جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

جلال الدین محمد شکریه/ نایب رئیس اتاق اصناف

امیدوارم روزی بیاید که همان اندازه که به بخش صنعت و تجارت توجه می کنند به صنوف و بنگاه ها هم توجه داشته باشند چراکه ایران یک کشور بنگاه محور است. باید در بخش صنوف و تجارت که از پتانسیل خوبی برخوردار است نیز سرمایه گذاری کنیم نه اینکه فقط در صنایع متمرکز باشیم. باید از تمام ظرفیت های تولیدی استفاده شود اگر دولت بخواهد فقط در صنایع استراتژیک سرمایه گذاری کند به این معناست که تنها می خواهد از بن بست مالی که همین امروز در آن گرفتار است رها شود اما اگر به همه حوزه ها توجه کند یعنی اراده ای بلندمدت تر بر تقویت تولید در همه ظرفیت ها دارد.

باید برای شرایط جدید اقتصاد ایران برنامه داشت و در دوره جدید به بنگاه های کوچک توجه بیشتری شود. با لغو تحریم ها مقدار زیادی پول و ارز که طی سال های گذشته در خارج کشور انباشت شده وارد اقتصاد کشور می شود. این پول نیاز به مدیریت دارد و دولت باید تصمیم بگیرد در کجا می خواهد آن را سرمایه گذاری کند. از طرف دیگر در بخش واردات نیز باید مدیریت درست انجام دهیم و برای تولید صادرات محور برنامه ریزی کنیم.

جذب سرمایه گذاری خارجی با برداشته شدن تحریم ها تسهیل خواهد شد و آنچه مهم است باید در حوزه صنف برندسازی کنیم. در حوزه تولید کوچک باید شرکت ملی سرمایه گذاری اصناف با هدف صادرات تشکیل دهیم. اتاق اصناف در حال کار بر روی ابعاد مختلف آن است. با لغو تحریم ها می توانیم از طریق دیپلماسی اقتصادی خوب با بسیاری از کشورهایی که علاقمند به ارتباط تجاری و خدماتی هستند، ارتباط برقرار کنیم. در حال حاضر با برخی کشورهای همسایه ارتباط خوبی داریم اما باید در راستای توسعه ارتباطات در حوزه خدمات، صنوف، آموزش و کارشناسی گام برداریم.

دیپلماسی اقتصادی ما می تواند در راستای تولید صادرات محور و بازارهای هدف خارجی بهترین یاری گر باشد. باید بدانیم کشورهای منطقه به چه چیزهایی نیاز دارند. برای این کار رایزن های اقتصادی ما امکان حضور تولیدکنندگان و اصناف را در سفارتخانه ها فراهم کنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۵
مهدی اشرفی وند

صادرات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی