مثبت شدن رشد محصولات شیمیایی در زمستان

مهم‌ترین گروه در شاخص کل، «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» محسوب می‌شود که 16/ 26 درصد از شاخص کل را در اختیار دارد و تغییرات این گروه تاثیر قابل‌توجهی در روند کل شاخص دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شاخص در سال 93 نسبت به سال 92، معادل 7/ 1 درصد افزایش یافته است. اما روند این گروه در فصل‌های سال 93، متفاوت از یکدیگر بوده است. براساس آمارها رشد این گروه در دو فصل بهار معادل 4 درصد و فصل زمستان معادل 8/ 13 درصد بوده است، اما در فصل تابستان معادل منفی 6/ 3 درصد و در پاییز معادل منفی 6 درصد بوده است. بنابراین می‌توان عنوان کرد که پس از دو فصل روند منفی، در زمستان رشد این بخش، جهش قابل‌توجهی داشته است و در رشد 7/ 9 درصدی شاخص کل، اثر قابل‌توجهی داشته است.

 

 

بهبود رشد تولید فلزات در نیمه دوم

صنایع تولید فلزات اساسی، با حدود 20 درصد وزن از شاخص کل، دومین گروه پر اهمیت است، بررسی آمارها حاکی از آن است که رشد این گروه در سال 93 نسبت به سال 92، معادل 8/ 3 درصد بوده است. با نگاهی به 4 فصل سال 93، می‌توان دریافت که روند رشد این گروه افزایشی بوده است، به نحوی که در بهار و تابستان رشد آن به ترتیب معادل 2 و منفی 3/ 0 درصد بوده است، اما در فصل پاییز و زمستان رشد آن به 5 درصد و 7/ 8 درصد رسیده است. فلزات اساسی شامل صنایع«آهن و فولاد»، «ریخته گری»، «سرب و روی» و «مس و آلومینیوم» است. که البته مصرف سوخت آنها نیز قابل توجه است. به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم رشد این گروه میزان بیشتر سوخت‌رسانی در زمستان سال 93 نسبت به زمستان سال 92 بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان قطعی سوخت صنایع تولیدی کاهش یافته که این روند اثر مثبتی در تولید فلزات اساسی داشته است.

 

 

اثر رکود بخش ساختمان در تولید

صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی یکی از معدود گروه‌هایی که روند کاهشی را در شاخص سال 93 نسبت به سال 92 پشت سر گذاشته است. رشد این گروه که شامل محصولاتی مانند سیمان، کاشی و سایر کالاها است، در سال 93 نسبت به سال 92، معادل منفی 8/ 2 درصد بوده است. به نظر می‌رسد یکی از عوامل افت این گروه، علامت‌دهی رکود بخش مسکن بوده است. این آمار نشان می‌دهد که مقدار رشد در فصل زمستان با رقمی معادل منفی 8 / 1 درصد نسبت به رشد 4 درصدی پاییز کاهش قابل‌توجهی داشته است. به نظر می‌رسد با تداوم رکود در بخش ساختمان، اتفاق قابل‌توجهی در روند تولید این بخش نخواهد افتاد.

 

 

 
 



Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/889887/#ixzz3dmLNHufM

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی