جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

۳۰۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

استفاده از اصطلاحات تجاری بین‌المللی از قبیل FOB یا CIF در قراردادهای فروش بین‌المللی بسیار رایج است به نحوی که امروزه کمتر قرارداد خرید و فروشی پیدا می‌شود که فاقد ارجاع به این اصطلاحات باشد. اتاق بازرگانی بین‌المللی برای اولین بار عبارات و اصطلاحات مزبور را گردآوری و تحت عنوان «اصطلاحات تجاری بین‌‌المللی (اینکوترمز)» منتشر کرد. از آن به بعد مرتب این اصطلاحات تکمیل و به روز شده است. هرچند برخی پیش بینی می‌کردند که نیازی به اصلاح اینکوترمز ۲۰۰۰ نیست و احتمال انتشار نسخه جدید نمی‌رفت، اتاق بازرگانی بین‌المللی در اواسط سپتامبر ۲۰۱۰ نسخه جدید اینکوترمز را منتشر کرد.

 

اینکو ترمز یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسی (International Commercial Terms) به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی تشکیل شده‌است اینکوترمز مجموعه ای از قواعد بین المللی است که تفسیری آسان ازقوانین بین المللی را درخصوص شرایط خریدخارجی ارائه می نماید.برای هرچه آسان تر فهمیدن این اصطلاحات را درچهارگروه تقسیم بندی می کنیم:   

 

 گروه E - نقطه عزیمت درمبدأ .که به موجب آن فروشنده تنها باید کالا را در محل کار خود در اختیار خریدار گذارده وکلیه هزینه های حمل ازدرب کارخانه تا بندروهمچنین کرایه بین المللی برعهده خریدارقراربگبرد. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۸
مهدی اشرفی وند

نویسنده: روا بهالا 
مترجم: 
محمدعلی مختاری
منبع: استرافور
دو هفته پیش در لوزان دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی اعلام کردند که به چارچوب توافق با ایران دست یافته‌اند، دیپلماتی در آن میان حضور داشت که چندان پر شور و شوق به‌نظر نمی‌رسید. 
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اوج مذاکرات یعنی روز سی‌ام مارس(10فروردین ماه) مذاکرات را ترک کرد تا جان کری وزیر امورخارجه آمریکا شخصا مجبور شود مجددا وی را برای بازگشت متقاعد کند. در حالی که لاوروف در طول هفته در مصاحبه‌هایش با روزنامه‌نگاران مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کرد، ولی کارهای مهم‌تری برای انجام دادن داشت تا اینکه تمامی شب را صرف مذاکراتی کند که احتمالا موجب می‌شوند دغدغه‌های آمریکا نسبت به خاورمیانه کاسته شده و روی روسیه و پیرامون آن تمرکز کند.
هرچند روسیه هیچ علاقه‌ای به حضور یک ایران هسته‌ای در منطقه ندارد، اما برنامه هسته‌ای ایران و رابطه خصمانه میان واشنگتن و تهران، برای مسکو مفید تلقی می‌شود؛ چراکه موجب منحرف شدن توجه آمریکا از حوزه شوروی سابق و روسیه است.
روسیه همواره تلاش کرده است تا از نزدیک شدن ایران و آمریکا جلوگیری کند. به ایران پیشنهاد می‌دهد که سیستم دفاع هوایی طراحی و از تهدیدات نظامی آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند. همچنین تیم‌هایی از کارشناسان هسته‌ای روسیه «با توجه به علاقه ایران برای توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای» پیشنهادهایی برای ساخت رآکتورهایی با توان بالا را به ایران می‌دهند و بانک‌های روسی به حل مشکلات سیستم بانکی ایران که ناشی از تحریم‌هاست کمک می‌کنند. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۸
مهدی اشرفی وند

اقتصاد ایران دارای چالشهای مختلفی در دهه 1390 می‌باشد که در این گزارش تحلیلی نسبت به تشریح و تبیین سه چالش عمده اقدام شده است.

1-اشتغال نیروهای تحصیل کرده

مهم‌ترین چالش کشور تا پایان دهه 1390، مسئله اشتغال نیروهای تحصیل کرده و جوان خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که  متاسفانه در دهه 1380 و برغم برخورداری از در آمدهای ارزی مناسب، اشتغال‌زایی برای نیروهای تحصیل کرده به میزان محدودی بوده است. اما بموازات وضعیت مزبور، نکته «تناقض نمای» مهمی نیز در این دهه وجود داشته است که محتاج دقت و تامل است. بدین معنی که برغم اشتغال زایی محدود، نرخ بیکاری نیروهای تحصیل کرده دارای افزایش چشمگیری نبوده است.عاملی که این وضعیت«متناقض» را توضیح می‌دهد، افزایش روند «ادامه تحصیل»در مقاطع بالاتر و به «امید کسب شرایط بهتر» در نزد افراد تحصیل کرده و جویای کار می‌باشد. بدین معنی که نیروهای تحصیل کرده و جوان، بدلیل عدم وجود تقاضای مناسب در بازارکار و برای برخورداری از فرصتهای مناسب احتمالی آتی، به ادامه تحصیل پرداخته اند. این امر موجب خروج این افراد از بازار کار گردیده و از اینرو برغم میزان اشتغال زایی محدود، آمار نرخ بیکاری نیز افزایش نداشته است. لذا باید انتظار داشت که در دهه 1390، بازار کار تحت فشار فراوان نیروهای تحصیل کرده مزبور قرار ‏گیرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۷
مهدی اشرفی وند


 

 
هیتلر در مراسم کلنگ‌زنی اتوبان رایش از فرانکفورت به مانهایم

 


وقتی صحبت از هیتلر و نازیسم به میان می‌آید، بلافاصله ذهن اغلب ما معطوف به جنگ و خونریزی، نژادپرستی، دیکتاتوری و کوره‌های آدم‌سوزی، نسل‌کشی و... می‌شود. اما مهم‌ترین نکته‌ای که از آن غافل می‌شویم سایر اقدامات هیتلر اعم از اقدامات اجتماعی و اقتصادی است و کمتر به این نکته توجه می‌کنیم که در زمان هیتلر وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم آلمان چگونه بود و او چه دیدگاه‌های اقتصادی داشت؟
آنچه واضح است این است که اقتصاد آلمان در سال‌های پس از به قدرت رسیدن هیتلر و به ویژه دوره شش‌ساله پیش از آغاز جنگ جهانی، با قدرتی مهارناشدنی به پیش رفته و وضع مادی و معیشتی مردم آلمان از هر لحاظ بهبود یافته ‌بود.
وقتی این باروری اقتصاد نازی را در کنار آن سکوت نسبی پیرامون اندیشه‌های اقتصادی نازیسم بگذاریم، ممکن است این شائبه در ذهن برخی شکل بگیرد که آیا به واقع در آلمان نازی، معجزه‌ای اقتصادی در کار بوده که دولت‌های متفق پس از جنگ برای حفظ وجهه نظام اقتصادی خود با توطئه‌چینی سعی کرده‌اند بر آن سرپوش بگذارند؟ یا به عبارت دیگر، آیا در این اقتصاد راه سومی در کار بوده است؟ برای درک بهتر اقدامات اقتصادی هیتلر و خدمات او به مردم این کشور بهتر است به وضعیت آلمان تا پیش از به قدرت رسیدن هیتلر اشاره کنیم. جنگ جهانی اول با پیروزی متفقین به پایان رسید اما آنها متحمل خسارات و تلفات سنگینی شدند. دولت‌های متفق تنها یک هدف را می‌جستند و آن این بود که دیگر تهدیدی به نام آلمان علیه آنها وجود نداشته ‌باشد. آنها با وجود چیرگی بر آلمان، بیکار ننشسته و برای تضعیف هرچه بیشتر این کشور معاهده‌ای با عنوان معاهده «ورسای» را بر این کشور تحمیل کردند. این معاهده مشتمل بر 440 بند بود که آلمان می‌بایست آن را می‌پذیرفت. این معاهده آنچنان سختگیرانه و بی‌رحمانه بود که حتی برخی از آمریکایی‌هایی که در تنظیم آن نقش داشتند نیز از مفاد آن اظهار شرمندگی کردند به طوری‌ که توماس وودرو ویلسون، رئیس‌‌جمهور وقت ایالات متحده لب به اعتراف گشوده و گفت: من اگر به‌جای آلمانی‌ها بودم هرگز زیر بار امضای این معاهده نمی‌رفتم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۶
مهدی اشرفی وند

 کریستوفر پیزاریدس، اقتصاددان بریتانیایی قبرسی‌تبار، در 20 فوریه سال 1948 در نیکوزیای قبرس چشم به جهان گشود. او در سال 2010 به خاطر تلاش‌هایش در زمینه اقتصاد نیروی کار، موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. کار تحقیقی «تحلیل بازارها با وجود اصطکاک‌های شغل‌یابی» بود که این اقتصاددان را در 62‌سالگی به یک نوبلیست بدل کرد. پیزاریدس مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در سال‌های ابتدایی دهه 70 از دانشگاه اِسِکس دریافت کرد. او سپس به مدرسه اقتصادی لندن راه یافت و توانست دکترای خود را از این دانشکده دریافت کند. رساله دکترای او با عنوان رفتار فردی در بازارهای با اطلاعات ناقص، با راهنمایی و نظارت اقتصاددان معروف ژاپنی، میشو موریشیما به اتمام رسید. سه سال پس از اخذ دکترا، این اقتصاددان به عنوان استاد در مدرسه اقتصادی لندن مشغول به کار شد. در همین زمان او به ریاست مرکز اقتصاد کلان بریتانیا نیز منصوب شد. شهرت اصلی پیزاریدس، به دلیل تلاش‌هایش در زمینه نظریه جست‌وجو و تطبیق در بازار نیروی کار است. موضوعات مطالعات او در واقع، مطالعه تعاملات بین بازار کار و اقتصاد کلان است. پیزاریدس به تکامل مفهوم تابع تطبیق که به تبیین گردش بیکاری و اشتغال در یک مقطع زمانی خاص اختصاص دارد، کمک شایانی کرده است. به علاوه او از جمله پیشتازان مطالعات تجربی این حوزه بوده که روی داده‌های مربوط به اقتصاد نیروی کار تخمین‌های تجربی انجام داده است. بسیاری معتقدند، تاثیرگذارترین مقاله پیزاریدس، مطالعه‌ای با عنوان خلق شغل و تخریب شغل در نظریه بیکاری بوده که با همکاری اقتصاددان فقید آمریکایی دیل مورتنسن نگاشته شده است. این مقاله که در مجله مروری بر مطالعات اقتصادی در سال 1994 به چاپ رسید، در واقع حاصل مطالعات و پژوهش‌های 20ساله این دو اقتصاددان در این حوزه بوده است. مدل ارائه‌شده از سوی این دو، که به مدل مورتنسن-پیزاریدس مشهور است، به طرز اعجاب‌آوری یکی از اصلی‌ترین مباحث کتاب‌های اقتصاد کلان در سال‌های اخیر بوده است. یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه پژوهش‌های پیزاریدس تالیف کتاب نظریه بیکاری تعادلی است که به یک منبع درسی متعارف در این شاخه از اقتصاد کلان تبدیل شده است. در این کتاب نیز پیزاریدس همان ایده خلق و تخریب درون‌زای شغل را دنبال کرده است. علاوه بر اینها، یکی از زمینه‌های مهمی که پیزاریدس در سال‌های اخیر بر روی آنها تمرکز داشته، اقتصاد رشد و شکست‌های ساختاری در اقتصاد کلان است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۴
مهدی اشرفی وند

کریستوفر پیزاریدس کرسی نورمن سوسنو را در رشته اقتصاد در مدرسه اقتصادی لندن در اختیار دارد. او علاقه‌مند به حوزه اقتصاد کلان بازار کار، تغییر ساختاری و رشد اقتصادی است و در مصاحبه‌ای اعلام کرده است پژوهش درباره بیکاری را از دوره دکترا آغاز کرده و پس از آن هرگز آن را رها نکرده است. البته برخی حوزه‌های دیگر، مانند آموزش و پرورش، مصرف و بخش عمومی را نیز امتحان کرده اما بیکاری از نظر او، همواره یک پروژه تحقیقاتی روبه گسترش و جذاب بوده است.  در ادامه مصاحبه کریستوفر پیزاریدس را با دو نهاد معتبر بین‌المللی می‌خوانید. او درباره نظریاتی که به خاطر آنها جایزه نوبل گرفته و نیز درباره انتقاداتی که به مطالعات او وارد می‌دانند، اظهار‌نظر کرده است.
 
 ■■■
 
آدام اسمیت، سردبیر Nobelprize.org، بلافاصله پس از اعلام جایزه نوبل اقتصاد در 11 اکتبر سال 2010 مصاحبه‌ای تلفنی با پیزاریدس ترتیب داده است. اگر بخواهید در مورد مدل‌هایی که برای آنها جایزه گرفتید، به‌طور خلاصه توضیح دهید، نظر شما در مورد چنین موقعیت‌های ترکیبی در دنیای واقعی و اصطکاک‌هایی1 که مبادلات دنیای واقعی را آزار می‌دهند و تبدیل   اینها به مدل‌های ریاضی که برای مطالعه بازار به کار می‌روند، چیست؟ این ترکیبات چه ارمغانی برای شما داشته است؟ در حال حاضر این مدل‌ها کمک می‌کنند چه چیزی را درک کنیم؟
این مدل‌ها در‌واقع به ما کمک می‌کنند بیکاری و پایه و اساس آن را بهتر درک کنیم، اینکه چه چیزی منجر به بیکاری می‌شود و اینکه چرا نرخ بیکاری در حدی است که اکنون مشاهده می‌کنیم. به عبارت ساده‌تر، آنچه این مدل‌ها تبیین می‌کنند آن است که چرا مردم ممکن است شغل‌شان را از دست بدهند (چه چیز احتمال آن را که کسی شغل خود را از دست بدهد زیاد /کم می‌کند) و اینکه فرد چه مدت باید بیکار بماند. همچنین اینکه چه انگیزه‌هایی در روند دوباره مشغول به کار شدن می‌تواند موثر باشد؛ شرکت‌ها چه انگیزه‌هایی برای ایجاد اشتغال و کارمندان چه انگیزه‌هایی برای پذیرش این مشاغل دارند. بنابراین با استفاده از این مدل‌ها، شما می‌توانید همه فرآیندهای موثر و خصوصاً آثار سیاست‌ها در هر مرحله را به‌طور جداگانه مطالعه کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۳
مهدی اشرفی وند

 معمولا از افرادی مانند بیل گیتس و استیو جابز به عنوان کسانی یاد می شود که الگو گرفتن از آن ها باعث بهبود عملکرد و بهره وری شما در کسب و کار روزانه می شود. اما اگر احساس می کنید که چنین الگوهایی دیگر نخ نما شده اند و یا اینکه شما برای موفقیت در کسب و کار ترجیح می دهید که شیوه عملکرد افراد خاص تری را مدنظر قرار بدهید، احتمالا می توانید از ارنست همینگوی پیروی کنید. ارنست همینگوی، نویسنده کتاب هایی مانند "وداع با اسلحه" و "پیرمرد و دریا"، هر روز صبح زود از خواب بلند می شد و در زودترین زمان ممکن کار نویسندگی را آغاز می کرد. او درباره عادت کارکردنش می نویسد: "وقتی باید برای نوشتن یک کتاب یا یک داستان کار کنم، هر روز صبح درست پس از طلوع آفتاب مشغول به کار می شوم. در آن زمان هیچ کس نیست که حواس شما را پرت کند، هوا خنک و یا سرد است و هنگامی که شروع به نوشتن می کنید گرم می شوید." میسون کری که کتابی درباره عادت های روزمره هنرمندان نوشته می نویسد که مهم ترین نکته ای که برای بهره وری می توان از همینگوی آموخت این است که او هر روز ابتدا سخت ترین کار را انجام می داد و سپس به دیگر امور می پرداخت. به اعتقاد او "تنها درسی که باید همواره به آن عمل کنید این است که مهم ترین کارها را ابتدا انجام بدهید. هرچند ساده به نظر می رسد اما کمتر کسی به آن عمل می کند. البته همینگوی در حرفه نویسندگی از این شیوه بهره برد و به یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ تبدیل شد."

اما چرا این شیوه تا این حد مفید است؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۱
مهدی اشرفی وند

 

در شرایط نارضایتی اقدام به دور زدن نرخ ها نکنند. به هرحال وقتی نظارت ها قوی نباشد، عملا در بازار اتفاقات دیگری رخ می دهد که با مصوبات تکلیفی همخوان نیست.
 

اطلاعات تازه ای که از سوی شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی منتشر شده نشان می دهد میزان نرخ سود سال 94 به صورت مشخص 2 تا 3 درصد کاهش می یابد. شورای پول و اعتبار هنوز به صورت رسمی این کاهش نرخ را ابلاغ نکرده است ولی بررسی ها نشان می دهد که از 15 اردیبهشت ماه نرخ سودهای جدید با همین میزان کاهش به بانک های کشور ابلاغ می شود. با این وجود برخی تحلیلگران اقتصادی همچنان به روش تعیین نرخ سود و فرآیندهای پس از آن اعتراض دارند. مسعود خوانساری عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز اعتقاد دارد که روش تعیین نرخ سود باید براساس مکانیزم بازار صورت گیرد. او در این گفت و گو توضیح می دهد که مکانیزم های فعلی راه به جایی نمی برد.

به اعتقاد شما کاهش نرخ سود بانکی به میزان سه درصد یا دو درصد تا چه اندازه در فضای اقتصادی کشور موثر است؟

بحث اصلی من این است که این روش تعیین نرخ سود را برای اقتصاد کشور مفید نمی دانم. اینکه بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار برای تعیین نرخ سود به صورت تکلیفی عمل کند، اقدام چندان سنجیده و مفیدی نیست. نرخ سود باید براساس شرایط بازار تعیین شود ولی ما هرسال به صورت تکلیفی این نرخ را به بانک ها ابلاغ می کنیم. البته که امسال گفت و گوها در جمع بانک های خصوصی و دولتی هم صورت گرفته است ولی در نهایت آنچه از طرف بانکها به شورای پول و اعتبار اعلام می شود، پیشنهاد است و در نهایت تصمیم گیری با این شورا سپرده می شود. برهمین اساس نکته اول این است که این روش تعیین نرخ سود اشتباه است و ما به مکانیزم بازار نیاز داریم. نکته دوم این است که اساسا تعیین نرخ سود بانکی یک مرحله از فرآیند مهم و پیچیده ای است که به طور معمول آن را درست اجرا نمی کنیم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۲۰
مهدی اشرفی وند

 

هر سال می رفتم سفر، یادش گرامی باد

با یک حقوق مختصر، یادش گرامی باد

با بچه های عمّه ام تا یک ـ دو سال پیش
هر هفته می رفتم ددر، یادش گرامی باد

غیر از کمی نان و نمک در سفره ی ما بود
گاهی غذاهای دگر، یادش گرامی باد

مادر چه با جرأت به بابا با تشر می گفت:
« امروز میگو هم بخر! »، یادش گرامی باد

وقت تورّم محتکر از قدرت دولت
می کرد احساس خطر، یادش گرامی باد

پیکان بابایم اگرچه کهنه و لش بود
جا داشت حتّی ده نفر، یادش گرامی باد

با نان سنگک جمعه ها صبحانه می خوردیم
همراه چائی و شکر، یادش گرامی باد

یادش به خیر آن روزها « وایبر » نبود اما
ما داشتیم از هم خبر، یادش گرامی باد

 

امیرحسین خوش حال

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۹
مهدی اشرفی وند

هر دلار آمریکا در بازار امروز تهران سه هزار و ۳۲۵ تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۹۶۳ هزار تومان در بازار معامله شد.

 هر یورو در بازار آزاد سه هزار و ۶۱۰ تومان و هر پوند نیز چهار هزار و ۹۸۵ تومان قیمت خورد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۹۶۳ هزار تومان به خریداران عرضه شد، البته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹۶۳ هزار تومان معامله شد.

بهای هر قطعه نیم سکه ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۲۷۸ هزار تومان تعیین شد.

هر سکه یک گرمی ۱۹۰ هزار تومان خرید و فروش شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۸ هزار و ۷۳۴ تومان قیمت خورد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۸
مهدی اشرفی وند

رسانه ها در گزارش های مختلف از ورود تجار آمریکایی به ایران برای یافتن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌یابی به مجرد رفع تحریم‌های بین‌المللی ضد این کشور خبر داده اند. 
روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» یک شنبه (30 فروردین) در گزارشی تحت عنوان جشن سرمایه گذاران آمریکایی در ایران به رغم عدم قطعیت در رفع تحریم ها نوشت، مشاوران و سرمایه‌گذاران اقتصادی آمریکا به ایران آمده اند تا امکان تجارت خود را در این کشور، در صورت دستیابی به توافق هسته ای در ماه ژوئن، تسهیل کنند. 
بر اساس این گزارش، گروهی از تجار آمریکایی پنج شنبه گذشته در اولین حضور تاجران این کشور در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی، با طرف‌های ایرانی در رستورانی در شمال شهر تهران ملاقات کردند و به بحث و بررسی ابعاد سرمایه‌گذاری در این کشور پرداختند. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۵
مهدی اشرفی وند

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که در روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" منتشر شده، به بیان مطالبی درباره مذاکرات هسته‌ای، داعش، بحران یمن و سایر مسائل جهانی پرداخته است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

اوایل این ماه، در سوئیس به پیشرفت های مهمی دست یافتیم. ما به همراه پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان به راه حل هایی رسیدیم که می تواند هرگونه شک و تردید را درباره ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد و هم زمان تحریم های بین المللی برعلیه ایران را لغو نماید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۵
مهدی اشرفی وند

 

معمای کاهش نرخ سود بانکی در شرایطی درحال حل شدن است که این موضوع تنها کلید قفل مشکلات بورس و سهامداران آن نیست و با برطرف شدن سایر ریسک‌ها در کنار کاهش نرخ سود بانکی می‌توان شاهد بازگشت آرامش نسبی به معاملات بازار سرمایه بود.

«بانک‌ها بر سود سپرده یک‌ساله 20درصدی به توافق رسیدند»، این آخرین خبر و اتفاقی است که این روزها نوید از کاهش نرخ سود سپرده بانکی در نظام پولی کشور می‌دهد، اتفاقی که مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی به تازگی‌ طی نشستی درخصوص آن به تفاهم رسیدند که در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده و تسهیلات از 15 اردیبهشت تغییر کند. استدلال‌شان هم این است که چون نرخ تورم در کشور کاهش پیدا کرده است، بنابراین باید در نخستین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به 20درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را نیز بسته به نوع فعالیت 2 تا 3درصد کم کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۴
مهدی اشرفی وند

 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر آرامش در بازار ارز، پیشنهاد ایجاد مرکز آموزش منطقه ای صندوق بین المللی پول در ایران را مطرح کرد.

ولی الله سیف در آخرین روز سفر خود به آمریکا جهت شرکت در اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با خانم "لاگارد" مدیرعامل صندوق بین المللی پول ملاقات کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار با ارائه پیشنهاد ایجاد مرکز آموزش منطقه ای صندوق بین المللی پول در ایران، توضیحاتی در مورد دستاوردهای اقتصادی منجمله خروج از رکود تورمی وافزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و آرامش و ثبات در اقتصاد طی یکسال اخیر ارائه کرد و این امر را نتیجه اعمال سیاست های درست، هماهنگی بین اعضای هیئت دولت و حمایت های رئیس جمهور عنوان کرد.

سیف اظهارداشت: در حال حاضر آرامش به بازار ارز بازگشته و انتظارات مثبت نسبت به آینده تقویت شده است. با توجه به کاهش قیمت نفت، دولت بودجه سال جاری را با فرض ادامه وضع موجود و به صورت محتاطانه انتخاب کرده و پیش بینی می شود رشد اقتصادی به دست آمده در سال گذشته در سال جاری نیز تکرار شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۳
مهدی اشرفی وند

 

بررسی های مالی نشان می دهد که بانک ها همچنان به جهت بازدهی و ریسک‌پذیری کم مطلوب‌ترین بازار سرمایه گذاری کشور به شمار می آیند.

بانک‌ها به جهت ریسک پذیری صفر و بازدهی 22 و حتی 19 درصدی همچنان پرسودترین بازارهای مالی کشور به شمار می آیند. فعالان بازارهای مالی اعتقاد دارند سرمایه گذاری در بانک های کشور طی کوتاه مدت و حتی بلند مدت همچنان برای سرمایه گذاران خرد سوددهی به همراه دارد. بهاالدین حسینی هاشمی از تحلیلگران بانکی در این مورد می گوید:« در میان بازارها و فعالیت‌های اقتصادی،‌سپرده‌گذاری در بانک سوددهی بالاتری را در سال 93 به همراه داشته است. دلیل اصلی این اتفاق به رکود اقتصادی بازمی‌گردد. در شرایط رکود، حاشیه سود در فعالیت‌های اقتصادی به حداقل و حتی به شرایط منفی می‌رسد. نبود قدرت خرید کافی میان مصرف‌کنندگان کالا موجب کاهش تقاضای موثر برای کالاها شده و این موضوع حاشیه سود واحدهای تولیدی و خدماتی را کاهش داده است. از طرف دیگر نرخ سود بالای بانک‌ها برای سپرده‌ها ناشی از دو علت است. یکی عدم سوددهی در بخش حقیقی اقتصاد و دیگری کسری نقدینگی همه بانک‌ها و منفی شدن حسابشان نزد بانک مرکزی است. این موضوع موجب شده تا در یک رقابت ناسالم نرخ سود تا 30 درصد به سپرده‌گذارها پیشنهاد شود.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۲
مهدی اشرفی وند

تصمیم برای کاهش نرخ سود بانکی جدی شده است؛ این موضوع را می‌شود در اظهارنظر یک هفته گذشته سیاستگذاران اقتصادی کشور مشاهده کرد. ابتدا سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود از موضع دولت در زمینه کاهش نرخ سود بانکی سخن گفت و سپس رییس‌جمهور در سفر به استان گیلان اعلام کرد که شورای پول و اعتبار، تعدیل نرخ سود بانکی را با جدیت دنبال می‌کند. حالا هم وزیر اقتصاد اعلام کرده است که ساماندهی نرخ سود بانک‌ها جدی است؛ چراکه با توجه به کاهش محسوس نرخ تورم در دو سال گذشته، فاصله نرخ تورم و نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها زیاد شده است.

در این میان، بانک‌ها نیز به دور هم نشسته‌اند و برای کاهش 2 تا 3 درصدی نرخ سود تصمیم گرفته‌اند. به گفته عبدالناصر همتی، رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی،«با توجه به کاهش نرخ تورم مدیران بانک‌ها توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یک‌ساله را به ۲۰ درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت ۲ تا ۳ درصد کاهش دهند. بر این اساس، در صورت تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، این پیشنهاد از ۱۵ اردیبهشت ماه سال‌جاری عملیاتی خواهد شد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۴۶
مهدی اشرفی وند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۹
مهدی اشرفی وند
 
قیمت صبح امروز سکه و طلا در بازار

قیمت صبح امروز سکه و طلا در بازار
 
 
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۱
مهدی اشرفی وند

 با توجه به بند (ج) ماده (۱۱) و بند (الف) ماده (۴۲) قانون پولی و بانکی کشور مصوب مورخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۱ و همچنین ماده (۹۶) قانون برنامه پنجم توسعه، مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها به شرح ذیل ابلاغ می‌گردد:

 

الف) تعاریف:

 

ماده (۱) در این مقررات عناوین ذیل در معانی مشروح مربوطه به کار می‌رود:


۱- معاملات نقدی: معاملاتی هستند که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله، ارز و ریال مورد معامله را مبادله می‌نمایند.


۲- معاملات آتی و سلف: معاملاتی هستند که مبادله ارز و ریال به روز یا روزهای آینده محول می‌گردد.


۳- کانون صرافان ایران: تشکل حرفه‌ای متشکل از کلیه صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی که به منظور ساماندهی بازار ارز و سکه و ایجاد هماهنگی در حوزه صرافی‌ها تأسیس گردیده است.


۴- روز کاری بانکی: روزی است که بانک‌ها برای ارائه خدمات بانکی باز هستند.


۵- معاملات جزئی: به معاملاتی گفته می‌شود که مبلغ ارزی آن حداکثر معادل ۱۰ هزار دلار باشد.​  ​


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۵۴
مهدی اشرفی وند

عاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در جهان بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است، گفت: این میزان در کشور ما پایین بوده و کمتر از ۱۵ درصد است.

حسن طایی عطاء امروز در همایش نقش زنان در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی با رویکرد تعاون و کارآفرینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افزایش نرخ مشارکت زنان با ترویج فعالیت‌های کارافرینی امکان پذیر است.

وی با اشاره به نرخ مشارکت مردان و زنان در عرصه جهانی بیان کرد: در عرصه جهانی نرخ مشارکت اقتصادی مردان 65 الی 70 درصد و زنان 45 درصد است که این میزان در کشور ما درباره مردان با میانگین جهانی تقریبا یکسان بوده ولی درباره زنان این میزان بسیار پایین است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون‌،کار و رفاه اجتماعی یکی از راهکارهای افزایش نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی را توجه به ظرفیت‌های تعاونی‌ها دانست و گفت: افزایش مشارکت اقتصادی زنان می‌تواند با توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه میسر شود.

وی با بیان اینکه بیشترین اشتغال زنان در بخش خدمات است، تصریح کرد: زنان با توجه به توانمندی‌های خود در مشاغل خدماتی کارآمد هستند که بویژه در زمینه ارائه خدمات پزشکی، خدمات بازرگانی و مالی مشارکت مطلوبی دارند.

طایی عطاء یکی از راهکارهای توسعه مشاغل خدماتی بانوان را ICT دانست و گفت: گسترش خدمات این حوزه می‌تواند زمینه اشتغال خوبی را برای بانوان فراهم کند.

وی با اشاره به عدم تحقق سهم 25 درصدی تعاونی‌ها از تولید ناخالص داخلی ابراز کرد: میزان تحقق 25 درصدی سهم تعاون در تولید ناخالص داخلی به عنوان یک هدف بلند مدت محقق نشده که در حال حاضر این میزان 5 درصد است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون‌،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 7.5 درصد شاغلان کشور در تعاونی‌ها فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: برنامه‌های مدونی برای توسعه تعاونی‌ها پیش بینی شده است که تدوین راهبرد 7 گانه در راستای توسعه تعاونی‌ها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی نرخ مشارکت منابع انسانی را وابسته به توسعه و پیشرفت استان دانست و خاطر نشان کرد: میزان مشارکت منابع انسانی در فعالیت‌های اقتصادی با توسعه وپیشرفت استان ارتباط دارد که هرچه میزان توسعه و پیشرفت استانی بالاتر باشد نرخ مشارکت منابع انسانی نیز بالاتر می‌شود.

طایی عطاء با اشاره به پایین بودن نرخ مشارکت زنان زنجانی تصریح کرد: برخلاف بالا بودن نرخ مشارکت مردان در فعالیت‌های اقتصادی زنان نرخ پایین‌تری را در مقایسه با مردان استان دارند ولی نرخ مشارکت بانوان زنجانی در فعالیت‌های اقتصادی بالاتر از میزان متوسط کشوری زنان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۴۶
مهدی اشرفی وند