جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

عدالت آموزشی، اولویت مهم چشم انداز

پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۶ ب.ظ

 

محمد علی نجفی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 اگر بخواهیم به طور ساده عدالت آموزشی را تعریف کنیم، این عبارت را می توان امکان برابر کودکان کشور برای رشد استعداد و کسب توانمندی های لازم جهت ایفای نقش در جامعه تعریف کرد. اگر این تعریف را مبنا قرار دهیم، آنگاه درباره شرایط جامعه ایرانی می توان چنین نتیجه گرفت که با وجود فعالیت های بسیاری زیادی که در این حوزه صورت گرفته، متاسفانه دانش آموزان ما در زمینه عدالت آموزشی چه به لحاظ جغرافیایی و چه از جنبه های اقتصادی، برای دست یابی به آموزش و رشد استعدادهای خود در وضعیت مناسبی قرار ندارند. این امر به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی که آموزش به لحاظ فردی و اجتماعی تاثیر جدی رد آنها دارد، در اولویت اول قرار دارد.

به اعتقاد من شرایط ایده آل زمانی به وجود می آید که دانش آموزان صرف نظر از دارا یا فقیر بودن و مکان جغرافیایی خود به آموزشی با حداقل کیفیت لازم دسترسی داشته باشند. اگرچه رسیدن به فاصله مطلوب با در نظر گرفتن اهداف سند چشم انداز، خیلی دشوار نیست اما نیاز به عزم جدی همه دستگاه های مسئول برای رسیدن به اهداف دارد. با توجه به اینکه از لحاظ دارا بودن نیروی انسانی مسئول و متعهد که بتواند آموزش ابتدایی را متحول سازد در تنگنا نیستیم، اگر در این حوزه به گونه ای مناسب سرمایه گذاری شده و به معلمان ابتدایی پرداخته شود در همان برنامه زمانی که چشم انداز جمهوری اسلامی تعیین کرده یعنی تا سال 1404 می توان به نقطه مطلوبی از نظر برنامه های آموزشی به خصوص در بحث آموزش ابتدایی دست یافت.

به نظر من گام اول در راستای تحول آموزشی، پذیرش این مساله به عنوان کلید توسعه و پیشرفت کشور است، اگر بخواهیم از منابع انسانی جامعه کمک بگیریم و آن را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم تنها راه فرایندی که وجود دارد، آموزش است. بنابراین گام اول این است که آموزش را به عنوان تاثیرگذارترین عامل برای توسعه کشور ببینیم و در گام بعدی دولت و برنامه ریزان و سپس عموم مردم جریان مشارکتی را فراهم کنند که ما به سمت نقطه ایده آل حرکت کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۴
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی