جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

پیش‌بینی رونق معدنکاری پس از تحریم

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰ ق.ظ

محمدرضا بهرامن

بخش معدن از جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. از آن جهت که بخش معدن نیاز مواد اولیه سایر صنایع را تامین می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

از این‌رو، کشورهای مختلف باتوجه به نیاز صنایع خود با کشورهای هدف برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع وارد مذاکره می‌شوند. با رفع تحریم‌های بین‌المللی، دریچه‌های جدیدی برای مذاکره درخصوص همکاری‌های مشترک درحوزه معدن نیز گشوده خواهد شد. آن‌طور که از فضای سیاسی حاکم برمی‌آید، رفع تحریم‌ها می‌تواند نقش مهمی در روان‌سازی سرمایه‌گذاری‌ داشته باشد. تداوم مراودات تجاری و اقتصادی به رونق بیشتر صنایع داخلی کمک می‌کند. در این میان بخش معدن جذابیت بالایی دارد چراکه حوزه‌های دست‌نخورده زیادی در این بخش وجود دارد و اکتشافات عمقی در کشور انجام نشده است. درهمین حال، ایران در زمینه ذخایر فلزی و فلزات رنگین از شرایط ویژه‌یی برخوردار است. همین امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به حضور درپهنه‌های معدنی ایران تمایل داشته باشند.

باوجود اینکه همواره از ریسک‌پذیری بالای فعالیت‌های معدنی سخن به میان می‌آید، پایداری سرمایه‌گذاری در این حوزه سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران زیادی از این حوزه استقبال کنند. اگر تعاملات با سرمایه‌گذاران خارجی به خوبی برقرار شود، فضای مناسبی برای انتقال تکنولوژی روز دنیا فراهم خواهد شد و از این طریق علاوه بر ارتقای سطح مبادلات اقتصادی و تجاری، مبادلات فنی و تکنولوژیکی نیز افزایش می‌یابد.


درحال حاضر، کمبود شدیدی درحوزه تکنولوژی‌های مورد نیاز معدن از اکتشاف تا فرآوری وجود دارد. رفع تحریم‌ها می‌تواند به ارتقای سطح تکنولوژی معدنکاری کمک کند. بدین‌ترتیب اطلاعات کامل‌تری از ذخایر معدنی به ویژه در اعماق حاصل خواهد شد. درهمین حال، ارتقای تکنولوژیکی فرآوری مواد معدنی باعث می‌شود ذخایر با عیارهای پایین‌تر قابلیت استحصال داشته باشند. بدین‌ترتیب، علاوه‌بر ارزش‌آفرینی بالاتر در ذخایر معدنی صرفه‌جویی چشمگیری صورت می‌گیرد.

درهمین حال، باتوجه به رقابت بالایی که درحال حاضر در بازارهای بین‌المللی وجود دارد، برای دستیابی به بازار 400میلیون نفری منطقه باید هوشیار عمل کنیم و ارتقای سطح کیفی تولیدات را مدنظر قرار دهیم. دوران اعمال تحریم‌های خصمانه غرب علیه کشورمان باعث شد تا روند دستیابی به تکنولوژی‌های جدید کندتر پیش رود و همین امر ما را از قافله جهانی عقب انداخت. حال باید از فضای ایجادشده در شناسایی و مطالعه بازارهای منطقه استفاده کنیم تا باتوجه به مزیت‌های موجود درحوزه معدن، از بازارهای داخلی پا را فراتر نهیم و همگام با بازارهای جهانی پیش رویم.


نویسنده:  نایب‌رییس خانه معدن ایران

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی