جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دو اقتصاد بزرگ جهان دور یک میز

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴ ق.ظ

 

 

 

 

 

رقابت برای نفوذ در بازارهای جهان ادامه دارد

دیوید برانستورم/ تحلیلگر رویترز

چین و آمریکا جلسات خود را که در سطح کابینه این دو کشور برگزار می‌شود، آغاز کرده‌اند و تلاش می‌کنند که در روابط پیچیده خود به توافقهای مطلوبی برسند.

دیوید برانستورم، نویسنده و تحلیلگر خبرگزاری رویترز، درباره این اجلاس سه روزه مطلبی نوشته است که چکیده آن را در ادامه می‌خوانید.

حدود 400 نفر از مقامات دولتی چینی در واشنگتن حاضر شده‌اند و تلاش می‌کنند که با مقامات دولتی آمریکا گفتگوهای استراتژیک و اقتصادی را انجام دهند. 8 تن از اعضای کابینه آمریکا نیز در این جلسات حضور دارند.

 

یکی از مواردی که در جلسه‌های بین اعضای کابینه چین و روسیه مطرح شده، ادعاهای مالکیت چین بر نواحی جنوبی دریای چین بوده است. همچنین بحث امنیت سایبری بین دو کشور مطرح شده است. آمریکا مدعی شده است که حملات سایبری به رایانه‌ها و سایتهای دولتی آمریکا از سوی هکرهای چینی انجام شده است.

 

 

با این که دو کشور آمریکا و چین به مبادله تجاری 590 میلیارد دلاری در سال گذشته رسیده‌اند،‌ اما در وضعیت کنونی، اختلافات بین آنها افزایش یافته است.

آمریکا می‌گوید که چین تلاش می‌کند به بازارهای مالی جهان تسلط یابد و از این که چین محدودیت‌هایی را برای فعالیتهای تجاری آمریکا در این کشور ایجاد کرده، ابراز نارضایتی کرده است. برای همین است که اوباما به کنگره پیشنهاد کرده که با لایحه‌ای که تجارت بین آمریکا با 12 کشور آسیایی را تسهیل می‌کند، تصویب کند تا به این ترتیب بتواند تاثیر چین بر اقتصادهای آسیایی را خنثی کند.

چینی‌ها ابزار امیدواری کرده‌اند که جلسات اعضای کابینه به آرامی برگزار شود تا راه بازدید رییس جمهور این کشور از واشنگتن در سپتامبر امسال مهیا شود.

چین نیز همزمان با تلاشهای آمریکا، سعی می‌کند که نفوذ خود را در اقتصاد جهانی زیاد کند؛ برای مثال، خواسته است که به مقدار یوانهای موجود در ذاخایر صندوق بین‌المللی پول بیفزاید. 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۳
مهدی اشرفی وند

اقتصاد جهانی

امریکا

چین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی