جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

۳۲۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

کشور تولیدکننده

امریکا

آهنگساز(موسیقی متن)

کارتر برول

سال تولید

۱۹۹۴

محصول

ایتان کوئن

کارگردان

جوئل کوئن

فیلمنامه‌نویس

ا. کوئن، ج. کوئن و سام ریمی

فیلمبردار

راجر دیکینز

هنرپیشگان

تیم رابینز، جنیفر جیسن لی، پل نیومن، چارلز دورنینگ، جان ماهونی، بروس کامبل، پیتر گالاگر، استیو بوسکمی، جو گریفاسی

 

ـ ̎نورویل بارنز̎ (رابینز) مرد کند ذهنی اهل ایندیاناست که با کوشش و تقلا، کاری در شرکت بزرگ هادساکر گیر می‌آورد. او ایدهٔ خاصی در مورد تولید یک اسبا‌ب‌بازی جدید دارد و می‌خواهد آن را به مشاور شرکت، ̎سیدنی ج. ماسبرگر̎ (نیومن) معرفی کند. او در حالیکه دارد خود را به دفتر ̎ماسبرگر̎ در طبقات بالائی شرکت می‌رساند، رئیس شرکت، ̎وارینگ هادساکر̎ (دورنینگ) خود را از پنجره اتاق هیأت مدیره در طبقهٔ چهل و چهارم، پائین می‌اندازد! مرگ ̎هادساکر̎ ترس و وحشتی در دل کارکنان می‌اندازد. ̎ماسبرگر̎ آن را به عنوان فرصتی برای سوء استفاده تعبیر کرده و فکر می‌کند که با نشاندن فردی بی‌لیاقت به جای ̎هادساکر̎ و سقوط اوراق بهادار شرکت در بورس، می‌تواند به مقصودش برسد. بنابراین وقتی ̎بارنز̎ وارد دفتر ̎ماسبرگر̎ می‌شود، ̎ماسبرگر̎ مرده ایده‌آل‌اش را می‌یابد. اما یک مشکل بزرگ پیش می‌آید: ̎هولاهوپ̎، محصول جدیدی که ̎بارنز̎ معرفی کرده، یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات شرکت از آب در می‌آید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۰
مهدی اشرفی وند
اقتصاد معاصر - 1

اقتصاد معاصر - 1

 
 
 
 
 
 
 
نویسنده: دنیز فلوزا
مترجم: منوچهر فرهنگ
حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌: س‍روش‌ (ان‍ت‍ش‍ارات‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا)، ۱۳۷۶ - ۱۳۷۰

 برای دانلود اینجا کلیک کنید 

اقتصاد معاصر - 2

اقتصاد معاصر - 2

 
 
 
 
 
 
 
نویسنده: دونیز فلوزا
مترجم: منوچهر فرهنگ
حق تکثیر: ت‍ه‍ران‌: س‍روش‌ (ان‍ت‍ش‍ارات‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا)، ۱۳۷۶ - ۱۳۷۰

  برای دانلود اینجا کلیک کنید 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۲
مهدی اشرفی وند
در چند سال گذشته که بازار ارز کشور در سایه تحریم‌های شدید بانکی و محدودیت‌های مختلف از حالت تک نرخی خارج شده است، به‌رغم شایعات فراوان، همواره مسوولان بانک‌مرکزی در اظهارنظرهای خود اعلام کرده‌اند که بانک‌مرکزی دخالتی در بازار ارز آزاد ندارد و تنها نرخ رسمی را به رسمیت می‌شناسند.
 

 فروش ارز توسط بانک‌مرکزی نیز تنها از طریق کانال‌های رسمی و به نرخ رسمی صورت می‌گیرد که قبلا 1226 تومان بوده و اکنون به نرخ مبادله‌ای که روزانه اعلام می‌شود، صورت می‌گیرد. مسوولان بانک‌مرکزی تاکید دارند که بانک‌مرکزی خرید‌و‌فروش در بازار ارز آزاد ندارد و افزایش یا کاهش قیمت‌ها در آن با مکانیزم بازار آزاد صورت می‌گیرد و سود و زیانی برای بانک‌مرکزی و دولت ندارد. در این بررسی تلاش می‌شود نشان داده شود که این رویکرد با توجه به ساختار فعلی بازار ارز کشور رویکرد مناسبی نیست و برای کاهش نوسانات بازار ارز آزاد و آرامش بازارهای دیگر، نیازمند تغییر است.
 


ساختار بازار ارز کشور قبل از شروع تحریم‌ها
قبل از شروع جدی تحریم‌ها و مشکلات و محدودیت‌های بانکی ایجاد شده برای نقل‌و‌انتقال منابع مالی برای نظام بانکی کشور و بانک‌مرکزی (یعنی تا قبل از سال 90)، بخش عمده‌ای از نیاز ارزی کشور به‌صورت رسمی و از طریق شبکه بانکی و فروش ارز توسط بانک‌مرکزی به آنها به نرخ رسمی صورت می‌گرفت. بازار ارز آزاد عمق و حجم کمی داشت و اختلاف چندانی بین نرخ بازار آزاد و رسمی برای حدود 9 سال وجود نداشت. برآورد صورت گرفته در زیر نشان می‌دهد که در سال 1389، به‌صورت تقریبی سهم شبکه رسمی بانکی 93درصد و سهم شبکه غیررسمی، بازار آزاد و صرافی در حدود 7 درصد بوده است و بانک‌مرکزی به‌عنوان بازیگر و انحصارگر کامل، تعیین‌کننده شرایط بازار ارز کشور بوده است. اعداد «جدول شماره یک» نشان می‌دهد که به‌رغم مثبت 37میلیارد دلار بودن تراز بازرگانی کشور در سال 1389، (همانند بسیاری از سال‌های دیگر)، به‌دلیل منفی بودن عموم سایر اجزای ارزی کشور، تغییر در ذخایر ارزی کشور منفی یک میلیارد دلار بوده است که با اغماض، نشان‌دهنده سر به سر بودن تراز کلی ارزی کشور با درآمد 113 میلیارد دلاری در این سال است. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۷
مهدی اشرفی وند

 

 

 

 

 

غول هندی از چراغ جادو خارج می‌شود

گزارش هفته نامه تایم از اقتصاد هند که به سمت تسخیر جهان می رود

 

به دنبال فدرالیسم رقابتی

معدود مواردی که تمامی ‌بلیط‏های سالن چند‌منظوره مدیسون اسکوئر‌گاردن نیویورک کاملا به فروش رفته، به دلیل حضور و سخنرانی شخصیت‏های معروفی مانند التون جان، بیلی جوئل، جی زد و البته نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی بوده است.

بله، درست است. فردی از هند که زمانی ورود آن‏ها به آمریکا منع می‏شد. مودی مانند یک فاتح کاری کرد که در سپتامبر گذشته ظرفیت سالن از جمعیت هندی-آمریکایی‏هایی پر شود که خوش‏بین به آینده قدرتمند هند بودند. کشوری که توانست پس از چند سال ناکامی‌ اقتصادی، خود را در ردیف اول قدرت‏های جهان مطرح کند. روندی که چند ماه پس از قاطع‏ترین پیروزی در انتخابات سه دهه گذشته نارندرا مودی در ماه می‌سال گذشته آشکار شد. او در سخنرانی یک‌ساعته خود نوید خوش‏بینی و امید می‏داد. بارها سخنان او با فریادهای حمایت «مودی! مودی! مودی!» حضار قطع شد. این فریادها، برنامه سخنرانی را بیشتر شبیه یک کمپین انتخاباتی کرده بود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۵
مهدی اشرفی وند
 

جف فالک
مدیر روابط رسانه‌ای دانشگاه رایس
دلایل مربوط به سابقه ناهموار پیوستگی کشورهای خلیج‌فارس به اقتصاد جهان دوگانه هستند؛ اما عمدتا تحت‌تاثیر صادرات نفت قرار دارند. این نتیجه‌گیری مقاله است که موسسه سیاست خارجی «بیکر» دانشگاه رایس اخیرا منتشر کرده است.

مقاله «اقتصاد سیاسی کشورهای خلیج‌فارس» نوشته کریستین کوتس اولریخسن، چگونگی پیوند میان کشورهای خلیج‌فارس با اقتصاد جهان را بررسی می‌کند. این رابطه عمیقی است که از زمان کشف و استخراج نفت در قرن بیستم آغاز شده است؛ اما روندهای متفاوتی را تجربه کرده است. این مقاله همچنین به این بحث می‌‌پردازد که رابطه کشورهای خلیج‌فارس با نظام بین‌المللی که پیش از قرن بیستم نیز هم به لحاظ سیاسی  و هم به لحاظ اقتصادی محدود بوده است، اکنون نیز گرفتار مرزهایی است که درهم‌تنیدگی آن با اقتصاد جهان را دشوار می‌کند. در نهایت آنچه در این مقاله نشان داده می‌شود، پیوستگی‌های کشورهای خلیج‌فارس و اقتصاد جهان است که گرچه تا حدی وجود دارد، اما در ادامه چیزی است که در قرن بیستمشکل گرفته است. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۳
مهدی اشرفی وند

مجتبی کریمی 
نگاهی کلی به اوضاع اقتصادی ایران می‌تواند به این نتیجه‌گیری منتج شود که اقتصاد ایران سالیان متمادی با مشکلات زیادی از قبیل عدم اعتقاد به اقتصاد آزاد و رقابتی، عدم حمایت از مالکیت خصوصی، سیاست‌های اقتصادی پوپولیستی و عوام‌گرایانه، حضور ناکارآمد دولت در اقتصاد، بی‌انضباطی‌های مالی دولت، وابستگی زیاد بودجه به درآمدهای نفتی، بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در کشور، تورم بالا و مزمن، عدم حضور قوی سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران، تورم قوانین ناکارآ و دست و پاگیر، نامناسب بودن فضای کسب‌و‌کار، استقلال ناکافی بانک مرکزی در تدوین و اجرای سیاست‌های پولی، پایین بودن ظرفیت جذب سرمایه، چندگانگی نرخ ارز، یارانه‌ها و نادرستی سیاست مواجهه با آن و امثالهم مواجه بوده و به نوعی با جسم، روح و جان اقتصاد ایران آمیخته شده است.

در این بین، اعمال تحریم‌های ناعادلانه و یکجانبه از سوی برخی کشورها نیز مزید بر علت شده است؛ تحریم‌هایی که علت آن سیاسی، ولی بخش اعظم نتایج و آثار آن، اقتصادی است. مقایسه‌ای کلی بین مشکلات پیش‌گفته و آثار منفی تحریم‌ها، حاکی از سهم پایین تحریم‌ها در دشواری‌های اقتصادی ایران است؛ گرچه تفاهم نهایی بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و لغو تدریجی آثار تحریم‌ها تا حدود زیادی می‌تواند بر بهتر شدن شرایط کلی اقتصاد تاثیرگذار باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۲
مهدی اشرفی وند

 

مسعود خوانساری/ رئیس اتاق تهران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، تعیین دستوری نرخ سود با وجود عدم ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز را سم مهلکی برای اقتصاد دانست و گفت: احتمال تشکیل صف دریافت وام بانکی وجود دارد.
به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود خوانساری در همایش همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی با انتقاد شدید از تعیین دستوری نرخ سود بانکی گفت: با توجه به اینکه دولت هنوز معضل موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز را حل نکرده، نباید به صورت دستوری نرخ سود را اعلام می کرد، این در شرایطی است که واحدهای تحت پوشش و نظارت بانک مرکزی نیز خود نرخ سود تعیین شده را قبول ندارند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: دو هفته قبل که شورای پول و اعتبار نرخ سود ۲۰ درصدی را برای سپرده های یک ساله تعیین کرد، سه بانک دولتی هیچگونه هماهنگی برای اعلام نرخ سود کوتاه مدت که به عهده آنها قرار داده شده بود، نداشتند به نحوی که بانک تجارت نرخ سود ۲۰ درصد را برای سپرده های یک ماهه تا یک ساله اعلام کرد و بانک‌های سرمایه و آینده نیز ۱۹.۹۷ درصد را در نظر گرفتند.
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی دو حالت به وجود می آید یا صف برای دریافت وام پیش می آید یا اینکه بانک‌ها مجدد به عرصه پیمان شکنی خود از نرخ سودهای بانکی ورود خواهند کرد.
به گفته خوانساری، این سئوال مطرح می شود که در کجای دنیا بانک‌ها برخلاف منافع بخش خصوصی سیاست اتخاذ می‌کنند در حالی که هم اکنون بانک‌های ایران بر علیه بنگاه های تولیدی تبانی کرده و بر سر نرخ سود و سود تسهیلات ارائه شده به بخش تولید با هم رقابت دارند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۱
مهدی اشرفی وند

محاسبه انتظارات تورمی به‌عنوان مولفه پنهان در رشد قیمت‌ها یکی از دغدغه‌های مهم اقتصاد کلان محسوب می‌شود. بررسی‌های یک پژوهش اقتصادی با استفاده از آمار سال‌های 1338 تا 1385 حاکی از آن است که از 100 درصد کل تورم، سهم بخش انتظارات معادل 44 درصد بوده است؛ بنابراین با توجه به سهم بالای انتظارات در تورم، می‌توان به این نکته پی برد که سیاست‌گذاران اقتصادی می‌تواند با کنترل انتظارات و جهت‌دهی به آن، مسیر نیل به هدف‌گذاری تورمی را هموارتر سازد.

نتایج یک بررسی اقتصادی در بازه زمانی سال‌های 1338 تا 1385 نشان می‌دهد سهم تورم انتظاری در بروز تورم 44 درصد از 100درصد کل است. علت عمده سهم بالای این متغیر در بروز تورم را می‌توان در نگرانی مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها در آینده و عدم اطمینان نسبت به وضع موجود سطح قیمت‌ها دانست.

 

از این رو ثبات سیاسی که ثبات اقتصادی را به همراه دارد می‌تواند در ایجاد اعتماد در مردم برای کاهش تاثیر تورم انتظاری در بروز تورم موثر باشد. پس از این متغیر، سهم رشد نقدینگی در بروز تورم 29 درصد است. این امر بیشتر به علت جبران کسری بودجه دولت از طریق نشر اسکناس توسط بانک مرکزی است. تورم قدرت خرید درآمدهای دولت را کاهش و هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد و این امر متناوبا باعث کسری بودجه دولت می‌شود. سهم تورم وارداتی در بروز تورم 21 درصد است. این امر بیشتر به علت وابستگی شدید صنایع داخلی کشور به مواد اولیه و واسطه‌ای وارداتی است. به علت حجم بالای واردات، افزایش قیمت‌های جهانی باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در داخل کشور و مزمن شدن آن می‌شود. سهم شکاف تولید و مشکلات ساختاری در بروز تورم 6 درصد است. به‌عبارت دیگر عوامل ساختاری که خود از عدم تعادل‌های بخشی نشأت می‌گیرد، سبب بروز فشارهای تورمی در اقتصاد کشور شده است. با این حساب یکی از عوامل رشد نرخ تورم مساله انتظارات است. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۰
مهدی اشرفی وند

ارقام اقتصادی منتشر شده در ژاپن که از رشد بیش از حد انتظار تحلیل گران حکایت داشت سبب افزایش ارزش سهام در بازار توکیو شد. این در حالی است که بازارهای سهام آسیا روز چهارشنبه در مجموع با کاهش نسبی رو به رو شده بودند. کاهش ارزش ین در مقابل دلار عامل افزایش ارزش سهام در توکیو اعلام شد.

این در حالی است که ارزش یورو بار دیگر در مقابل ارزهای دیگر کاهش یافت زیرا مقامات بانک مرکزی اروپا اعلام کردند برنامه خرید اوراق قرضه را افزایش خواهند داد  و مذاکرات درباره بدهی های یونان نیز هنوز راه به جایی نبرده است.

بر اساس این گزارش، ارزش سهام در بازار توکیو 63 صدم درصد افزایش یافت . اما ارزش سهام شرکت قطعه سازی خودرو تاکاتا در پی فراخوانی خودروها در آمریکا با کاهش 12 درصدی همراه شد.

ارزش سهام در بازار هنگ کنگ 29 صدم درصد ، در بازار سیدنی 55 صدم درصد ، در بازار سنگاپور 32 صدم درصد و در بازار تایپه نیز 36 صدم درصد کاهش داشت.

اما ارزش سهام در شانگهای 55 صدم درصد و در بازار سئول 42 درصد افزایش یافت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۱۶
مهدی اشرفی وند

 

ساختمان نیمه‌سوخته منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را که رد می‌کنیم، می‌رسیم به ساختمان قدیمی‌ای که مسوولان این سازمان اکنون در آن مستقر هستند. بوی گاز همه‌جا را پر کرده است و ما به سمت گفت‌وگویی در مورد صنعت گاز در عسلویه با مهدی یوسفی مدیر بومی و جوان این منطقه می‌رویم.

گفت‌وگوی ما اندکی بعد از دیدار مهندس یوسفی با مسوولان ترکمنستان صورت گرفت و به همین واسطه یکی از مهم‌ترین محورها ظرفیت‌ روابط ایران و ترکمنستان در زمینه گاز بود. یوسفی به ما می‌گوید «قربان قلی بردی محمد اف رییس‌جمهور ترکمنستان با دیدن عسلویه و پیشرفت‌های آن برای نخستین‌بار به‌شدت متعجب شده است»، ولی ما از داخل کشور می‌دانیم که این منطقه طی سال‌های گذشته ظرفیت پیشرفت بیشتری داشت که به دلایل ناگفته‌یی مغفول ماند. بخش مهمی از این گفت‌وگو به تشریح این ناگفته‌ها توسط مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تعلق دارد. پروژه‌هایی که به گفته یوسفی در سال‌های گذشته و دوران نفت 100دلاری تا 20میلیارد دلار در آنها جذب سرمایه وجود داشت اما «خروجی گاز» نداشتند. مهدی یوسفی معتقد است که عسلویه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب سرمایه دارد اما اطلاع‌رسانی راجع به آن خوب صورت نگرفته است و اکنون حتی «نخبگان اقتصادی» نیز از ظرفیت‌های این منطقه بی‌خبرند. «بانک‌ها» و نقش آنها در توسعه این منطقه از دیگر مباحث جالب مطرح‌شده در این گفت‌وگو بود که مدیرعامل منطقه ویژه دل پری از خواسته‌های غیرمعقول آنها داشت. یوسفی می‌گوید: «بانک‌ها اکنون به مراحلی حتی پایین‌تر از این رسیده‌اند که بخواهند خودشان سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشند، آنها به اینجا می‌آیند تا درخواست کنند پول‌ها را به بانک‌های مورد نظرشان انتقال دهیم» اما او اعتقاد دارد با توجه به اینکه دولت جدید سیاستگذاری و تصمیم‌گیری خوبی در توسعه این منطقه دارد با رشد صادرات محصولات پتروشیمی اگر مسیر در سال‌های آینده به درستی طی شود به زودی به نقطه‌یی خواهیم رسید که افراد معمولی با سرمایه‌های کوچک 100میلیون تومانی نیز بتوانند در منطقه سرمایه‌گذاری کنند. البته اکنون طرح پالایشی سیراف که در گفت‌وگو به تفصیل راجع به چند و چون آن صحبت شد با احتیاج به سرمایه 300میلیون دلاری فاصله بسیار زیادی با طرح‌های کوچکی دارد که مردم عادی بتوانند وارد آن شده و از آن منتفع شوند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۱۵
مهدی اشرفی وند

گاهی‌ اوقات از زبان برخی نمایندگان و افراد مرتبط شنیده می‌شود که" کاری نکنید سرنوشت صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل شود"! منظور این افراد این است که حساب ذخیره ارزی با برداشت‌های غیر اصولی از بین رفت و به اصلاح سوراخ شد.

 

 اما "صندوق توسعه ملی" و "حساب ذخیره ارزی" چیست که وجود آن‌ها برای اقتصاد و سرانجام بودجه مهم است؟ و چه تفاوتی باهم داردند؟

 

 حساب ذخیره ارزی یک حساب دولتی است که اگر دولت پس از دخل و خرج‌های پیش‌بینی شده درآمد زیادی کسب کرد باید آن مبالغ را به حساب ذخیره ارزی واریز کند، بنابراین حساب ذخیره ارزی به عنوان یک قلک دولتی به شمار می‌رود.

 

 در مورد اینکه برخی‌ها معتقدند حساب ذخیره ارزی همزمان با پایان یافتن دولت هفتم و هشتم از بین رفته است، باید گفت این حساب نیز یک تکلیف قانونی است و ارتباطی با دولت‌ها ندارد اما در دولت آقای خاتمی یک هیئت‌امنایی مشخص شد تا هرکس که از راه می‌رسد نتواند از این حساب پول بردارد که آن هیئت نیز سازوکار خودش را دارد.

 

 پس از سیاست‌های کلان اقتصادی در قانون برنامه پنجم مقرر شد صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه ملی تشکیل شود که 20 درصد از درآمدهای نفتی قبل از هر هزینه‌ای به این صندوق واریز شود بنابراین صندوق توسعه ملی یک صندوق ملی برای حمایت از بخش خصوصی بوده  و حساب ذخیره ارزی یک حساب دولتی است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۶
مهدی اشرفی وند

سعید لیلاز
روزنامه‌نگار اقتصادی
وقتی چند هفته پیش در جریان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خودروسازان قرار گرفتم به یاد یکی از یادداشت‌هایم در «دنیای اقتصاد» افتادم که در آن به این پرسش پاسخ داده بودم که آیا دولت حسن روحانی پوپولیست است یا خیر. 
آن روز گفتم که هر دولتی بنا به شرایط مکان و زمان مجاز است تا حدی پوپولیست باشد و این موضوع می‌تواند تاکتیکی باشد که دولت‌ها برای اینکه از رقبای خود عقب نیفتند، آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. پوپولیسم تا زمانی که به رویه تبدیل نشود (مانند دولت قبل) خالی از اشکال است و می‌تواند به عنوان یک تاکتیک مورد استفاده قرار گیرد، اما وقتی رویه شود، نمی‌توان گفت که دولت هنوز بر مدار عقلانیت می‌چرخد. از سویی دیگر اینکه اعمال و رفتار پوپولیستی را کجا به کار گیریم و مخاطب ما چه دسته از افراد باشند، بسیار مهم است.
 متاسفانه دولت با مداخله در واگذاری استقلال و پرسپولیس به خودروسازان به اقدامی پوپولیستی و سرشار از زیان پرداخته که سبب می‌شود برخی عقلای قوم در دیدگاه خود نسبت به دولت مردد شوند. یادم می‌آید چندی پیش نیز دکتر غنی‌نژاد با اشاره به عملکرد دولتمردان در خصوص قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت‌ها گفته بودند که رفتارها عوض نشده و این دولت نیز راه گذشتگان را طی می‌کند و اعلام کرده بودند که اصرار دولت به ادامه این رفتارها او را سرخورده کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۴
مهدی اشرفی وند

دکتر محمود ختایی

به‌نظر می‌رسد براساس سنت معمول کشور، با گشایش‌های احتمالی درآمدی ناشی از پیشرفت خردمندانه بحث مذاکرات هسته‌ای، این خطر وجود دارد که اولویت هدف تحقق تورم یک رقمی، به‌صورت ضمنی کنار گذاشته شود. در مقاله پیش‌رو، پس از ارائه تصویر کوتاهی از نرخ تورم حاکم و روند آن، بر ضرورت‌های نیل به تورم یک‌رقمی مجددا تاکید شده است. در قسمت پایانی نیز خطرات پیش‌روی این هدف و سیاست‌های مناسب توضیح داده شده است.

موفقیت دولت یازدهم در کاهش تورم: تورم در اقتصاد ایران پدیده «پولی» بوده است. به بیان دیگر فرآیند ایجاد تورم در ایران به این صورت است که از یک طرف بانک مرکزی مستقیما با اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی حجم نقدینگی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر دولت با افزایش درآمدهای نفتی و تبدیل آن به ریال در بانک مرکزی و هزینه کردن آن، موجب افزایش حجم نقدینگی می‌شود.

 

دولت یازدهم با اتخاذ سیاست انضباط پولی و مالی مناسب نرخ تورم سالانه را به حدود 34 درصد در پایان سال 92 رساند. عدم‌کاهش قابل توجه آن در این سال به سبب لختی شاخص تورم بوده است. نتیجه تلاش دولت در 20 ماه منتهی به اسفند 93 در شاخص تورم سال 93 ملاحظه می‌شود که به سطح حدود 15 درصد رسیده است. متاسفانه نرخ تورم ایران سال‌ها است که جزو 5 یا 10 کشور اول جهان با بالاترین رقم تورم است. ایران در سال 2013 رتبه هشتم را داشت اما با وجود موفقیت سال 93 هنوز در رده‌های دهم تا بیستم قرار داریم.

آثار مخرب تورم بالای 5 درصد: گرچه پیام محوری مقاله / نامه حاضر، بیان چالش‌های نیل به تورم تک رقمی است، اما ذکر مجدد و فهرست‌وار آثار سوء‌تورم بالا، مفید به‌نظر می‌رسد:

الف) کاهش اشتغال و رشد اقتصادی: تور‌م‌های خفیف شاید در کوتاه‌مدت اثر مثبت بر رشد اقتصادی داشته باشد، اما در بلندمدت، تور‌م‌های بالای 5 درصد، آثار منفی بر اشتغال و رشد اقتصادی دارند.

ب) تخریب اجتماعی: تورم موجب بازتوزیع درآمدها و دارایی‌ها به نفع دهک‌های بالای درآمدی می‌شود که کاملا برخلاف عدالت اجتماعی است. بخشی از تخریب‌های اجتماعی به جهت اخلاق و سرمایه‌های اجتماعی کشور، ریشه در تورم‌های بالا دارد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۳
مهدی اشرفی وند
 

گفت و گوی اختصصاصی صدای اقتصاد با رئیس کل بانک مرکزی: بانک ها زیر بار واگذاری املاکشان نمی روند

 

ولی الله سیف از برنامه زمان بندی شده بانک ها برای واگذاری و فروش املاک و مستقلات می گوید.

رئیس کل بانک مرکزی از زمان شروع کار خود یکی از چالش های اصلی نظام بانکی در کشور را بنگاهداری بانک ها و وجود املاک و مستقلات فروان بانک ها اعلام کرده است و قول هایی برای حل این مشکل داده است، در گفت و گویی کوتاه از ولی الله سیف درباره پیگیری این برنامه و وعده هایش در این زمینه پرسیده ایم.

شما حدود 6 ماه پیش اعلام کردید که بانک ها باید شعب و املاک خودشان را به فروش برسانند و واگذار کنند؛ حالا بعد از این چند ماه این قول و وعده به چه نقطه ای رسیده است؟

ببینید ما اعلام کردیم به بانک ها که دارایی های ثابت و اموالشان را ظرف 5 سال و سهام و بنگاه هایی که دارند را ظرف 3 سال واگذار کنند.

تاکنون چقدر پیش رفت در این زمینه وجود داشته است؟ آیا اصلا کار شروع شده است؟

بانک ها یک برنامه زمان بندی شده ای به ما ارائه داده اند و اکنون این برنامه ها درحال پیشرفت است.

چند درصد از این برنامه ها پیشرفته است، 5 درصد، 10 درصد، چه میزان؟

نمی توانم آماری را مطرح کنم زیرا درصدی نیست ما با برنامه های مشخصی داریم و بخشی از پیشرفت ها در این زمینه هم مربوط به تحولات بازارها دارد برای جذب سرمایه گذاری.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۰۱
مهدی اشرفی وند

 

تراز بازرگانی طی دو ماه ابتدایی امسال مثبت بوده است/ این شاخص تا پایان سال مثبت می ماند؟

آمارهای گمرک نشان می دهد که در اولین ماه امسال تراز تجاری کشور مثبت شده و صادرات از واردات پیشی گرفته است. اظهاران رئیس کل گمرک نیز اثبات می کند که در ماه دوم سال نیز مثبت بودن تراز بازرگانی حفظ شده است.

این اتفاق پس از مدت ها انتظار افتاده است و این امیدواری وجود دارد که با حفظ روند صادرات و واردات تا پایان سال جاری، برای اولین بار در یک دهه اخیر تراز تجاری کشور مثبت شود.

بررسی آمارهای گمرک از سال 84 به بعد نشان می دهد که تراز تجاری کشور در این سال ها همواره منفی بوده و اما از سال 89 به بعد از شدت آن کاسته شد تا فاصله واردات و صادرات در پایان سال گذشته به حداقل برسد اما در ماه نخست امسال سرانجام میزان صادرات از واردات پیش افتاد. رئیس کل گمرک از ادامه این روند در اردیبشت ماه خبر داده است.

ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﮔﻤـﺮک ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان، ارزش ﺻﺎدرات ﻗﻄﻌﻲ ﻛﺎﻻﻫﺎی ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﺑـــﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻣﻴـﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی، در ﻣﺎه ﻓﺮوردﻳﻦ 2 میلیارد و 48 میلیون یورو ﻣﻌﺎدل دﻻر 2 میلیارد و 209 ﻣﻴﻠﻴﻮن  دلار بوده است.

ارزش ﻛﻞ واردات ﻧﻴﺰ در این ماه یک میلیارد و 816 میلیون یورو معادل یک میلیارد و 971 میلیون دلار برآورد شده است. ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ اﻳﻦ ارﻗﺎم، ﺗﺮاز ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺧﺎرﺟﻲ ایران ﺑـﺪون اﺣﺘﺴـﺎب ﺻــﺎدرات ﻧﻔﺖ ﺧﺎم با بیش از 232 میلیون یورو معادل 238 میلیون دلار مثبت بوده است.

در این مدت واردات 47.16 درصد از تجارت کشور را به خود اختصاص داده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته سهم واردات از تجارت 54.27 درصد سهم برده بود.

تراز بازرگانی کشور در ماه نخست امسال با 58 کشور دنیا منفی و با 52 کشور مثبت بوده است.

آمارها نشان می دهد که از سال 84 به بعد تراز تجاری کشور منفی بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد تراز تجاری کشور در سال 84 به میزان منفی 28 میلیارد و 774 میلیون دلار بود که نشان‌دهنده وضعیت نه چندان خوب تراز تجاری کشور در آن زمان است. در سال 85 نیز تراز تجاری کشور تغییری را به خود ندید و با رشد اندک و نزدیک به صفر، رقم منفی 28 میلیارد و 726 میلیون دلار را در این سال ثبت کرد. پس از آن در سال 86، فاصله صادرات و واردات نسبت به سال ماقبل آن به میزان 15 درصد منفی‌تر شد و از منفی 28 میلیارد و 726 میلیون دلار در سال 85، به منفی 33 میلیارد و 127 میلیون دلار در سال 86 رسید. این روند رو به منفی تراز تجاری کشور به سال 87 نیز سرایت کرد و در این سال فاصله صادرات و واردات نیز افزایش بیشتری را تجربه کرد. بر این اساس، در سال 87 تراز تجاری کشور با افت 14 درصدی به رقم منفی 37 میلیارد و 708 میلیون دلار رسید. اما در سال 88 روند فزاینده فاصله صادرات و واردات متوقف شد و پس از چند سال افت پی‌در‌پی تراز تجاری، این رقم بهبود 11 درصدی را تجربه کرد. به‌طوری‌که تراز تجاری کشور از منفی 37 میلیارد و 708 میلیون دلار در سال 87 به منفی 33 میلیارد و 396 میلیون دلار در سال 88 رسید. اما این بهبود دیری نپایید و در سال 89 نیز بار دیگر کسری تراز تجاری کشور افزایش پیدا کرد و حتی از تراز تجاری در سال 87 نیز منفی‌تر شد. در سال 89 که بیشترین کسری تراز تجاری کشور طی این 10 ساله ثبت شده است، میزان واردات در بالاترین رقم خود قرار داشت. میزان واردات در سال 89 در حالی 64 میلیارد و 450 میلیون دلار بود که صادرات کشور در آن زمان تنها حدود 26 میلیون و 551 میلیون دلار رقم خورده بود. از این رو کسری تراز تجاری کشور در سال 89 با رشد 13 درصدی نسبت به سال ماقبل آن به منفی 37 میلیارد و 899 میلیون دلار رسید.

پس از آن در سال 90 روند بهبود تراز تجاری کشور آغاز شد و رشد 53 درصدی را نسبت به سال 89 تجربه کرد. در سال 90 تراز تجاری کشور به منفی 17 میلیارد و 833 میلیون دلار رسید. پس از آن در سال 91 و در ادامه بهبود روند تراز تجاری، این تراز به رقم منفی 12 میلیارد و

3 میلیون دلار رسید و رشد 33 درصدی را نسبت به سال ماقبل آن تجربه کرد. در راستای این روند، رشد 35 درصدی تراز تجاری کشور را نیز در سال 92 نسبت به سال 91 می‌توان مشاهده کرد. بر این اساس در سال 92، رقم منفی 7 میلیارد و 794 میلیون دلاری، برای تراز تجاری کشور رقم خورد. اما بیشترین رشد تراز تجاری کشور طی سال‌های 84 تا 93، مربوط به سال 93 بوده است. به‌طوری‌که تراز تجاری کشور با رشد 65درصدی از منفی 7 میلیارد و 794 میلیون دلار در سال 92 به منفی 2 میلیارد و 733 میلیون دلار در سال 93 رسید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۵
مهدی اشرفی وند

هیچ کس نیست که دوست نداشته باشد پول بیشتری داشته باشد اما اگر گاهی در شگفت هستید که چگونه افراد پولدار و موفق آن همه پول دارند، باید این متن را بخوانید. ما لیستی از اقداماتی را گرد آورده ایم که می توانید در زندگی روزمره خود به کار بندید تا به روش افراد ثروتمند پول پس انداز کنید.

۱ مراقب هزینه های کوچک باشید

همه ما مراقب سرمایه گذاری های بزرگ و خریدهای عظیم هستیم اما هزینه های کوچک را با بی دقتی و بی مبالاتی می پردازیم اما این هزینه های کوچک می توانند به کوهی بزرگ تبدیل شوند.

همانگونه که یک اقتصاددان به درستی گفته: «دنبال هر راهی برای از بین بردن هزینه های کوچک خود باشید؛ در نهایت به عدد قابل توجهی می رسید.»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۳
مهدی اشرفی وند

تورم انگلستان منفی شد

اتفاق بی‌سابقه در نیم قرن اخیر رخ داد

 

انگلستان دروازه احیای اقتصادی پس از دوران رکود مالی جهانی بود و همه امیدها برای این که اروپا از رکود خارج شود، به این کشور بسته شده بود. حالا آمار جدید نشان می‌دهد که تورم انگلیس به منفی 0.1 رسیده است.

آخرین آمار رسمی تورم انگلستان طبق آن چه روزنامه گاردین نوشته،‌ نشان می‌دهد که تورم در این کشور منفی شده است. انگلستان دروازه احیای اقتصادی پس از دوران رکود مالی جهانی بود و همه امیدها برای این که اروپا از رکود خارج شود، به این کشور بسته شده بود. حالا آمار جدید نشان می‌دهد که تورم انگلیس به منفی 0.1 رسیده است. کارشناسان گفته‌اند که این اتفاق از سال 1960 میلادی تا کنون، یعنی برای بیش از نیم قرن، بی‌سابقه بوده است.

تورم منفی در انگلیس باعث رونق در هزینه‌های خانوار در انگلیس خواهد شد و از سوی دیگر، امیدها برای افزایش نرخ سود بانکی که به کمترین حد خود در سالهای اخیر رسیده را کمتر خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۲
مهدی اشرفی وند

بانک های دولتی کشور در جهت ایجاد تعادل تدریجی در بازار پول و فراهم ساختن زمینه کاهش نرخ سود تسهیلات، در مورد نرخ های سود کوتاه مدت به توافق رسیدند.

عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک ها طی نامه ای به رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ های توافقی را اعلام کرده است.

برهمین اساس نرخ سود سپرده روزشمار کمتر از سه ماه حداکثر 10 درصد؛ نرخ سود سپرده روزشمار 3 ماه تا 6 ماه 14 درصد، نرخ سود سپرده روزشمار 6 ماه تا 9 ماه 16 درصد، نرخ سود سپرده روزشمار 9 ماه تا 12 ماه 18 درصد تعیین شده است.

براساس این گزارش توافق شده کانون بانک های خصوصی نیز نرخ های مورد عمل به شرح فوق را جداگانه به بانک مرکزی اعلام نمایند. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۵۰
مهدی اشرفی وند

 

لانگدون موریس پنج نیروی موثر در تغییرات را بررسی می‌کند: تکنولوژی، علم، فرهنگ، جمعیت انسانی و تغییرات آب و هوا. همگرایی این پنج روند جهان مدرن و محیط بازاری را که باید خود را با آن تطبیق دهیم، تعریف می‌کند.

درک آنها چارچوبی برای تصمیماتی که می‌گیرید و فرآیندهایی که برای خلق و اجرای نوآوری سازمانتان نیاز دارید، ایجاد می‌کند.
امروزه پیچیدگی و تغییر بسیار سریع اتفاق می‌افتد و روز به روز هم بر سرعت آن افزوده می‌شود.
حقایق ساده و غیر قابل اجتناب از افزایش پیچیدگی و شتاب تغییرات در بازارهای خارجی ضرورت مطلق نوآوری در کسب‌وکارتان و هر کسب‌وکار دیگری را توضیح می‌دهند.
البته اگر تغییر به آن سرعتی که انتظار می‌رود اتفاق نیفتاده بود آنگاه ممکن بود بتوانید از نوآوری اجتناب کنید یا از آن طفره بروید. اما تغییرات با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال رخ دادن است و بنابراین سازمان شما برای ادامه خود نیازمند نوآوری است.
البته روش‌های بسیاری برای توضیح آنچه اتفاق می‌افتد وجود دارد. تظاهر نمی‌کنیم که آنچه در اینجا پیشنهاد می‌دهیم قطعی است. به‌جای آن، هدف ما این است که به شما یک تعریف سریع بدهیم و شاید حتی باعث شویم تا احتمالات را از هر دو جنبه مثبت و منفی که ممکن است آینده سازمانتان را شکل دهد ببینید.
برای اینکه بتوانیم وسعت این موضوع را به یک اندازه مورد قبول درآوریم بر پنج روند اصلی که معتقدیم برای درک آنچه امروز اتفاق می‌افتد و از همه مهم‌تر آنچه فردا اتفاق خواهد افتاد ضروری است تمرکز کرده‌ایم.
این پنج روند تکنولوژی، علم، فرهنگ، جمعیت انسانی و تغییرات آب و هوایی هستند. این موارد قطعا موضوعات بزرگی‌اند اما بازبینی سریع ایده‌های بزرگ ورای آنها به ایجاد چارچوبی برای تصمیماتی که باید بگیرید و فرآیندهایی که به منظور ایجاد و اجرای فرآیند نوآوری سازمانتان اجرا می‌کنید کمک خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۴۹
مهدی اشرفی وند

 

قیمت طلا در بازار تهران

قیمت سکه در بازار تهران

قیمت ارز در بازار تهران

 
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۴۸
مهدی اشرفی وند