جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

۲۰۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

مروری بر میراث اقتصادی بر جای مانده از متفکر قرن چهاردهم میلادی

ibn_khuldon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ولی‌الدین ابو زیاد عبد‌الرحمان ابن محمد‌ ابن خلدون، ملقب به ابن‌خلدون، در سواحل شمال دریای مدیترانه یا همان تونس امروزی متولد شد. او در طول زندگی‌اش  نظریه پیچیده قیمت و ارزش، یک نظریه تولید و تحلیلی مدرن از نقش دولت ارائه کرد.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۳۱
مهدی اشرفی وند

نرخ بهره بانکی برای مصرف کنندگان خرد و مردم عادی؛ یعنی سود یا عایدی ناشی از آنچه در بانک سپرده گذاری می کنند یا قیمت وام هایی که از بانک دریافت می کنند و برای تجار و صنعتگران و سرمایه گذاران نیز یعنی هزینه تسهیلاتی که از بانک دریافت می کنند، اما این نرخ برای کارشناسان و تحلیلگران یعنی شاخصی برای سنجش تب یا سلامت اقتصاد یک کشور و برای حکومت ها و نظام های اقتصادی، ابزاری است برای تنظیم سیاست های پولی و بانکی و تنظیم بازار. نظام های اقتصادی وقتی از ابزار نرخ بهره استفاده می کنند که بخواهند بر متغیرهایی چون سرمایه گذاری، تورم و بیکاری تاثیر بگذارند و آنها را تنظیم کنند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۵
مهدی اشرفی وند

صنعت ملی کردن نفت ایران با نام رادمردان راستین تاریخ معاصر دکتر محمد مصدق و آیت الله کاشانی گره خورده است ، و این داستان از آن زمان آغاز شد که شاهان بی کفایت قاجار برای تامین هزینه های بی حساب  خود امتیاز استخراج منابع و معادن ایران را به بیگانگان واگذاشتند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۳
مهدی اشرفی وند

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۷
مهدی اشرفی وند

در حالی دولت کارنامه موفقی در کاهش نرخ تورم در یکسال اخیر داشته که با درخواست وزیر راه و رئیس کل بانک مرکزی در پرداخت ۵۰ درصدی ارزش واحد مسکونی در قالب تسهیلات زنگ خطر افزایش قیمت مسکن و به تبع آن افزایش تورم به گوش می رسد.

 کنترل تورم یکی از وعده‌های انتخاباتی روحانی بود و تیم اقتصادی دولت یازدهم نیز در یکسال اخیر تمام تلاش خود را به کار بسته تا در گام اول از افزایش تورم در کشور جلوگیری کرده و در گام دوم زمینه‌های کاهش تورم را فراهم کند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۴
مهدی اشرفی وند
نوع طلا قیمت آخرهفته گذشته قیمت اول هفته‌ای که گذشت
هرگرم‌ طلای 18عیار 96 هزار و 405 تومان 97هزارو212تومان
هر مثقال طلا 418 هزارتومان 421هزارو500تومان
اونس جهانی 1293 دلار و 60سنت 1305دلارو35سنت
نوع سکه    
سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید 943هزارتومان 950هزارو800تومان
سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم 943 هزار تومان 950هزارو200تومان
نیم سکه 473 هزار و 500تومان 478هزارو500تومان
ربع سکه 260 هزار تومان 263هزارو500تومان
یک گرمی 172هزارتومان 175هزارو500تومان
نوع ارز    
دلار آمریکا 3110 تومان 3120تومان
یورو 4155 تومان 4180تومان

محمد کشتی آرای اظهار کرد: تحلیلگران تغییرات نوسانی خاصی را برای هفته آینده پیش بینی نکرده‌اند و به نظر می‌آید قیمت‌ها تا چند روز آینده به همین منوال باشد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۱
مهدی اشرفی وند

تحریک این بازار غرق شده در رکود را تورم‌زا اعلام کردند و خواستار تجدیدنظر در برنامه پیشنهادی دولتمردان شدند. دولت بنا دارد با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن، قدرت خرید تقاضای‌موثر –خریداران مصرفی- را از طریق پرداخت وام‌مسکن معادل 50درصد قیمت‌ها، تقویت کند تا امکان صاحب‌خانه شدن برای طرف تقاضا و فروش واحدهای مسکونی خالی از  سکنه برای طرف عرضه به صورت همزمان فراهم شود. این مسیر، به حرکت درآوردن بخش مسکن را که مواد و مصالح مصرفی آن با تولیدات حداقل 100 رشته صنعتی در ارتباط است تعقیب می‌کند تا در نهایت کل اقتصاد بتواند از رکود فعلی خارج شود.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۹
مهدی اشرفی وند

انتشار گزارشی با عنوان «مسعود نیلی یا محمد طبیبیان؛ کدامیک هدایت‌گر اقتصادی دولت یازدهم هستند؟» که نخستین بار در خبرگزاری مهر منتشر شد، واکنش دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان سرشناس را در پی داشت.

دکتر طبیبیان که در سال‌های گذشته در خارج از ایران مشغول تحقیق و پژوهش و رسیدگی به امور شخصی است،حتی با روی کارآمدن دولت حسن روحانی حاضر به بازگشت به فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی در داخل ایران نشده است. او در وب‌سایت خود عکسی منتشر کرده و در توضیح آن نوشته:«من فعلاً چند سالی است اینجا هستم و دور از جریان مباحث کارشناسی داخل کشور.» عکسی که او را خندان در کنار رودخانه ای آرام نشان می دهد و شاید کنایه از آرامش از دست رفته اقتصاددانان آزادی‌خواه در سال های گذشته است.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۸
مهدی اشرفی وند

سیدمحمد غرضی  در ارزیابی عملکرد یک‌ساله دولت یازدهم در آستانه هفته دولت با تأکید بر این‌که دولت طی یک‌ساله نخست توانست خود را به تثبیت برساند، گفت: رئیس جمهور در آغاز فعالیت‌های خود توانست دولت را به سلامت از مجلس عبور دهد.

وی با اشاره به نحوه تعامل دولت و مجلس، اظهار کرد: دولت توانست طی یک سال اخیر تعامل خوبی با مجلس و مردم برقرار کند و آرامشی نسبی را در جامعه حاکم کند؛ چرا که ما در این مدت مشاهده کردیم که برخلاف سال‌های گذشته که در جامعه آرامشی وجود نداشت، کشور در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی شاهد آرامش خوبی بود.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۵
مهدی اشرفی وند

حسن روحانی امروز چهارشنبه در هفتمین سفر استانی در جمع مردم اردبیل گفت: بسیار خوشحالم که در شروع دومین سال از دولت تدبیر و امید در محضر شما مردم شریف و غیور و وفادار به انقلاب اسلامی و رهبری عزیز هستم.

نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان وعده دولت به مردم بود

وی افزود: من از آغاز شروع فعالیت انتخابی سه وعده به مردم دادم که آن وعده ها نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود، در آغاز صحبتم به تحقق این سه وعده اشاره می کنم و سپس به مباحث استان اردبیل و طرح ها و برنامه هایی که این دولت برای آن دارد خواهم پرداخت.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۴
مهدی اشرفی وند

در معاملات امروز بازارهای جهانی فلزات گرانبها ، بهای هر اونس طلا با 5 دلار و 40 سنت کاهش به 1287 دلار و 30 سنت  رسید .

هر اونس نقره با 9 سنت کاهش ،  19 دلار و 46 سنت هر اونس پلاتین با 1 دلارکاهش، 1428 دلارو هر اونس پالادیوم با 1 دلار کاهش ، 869 دلار فروخته شد.


قیمت طلا ، سکه و ارزصبح پنجشنبه30 مرداد 1393:

طلا

سکه

ارز

 
 
۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۹
مهدی اشرفی وند

ما به دنیایی پر از تبعیض عادت کرده ایم

فرق دارد زهره با پرویز ، عادت کرده ایم

 

می رسد ارث از پدر چون بعضی از این چیزها

فی المثل پول و مقام و میز , عادت کرده ایم

 

گاه سر، گاهی دل و گاهی غرور این روزها

این که دائم بشکند یک چیز، عادت کرده ایم

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۵
مهدی اشرفی وند

فرهاد گوران: بنا به روایت‌های مستند تاریخی، کاغذ یکی از چهار اختراع بزرگ چینی‌ها در کنار قطب‌نما، باروت و ابزار اولیه چاپ به شمار می‌رود.

 

اسکناس چین

در واقع این اختراعات چینی، نشانگر دوره‌ای شکوفا در تاریخ این کشور است که از دو هزار سال پیش آغاز می‌شود و با چاپ اسکناس در سال 1025 میلادی به اوج می‌رسد. به گونه‌ای که مورخان و اقتصاد دانان از اختراع و چاپ اسکناس به عنوان سرآغاز گاهشمار صنعت و تجارت در جهان یاد می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۵
مهدی اشرفی وند

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۰
مهدی اشرفی وند

پس از بهره‌گیری از رشد بی‌سابقه در سال ۲۰۱۳ و ادامه تجمعات، سهام  MSCI در ماه ژوئیه به اوج خود در سال جاری رسید.

سهام‌ها پس از آن به دلیل تاثیرات مسائل ژئوپولتیک همچون درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه، با سقوط ۳ درصدی مواجه شدند.

رابطه اقتصادی ضعیف با کشور روسیه توانست بر بورس اروپا تاثیر چشم‌گیری داشته‌باشد.

در این دوره زمانی، تمایلات سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها به کم‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۲ رسید.

اقتصاد ضعیف در ژاپن و ایتالیا با کمک رکود، این کشورها را به سقوط اقتصادی کشیده‌است.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۷
مهدی اشرفی وند

«آلفرد مارشال» اقتصاددان مشهور در کتاب «اصول علم اقتصاد» (۱۹۸۰م.) می­نویسد: «بیمه بهایی است که برای رهایی از عدم اطمینان می­پردازیم.» در میان مباحث مربوط به تولید و سرمایه‌گذاری شاید هیچ یک به پیچیدگی مسأله‌ی نااطمینانی و راهکارهای غلبه بر آن نباشد. در واقع با وجود دنیای سرشار از نااطمینانی و ریسک، هرگونه سرمایه‌گذاری امری غیر عقلایی می­نماید مگر آن که با استفاد از ابزارهای مختلفی بتوان این نااطمینانی را کاهش داد و یا لااقل تبعات آن را در میان افراد بیش‌تری توزیع نمود.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۵
مهدی اشرفی وند

هر نوع عمل یا اقدام به عمل برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع به طوری که وانمود شود از منابع نامرئی سرچشمه گرفته است، پولشویی گوینداین اعمال زمانی اتفاق می‌افتد که درآمدهای کسب شده توجیه قانونی نداشته و برای این که از حالت غیرقانونی خارج شوند و شکل پول‌های معمول را به خود بگیرند، بوسیله پولشویی، تطهیر می‌شوند. به عبارت ساده‌تر قانونی کردن درآمدهای غیر قانونی، مشروع کردن پول‌های نامشروع و تطهیر پول‌های حرام و یا تبدیل پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول‌های تمیز و پاک، پولشویی می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۲
مهدی اشرفی وند

در پایان معاملات تالار های بورس اوراق بهادار مورخ چهار شنبه 29 مرداد ماه، 496 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 1 هزار و 366 میلیارد ریال در 46 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.

شاخص کل با 3 واحد افزایش به رقم 73905 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 31 واحد افزایش به رقم 54348 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 170 واحد کاهش عدد  145999 واحد را تجربه کرد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۴۵
مهدی اشرفی وند

Margin Call  - درخواست نهایی

ژانر : هیجانی

نویسنده و کارگردان : J.C. Chandor

تاریخ اکران : اکتبر 2011

زمان فیلم : 105 دقیقه

زبان : انگلیسی

درجه سنی : R

 

بازیگران:

Kevin Spacey,

Paul Bettany

Jeremy Irons

Demi Moore

سالها پیش "پول" برای این بوجود آمد که بتوان بوسیله آن امور تجاری را ساده تر انجام داد. زیرا کمک میکرد تا به جای انجام معاملات پایاپای، اوراقی بهادار میان مردم رد و بدل شود. اما با پیشرفت جوامع نگاه مردم به پول عوض شد. امروزه، پول که بیشتر بشکل اعدادی کامپیوتری است تنها نشانه ای از برتری یک فرد بر فردی دیگر محسوب میشود.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۴۲
مهدی اشرفی وند

همیشه دانشمندان یا هنرمندان نبوده‌اند که با انجام کارهایی که قبلاً کسی آن را انجام نداده و یا با خلق اثری که مشابه آن وجود نداشته، به تاریخ پیوسته باشند. کلاهبرداران هم در تاریخ جایی برای خود دارند:

1- ویکتور لوستیگ victor lustig
سلطان کلاهبرداران تاریخ، مردی که برج ایفل را فروخت، مسلط به پنج زبان زنده‌ دنیا، صاحب 45 اسم مستعار با سابقه بیش از 50 بار بازداشت آن هم فقط در کشور آمریکا، مردی که می‌توانست زیرک‌ترین قربانیانش را نیز گول بزند، در سال 1890 در بوهمیا (کشور کنونی چک) در یک خانواده متوسط به دنیا آمد و در سال 1920 به آمریکا رفت. سالی که بازار سهام به شدت رشد می‌کرد و به نظر می‌رسید که همه روز‌به‌روز پولدار‌تر می‌شوند و لوستیگ آنجا بود که از این موضوع و حماقت ذاتی آمریکایی‌ها سود برد

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۳۳
مهدی اشرفی وند