جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

۲۸۱ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

به گزارش فایننشال تایمز الیویر بلانچارد، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول، اعتقاد دارد که اکنون سه خطر عمده اقتصاد جهان را تهدید می کنند و می توانند روند رو به رشد آن را متوقف سازند. این اقتصاددان از نرخ پایین بهره در اقتصادهای توسعه یافته، ناآرامی های خاورمیانه و اقتصاد منطقه یورو به عنوان اصلی ترین خطرات پیش روی اقتصاد جهان نام می برد. او اعتقاد دارد که پایین بودن نرخ بهره در اقتصادهای توسعه یافته سرمایه گذاران را با این بی اطمینانی مواجه ساخته که چه زمانی سیاست های مربوط به نرخ بهره تغییر می کند.
همچنین او اعتقاد دارد که اگرچه بحران امنیتی در خاورمیانه و اوکراین تاکنون تاثیر قابل ملاحظه ای بر اقتصاد جهان نگذاشته باعث بی ثباتی در بازار انرژی نشده است اما ممکن است که تاثیر این تحولات در آینده بیشتر شود و اقتصاد جهان تحت تاثیر قرار بگیرد. الیویر بلانچارد از بحران منطقه یورو به عنوان سومین تهدید علیه اقتصاد جهان نام می برد. او اعتقاد دارد که ممکن است تقاضا در منطقه یورو (مجموعه کشورهایی که از واحد پولی یورو استفاده می کنند) بیش از این کاهش یابد و نرخ تورم نیز در این منطقه منفی شود که به معنی کاهش قیمت ها است. هرچند که بسیاری اعتقاد دارند که منطقه یورو اکنون در مسیر بهبود قرار دارد اما خطر دوباره غلتیدن منطقه یورو به ورطه رکود را نباید نادیده گرفت. اتفاقی در صورت وقوع اقتصاد جهان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۳
مهدی اشرفی وند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۱
مهدی اشرفی وند
 

این مقاله برگرفته از کتاب کاپیتالیسم، سوسیالیسم و دموکراسی , با ترجمه پروفسور حسن منصور است.
evolutionary-economics

 

 

 

 

 

 

بسیاری از اقتصاددانان وقتی بخواهند از سه شخصیت بزرگ تاریخ اندیشة اقتصادی نام ببرند، نام مارکس، کینز و شومپیتر (نظریه پرداز اقتصاد تکاملی) را بر زبان می‌آورند و طرفه اینکه کینز و شومپیتر هر دو در سالی دیده به جهان گشودند که مارکس چشم از جهان فروبست (1883). بدون تردید، این سه تن به شاخه‌های متفاوتی از شجرة فکر اقتصادی تعلق دارند و وجه مشترک عمدة آنان، وسعت دائره‌المعارف‌گونة احاطة علمی آنان به موضوع کار خود، وسواس در روش علمی و دنبال کردن بی‌وقفة راه معرفت علمی است. وجه مشترک دیگر آنان در این نکته است که این اندیشمندان با فرورفتن در اعماق جزء از کل غافل نمی‌شوند و گرایش آنان به تصویرگری کل، از دقت تحلیل جزء نمی‌کاهد و این مستلزم توان فکری سترگی است که تاریخ تنها به زبدگان خود می‌بخشاید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۸
مهدی اشرفی وند
 

Costs-Theory

 

 

 

 

 

 

هر چقدر هم که ثروتمند و غنی باشیم هرگز نمیتوانیم زمان کافی برای انجام هر کاری را که میخواهیم پیدا کنیم . اقتصاددانان به حل این مشکل از طریق تئوری هزینه و فرصت میپردازند که مربوط به زمان یا پولی میشود که بهتر میتوان آن را سپری یا خرج کرد . هر ساعتی از زمان برای ما ارزشمند است . هر ساعتی که ما مشغول به فعالیت هستیم میتوانیم در همان ساعت به کار دیگری مشغول شویم مثلا بخوابیم یا تلویزیون تماشا کنیم . هر یک از این انتخاب ها هزینه و فرصت متفاوتی دارند . در اینجا یک سوال را مطرح میکنم و به ادامه به این موضوع میپردازیم . سوال این است : در فرصت های از دست رفته چه هزینه ای برای ما وجود دارد؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۶
مهدی اشرفی وند
 

boom-bust

 

زمانی که در سال 1996 , آلن گرینسپن رئیس بانک مرکزی امریکا ( فدرال رزرو) هشدار داد که بازارها در حال تجربه سقوط هستند , همین گفته باعث سقوط شدید قیمتها شد به نحوی که سرمایه گذاران این سوال را از خود میپرسیدند که آیا به اسارت حباب سازی اقتصادی و حباب قیمت درآمدند ؟ گرینسپن دریافته بود که قیمت سهام در شرکتهای تکنولوژیکی در حال افزایشی شدیدتر از آنچه انتظار میرفت بود . مردم تحت تاثیر قرار گرفته بودند , هیجان آنها که ناشی از ترقی ناگهانی در حوزه اینترنت ( دات کام) بود , آنان را وادار به خرید سهام به قیمتی بیشتر از قیمت منطقی آن کرد . در نتیجه در رزهای اولیه ظهور اینترنت و شرکت های اینترنتی , حباب سهام , باعث افزایش شدید قیمتها شد . هشدار گرینسپن باعث شد شاخص سهام داوجونز در وال استریت 145 واحد سقوط بی سابقه را تجربه کند اما بعد از مدتی دوباره اعتماد حاصل شد و بورس به حالت عادی خود بازگشت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۴
مهدی اشرفی وند

گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد 24 درصد خانوارهای ایرانی در شرایطی زندگی می کنند که هیچ کدام از اعضای آنها کار نمی کنند. این عدد در سال 1383 یعنی پیش از حضور دولت محمود احمدی نژاد تنها 15.5 درصد بوده است. همین گزارش می گوید که در سال 92، حدود 6.4 درصد مردان و 4 درصد از زنان در خانوارها بدون برخورداری از شغل، درآمد داشته اند. 57 درصد خانوارهای ایرانی نیز تنها توسط یک نفر اداره می شود.


بررسی آمارها تایید می کند فاصله درآمدی دهک اول ( فقیرترین) با دهک دهم (ثروتمندترین) به بیش از 81 میلیون تومان در سال رسیده است. براین اساس خانواده های ثروتمند به میزان 14 برابر بیشتر از خانوارهای فقیر در سال پول خرج می کنند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۶
مهدی اشرفی وند

فائو گزارش «وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴» را با محوریت کشاورزی خانوادگی منتشر کرد.

تازه‌ترین گزارش «وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴» که توسط سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) منتشر شد، نشان می‌دهد که بالغ بر ۹۰ درصد از مجموع ۵۷۰ میلیون قطعه زمین کشاورزی در جهان توسط خانواده‌های کشاورز مدیریت و نگهداری می‌شوند.

این گزارش به راهکارهایی در خصوص کاهش فقر و تحقق پایداری زیست محیطی از طریق کشاوزی خانوادگی که هم اکنون بالغ بر ۸۰ درصد غذای مورد نیاز جهان را تولید می کند، پرداخته است.

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در تهران، «خوزه گرازیانو داسیلوا» مدیر کل فائو در مقدمه گزارش وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴ بر نقش حیاتی کشاورزی خانوادگی تاکید داشته و آن را به عنوان راهکاری برای مقابله با بحران گرسنگی که هم اکنون افزون بر ۸۰۰ میلیون نفر در جهان را تحت شعاع خود قرار داده است، می‌پردازد.

خانواده‌های کشاورز هم اکنون متولی تقریبا ۷۵ درصد از منابع کشاورزی جهان محسوب می‌شوند که از این منظر نقش بسیار مهمی را در ارتقاء پایداری منابع طبیعی و زیست محیطی ایفا می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۳
مهدی اشرفی وند

 

قیمت طلا

قیمت سکه

قیمت ارز

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۰
مهدی اشرفی وند

 

جریان رشد شاخص بورس برای هفتمین روز متوالی با افزایش 558 واحدی دماسنج بازار در روز گذشته دنبال شد که در نهایت با توقف در محدوده 74 هزار و 109 واحدی، شاخص بعد از دو ماه (از 25 مرداد‌ماه) مجددا به محدوده 74هزار واحدی بازگشت. به این ترتیب میزان بازدهی بورس در یک هفته اخیر به 3.2 درصد رسیده و میزان زیان از ابتدای سال به 6.1 درصد رسیده است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند باید شرایط بازار از منظر پایداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
در واقع از دو روز گذشته افزایش قیمت اکثر سهام بورسی و تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام در برخی نمادها به‌گونه‌ای بوده که طی معاملات روزهای اخیر نماگر بازار سرمایه توانسته به مدد رشد قیمتی سهام صنایع پتروشیمی، معدنی، تجهیزات و بانکی با رشد همراه شود. در این بین رشد 5/2 درصدی شاخص طی دو روز اخیر در غیاب پالایشگاهی‌ها رخ داده و شاید اگر این نمادها نیز فعال بودند، شاخص می‌توانست روندهای متفاوتی را تجربه کند. از سوی دیگر وضعیت بودجه نیز در روند آتی بازار سرمایه موثر خواهد بود. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۳۸
مهدی اشرفی وند

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رده‌بندی کیفی سواری‌های تولیدی در شهریور ماه امسال را منتشر کرد.

براین اساس در گروه خودروهای با سطح قیمتی کمتر از 20 میلیون تومان، سایپا 131 تولیدی سایپا با 78.5 نمره منفی در رتبه اول، سایپا 131 تولیدی پارس خودرو با 80 نمره منفی در رتبه دوم و سایپا 132 نیز با 82.2 نمره منفی در رتبه سوم قرار دارد.

اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان نیز پارس تندر با 20.5 نمره منفی در رتبه نخست و تندر 90 تولیدی ایران خودرو و سایپا با 20.7 نمره منفی در رتبه دوم قرار دارد.

رتبه سوم نیز با 22.4 نمره منفی در اختیار پژو 206 و رتبه چهارم با 22.5 نمره منفی در اختیار پژو 206 SD است. رانا با 23.9 نمره منفی در رتبه پنجم، جک با 47.1 نمره منفی در رتبه ششم و پژو پارس ایران خودرو خراسان با 51 نمره منفی در رتبه هفتم قرار دارد.

رتبه هشتم نیز با 52.4 نمره منفی در اختیار پژو 405 تولیدی ایران خودرو خراسان و رتبه نهم با 52.5 نمره منفی به طور مشترک در اختیار پژو 405 تولیدی ایران خودرو و سمند است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۰:۵۶
مهدی اشرفی وند
 

لئونید کانتوروویچ

 

 

 

 

 

 

لئونید کانتوروویچ (Leonid Kantorovich) به دلیل توسعه برنامه‌ریزی خطی و کاربرد این تکنیک برای مسائل مربوط به تخصیص بهینه منابع در یادها مانده است. وی در زندگی حرفه‌ای خود از روش‌های بهینه یابی برای حل مسائل مختلفی استفاده کرد. او در مرحله آخر زندگی حرفه‌ای خود از این روش برای حل مسائل مربوط به پیشرفت فنی نیز  بهره برد.   

آشنایی با زندگی لئونید کانتوروویچ

لئونید کانتوروویچ در سال 1912 در سن پترزبورگ روسیه به دنیا آمد.  زندگی حرفه‌ای وی را می‌توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد؛ بخش نخست به تحصیلات دانشگاهی، بخش دوم به تدریس و بخش سوم به به پژوهش اختصاص دارد. کانتوروویچ در سن 14 سالگی وارد دانشگاه سن پترزبورگ شد و در سال 1935 دکترای خود را به رشته ریاضیات دریافت نمود. وی در دهه 1930 به تدریس ریاضیات در دانشگاه مشغول بود و در سال 1934 توانست به درجه استادی نایل آید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۲:۲۲
مهدی اشرفی وند

کاهش رشد اقتصادی کشورهای موسوم به اقتصادهای نوظهور، این روزها بحث داغ محافل اقتصادی است. متن زیر خلاصه‌ای از گزارشی است که اخیراً صندوق بین‌المللی پول در مورد اثرات این موضوع منتشر کرده است.

1- آیا رشد این اقتصادها کاهش یافته است؟ بله، این اقتصادها بین سال‌های 2003 تا 2008 به طور متوسط سالانه هفت درصد و بین سال‌های 2010 تا 2013 سالانه شش درصد رشد داشته‌اند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند این رشد بین سال‌های 20014 تا 2018 به سالانه پنج درصد کاهش یابد. مهم‌تر آنکه اقتصادهای بزرگی مثل هند و چین، احتمالاً با کاهش رشد بیشتر از متوسط هم روبه‌رو خواهند بود. موضوع حتی نگران‌کننده‌تر، چشم‌انداز رشد میان‌مدت این کشورهاست. پیش‌بینی‌ها در مورد رشد اقتصادی آینده این کشورها از سال 2010 به بعد مدام در حال کاهش بوده است و در اغلب اوقات واقعیتی که اتفاق افتاده حتی از پیش‌بینی‌ها نیز کمتر بوده است. این موضوع در وضعیتی که ایالات متحده و اروپا هنوز به طور کامل و پایدار بحران اقتصادی را پشت سر نگذاشته‌اند، می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۲:۱۳
مهدی اشرفی وند

تورم فوق العاده بالا در سال های اخیر و جهش شدید نرخ ارز در پاییز سال 1391 روابط تنگاتنگی با سیاست های مالی و پولی دولت داشته اند. دو عامل به خصوص به این بی ثباتی دامن زده است. یکی ثابت نگه داشتن تقریبی نرخ ارز برای چندین سال منتهی به 1391 است که با توجه به تورم ممتد داخلی و تشدید تحریم های بین المللی زمینه ساز جهش بزرگی در نرخ ارز شد. دوم رشد بسیار سریع پایه پولی توسط بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه انبساطی دولت بود. اگر هدف ثبات و توسعه درازمدت اقتصاد ایران بود، بانک مرکزی نباید هیچ یک از این سیاست ها را دنبال می کرد. ولی دولت وقت خواستار این سیاست ها بود و بانک مرکزی متاسفانه به فشارهای آن دولت گردن نهاد.

البته چنین مشکلاتی فقط مساله اقتصاد ایران نیست و در بسیاری کشورها تجربه شده است، ولی اکثر کشورهای دنیا راه حل هایی برای این مشکل شان یافته اند. به خصوص راه حل برتری که سال ها است برای این مساله یافت شده هدف گذاری برای بانک مرکزی و استقلال دادن به آن برای اجرای سیاست های لازم است. این راه حل مدت ها است در ایران مورد بحث است، ولی تا به حال عملی نشده و در نتیجه هزینه های گزافی به اقتصاد ایران تحمیل شده است. خوشبختانه، طرح نوعی استقلال برای بانک مرکزی در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته و اولین قدم ها هم برای تصویب آن در راه است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۲
مهدی اشرفی وند

 

قیمت طلا در بازار تهران

قیمت سکه در بازار تهران

قیمت ارز در بازار تهران

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۰
مهدی اشرفی وند

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید تا متوسط برای سه سال متوالی در هشت استان کشور از جمله استان تهران خبر داد.
شاهرخ فاتح گفت: در یک ماهه انتهایی سال زراعی 92-93 منتهی به پایان شهریور ماه یک سوم شمالی کشور شرایط خشکسالی ضعیف متوسط تا شدید را داشتند و مناطقی از گیلان و مازندران دچار خشکسالی بسیار شدید بودند.

او گفت: در 6 ماهه انتهایی سال زراعی گذشته یعنی فصل بهار و تابستان 93 مناطقی از شمال، غرب و شمال غرب کشور خشکسالی متوسط تا شدید و استان گیلان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید بود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۹
مهدی اشرفی وند

 علی طیب نیا در نشست هم اندیشی مسئولان هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، نظارت بر حسن اجرای سیاست ها و اقدامات را از جمله وظایف این وزارتخانه ذکر کرد و افزود: در این وزارتخانه 22 سازمان و مرکز با مسئولیت مستقل وجود دارد که هر کدام از آنها می توانند در برقراری نظم و انضباط مالی و اداری نقش زیادی ارایه نمایند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به نقش سازمان مالیاتی در وصول درآمدهای مالیاتی کشور، گفت: اهمیت و جایگاه این سازمان به دلیل وصول درآمدهای مالیاتی بسیار بیشتر از قبل شده است.

وی با اشاره به نقش گمرک در مبارزه با قاچاق کالا، تصریح کرد: خزانه داری کل کشور وظیفه سنگینی در حوزه نظارت مالی برعهده دارد و سازمان حسابرسی نیز از دیگر دستگاههایی است که نقش با اهمیتی در این زمینه دارد.

طیب نیا با بیان آنکه وزارت اقتصاد از دو جهت می تواند در مقابله با تخلف نقش ویژه داشته باشد، اظهار داشت: اول این مجموعه به لحاظ نقش مهمی که دارد در معرض تخلفات مهمی قرار دارد که نمونه آن را می توان تخلفات مالیاتی نام برد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۳
مهدی اشرفی وند

 

انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و موضع گیری مبهم مدیرکل آژانس درباره روند همکاری ایران و آژانس، امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق نهایی هسته ای تا آخر نوامبر و تردید اشتون درباره امکان حصول توافق در مدت زمان تعیین شده، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. مهمترین موضوع مورد توجه در این زمینه، اظهارنظر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره روند اعمال توافق مقدماتی هسته ای از سوی ایران بوده است.

رویترز

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد گزارش ماهانه آژانس نشان می دهد که ایران اقدامات بیشتری را برای عمل به مفاد توافقنامه مقدماتی هسته ای با قدرت های جهانی انجام داده است؛ اقدامی که در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، می تواند به عنوان نشانه ای مثبت از سوی غرب در نظر گرفته شود. به نوشته رویترز، در این گزارش تصریح شده که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی پایبند بوده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۵۱
مهدی اشرفی وند
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۹
مهدی اشرفی وند

 

به گفته یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اگر دولت این تصمیم را اجرایی کند صادرات به راحتی کارش را انجام می دهد و نگران نرخ فروش ارز نخواهند بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات خبر از برنامه های جدید دولت تدبیر و امید برای تعادل بخشیدن به نرخ ارز کشور داد. جهانگیری با اشاره به این موضوع که قرار است ارز حاصل از صادرات کشور به قیمت بازار آزاد به بانک ها فروخته شود، نشان داد که دولت برای تنظیم قیمت دلار به میانه روی بسنده کرده است. جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت:« براساس تصمیم دولت این موضوع در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، ضمن اینکه قرار است تسهیلات بانکی به خریداران کالاهای بادوام به روش اعتبار خریدار صورت گیرد.» این در حالی است که اگر این کار به مرحله عملیاتی شدن برسد، قیمت دلار در بازار آزاد روند کاهشی پیدا می کند ولی با توجه به اینکه اختیار این تصمیم به بانک مرکزی واگذار شده، بعید به نظر می رسد که روند کاهشی با سرعت پیش رود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۶
مهدی اشرفی وند

 

مقامات کارگری می‌گویند خط فقر به 1000 دلار رسیده که به معنای افت دوباره قدرت خرید کارگران خواهد بود. وزیر کار به تازگی متوسط دریافتی هر کارگر را در سال‌جاری یک میلیون تومان اعلام کرده که ...

 در این صورت، دریافتی ماهیانه افراد در ایران به دلار آزاد 309.3 دلار و به دلار دولتی 374.6 دلار خواهد بود. حداقل دستمزد 609 هزارتومانی امسال مشمولان قانون کار به دلار آزاد تنها 188.3 دلار و به نرخ دولتی نیز 228.1 دلار است.

پایین بودن دستمزد و حقوق دریافتی نیروی کار در ایران به ویژه کارگران و مشمولان قانون کار نسبت به افزایش هزینه ها؛ موضوعی است که تقریبا همگان بر آن توافق داشته و تمامی مقامات دولتی و کارگری بر آن تاکید می کنند.

علی ربیعی وزیر کار نیز در جدیدترین اظهارنظر خود پیرامون دستمزد کارگران با بیان اینکه ادعایی درباره مناسب بودن حقوق و مزایای نیروی کار وجود ندارد گفت: در عین حال، تعیین دستمزد نیروی کار در ایران باید بر مبنای ظرفیت اقتصاد و بنگاه ها و مجموع شرایط تعیین شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۴۱
مهدی اشرفی وند