عوامل تاثیرگذار رشد کسب وکارها در چین
چین که سال ها به دلیل تقلید از محصولات کشورهای دیگر شهرت داشته، در حال حاضر با بهره گیری از قدرت نوآوری خود صاحب وجهه جدیدی در عرصه بین الملل شده است. در واقع چند ویژگی از جمله قابلیت در عرضه و تقاضا به این کشور امکان رقابت با کشور های توسعه یافته در زمینه نوآوری را می دهد.
عوامل تاثیرگذار در عرضه
چین دانشمندان و مهندسان بسیار زیاد و نسبتا کم هزینه ای در اختیار دارد (اگرچه افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند، خواستار درآمدهای بالا و در سطح جهانی هستند). در حال حاضر شرکت های خارجی و چینی از چنین نیروی کار ماهری به منظور توسعه نوآوری های خود استفاده می کنند که هزینه چنین امری می توانست در اقتصاد بازار پیشرفته بسیار گزاف باشد (در یک «اقتصاد بازار»، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان درباره آنچه تولید یا خریداری می کنند، خود تصمیم می گیرند اما در «اقتصاد دولتی»، دولت درباره نوع و کمیت کالاهای تولید شده در مقایسه با بازار داخلی تصمیم گیری می کند). شرکت های چینی نسبت به رقبای چند ملیتی خود می توانند با استفاده از افراد مجرب ولی با هزینه کم تر، در زمینه پروژه های نوآوری موفق بوده و شاهد نتایج سریع تری باشند.
دومین عامل تاثیرگذار، حمایت دولت است. دولت ملی چین به دلیل فراهم سازی بستری مناسب برای انجام بسیاری از ابتکارات و حمایت از نوآوری ها در جهت همگامی با کشورهای توسعه یافته و عقب نماندن از آنان مشهور است.
اما حقیقتی که کمتر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است مربوط به سیستم مالی شبه فدرال در چین است که بسیاری از استان ها و شهرستان ها برای جذب سرمایه گذاری با یکدیگر رقابت می کنند. دولت نه تنها در ایجاد زیرساخت ها، آموزش و پرورش و پارک های علمی سرمایه گذاری می کند بلکه به بسیاری از موسسه های دولتی یا نیمه دولتی جهت انجام تحقیقات و سرمایه گذاری ها از طریق کمک های مالی مستقیم کمک می کند.
اما سومین عامل، روحیه مشهور کارآفرینی تجار چینی است که سال هاست همگان شاهد آن هستند. این روحیه بعد از سال ۱۹۷۸ در مسیر رشد خود قرار گرفته که نماد این رشد را به خوبی می توان از تبدیل دستفروشان انگلیسی زبانی که دی وی دی های تقلبی می فروختند به آسمان خراش های لوجیازوی (Lujiazui) واقع در منطقه تجاری پودونگ (Pudong) در شانگهای مشاهده کرد. نسل پس از اصلاحات، علاقه فراوانی به داشتن استقلال از طریق کارآفرینی دارند.
چهارمین عامل، رشد سریع و خلاقانه صنعت اینترنت محلی است. «علی بابا» که یک وب سایت معاملاتی آنلاین مشابه «آمازون» است برای کسب وکارهای کوچک در این کشور ایجاد شده و به سرعت در حال تبدیل به بزرگ ترین وب سایت خرید و فروش الکترونیکی، فروش مستقیم کالا و محصولات از تولیدکننده به مصرف کننده شده است. «تائوبائو» هم بزرگ ترین وب سایت فروش در چین برای هزاران کارآفرین کوچک است که امکان فروش محصولات این کارآفرینان را فراهم می کند. تعداد کاربران کسب وکار کوچک در این سایت بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ گزارش شده است. به علاوه، شرکت سرمایه گذاری «تنسنت» خدماتی همچون سرگرمی، تجارت الکترونیک، بازی های آنلاین و «وی چت» که یک مسنجر محبوب در میان دارندگان گوشی های هوشمند است را ارائه می کند که استفاده از تمامی امکانات آن کاملا رایگان بوده و به داشتن کاربران میلیونی مشهور است. این کسب وکارها باعث بقای شرکت های چینی شده اند.
عوامل تاثیرگذار در تقاضا
اولین عامل تاثیرگذار در تقاضا، رشد سریع بازار بسیار بزرگ چین است. رشد سریع، معرفی محصولات جدید و خدمات را آسان می کند. به علاوه رشد سریع، بسیاری نقایص مربوط به نوآوری را نادیده می گیرد. بنابراین شرکت ها با متحمل شدن خطرات بیشتر و بررسی سریع نظرات جدید، درصدد یافتن بازاری برای نوآوری ها هستند و از آنجا که مصرف کنندگان چینی نسبت به نقایص زیاد سختگیر نیستند، ارائه نوآوری های جدید خطر کمتری به دنبال خواهد داشت.
دومین عامل به دلیل وجود ناپایداری های ناشی از سال های اولیه سیستم کمونیستی است. بازار چین فضای زیادی برای رشد دارد و از سوی دیگر به دلیل تجربه مصرف محدود در این بازار، مشتریان به سمت مصرف بیشتر روی آورده اند. به عنوان مثال، شرکت فیلیپس در عرضه و بهبود بخار شوی لباس خود توسط مرکز تحقیق و توسعه مستقر در چین بسیار موفق بوده است.
به طور مشابه، به دلیل وجود سلایق متفاوت و بهره گیری فراوان از صنایع پیشرفته امروزی در چین، لابراتوار توسعه شرکت آی بی ام در شانگهای به سردمدار ارائه راه حل های صنعتی در جهان تبدیل شده است و آی بی ام می تواند بدون هیچ محدودیتی آزمایشات خود را در چین انجام دهد. در نتیجه، مشتریان شرکت آی بی ام در چین تصوری درباره آینده محصولات ندارند. شرکت آی بی ام هم به صورت پلکانی و با کمک از آخرین دستاوردهای خود، نوآوری های جدیدی را ارائه می کند.
سومین عامل تقاضا، نیاز چین به کالاهای ساده تر و ارزان تر از محصولاتی است که توسط کشورهای توسعه یافته عرضه می شود. درک عالی شرکت های چینی از موقعیت بازارهای چینی آنها را قادر می سازد تا کالاهای مناسب بازار چین را بیابند. درحالی که شرکت های دیگر از کشورهای پیشرفته همین فرصت را در اختیار دارند اغلب فشار سازمانی مانع از پیشرفت کار آنها می شود تا از پورتفولیو جهانی موجود (در واقع مجموعه ای از طرح ها، پروژه ها یا عملیات ها هستند که به صورت گروهی جهت تحقق اهداف استراتژیک مدیریت می شوند) و استانداردهای کیفیت جهانی حمایت کنند. چهارمین عامل، انجام سریع پروژه های عظیم دولت است. با وجود افزایش صعودی اقتصاد بازار، دولت چین در بسیاری از بخش های اقتصاد فعال است و از عهده انجام پروژه های عظیمی که برای کشورهای دیگر سال ها به طول می انجامد بر می آید. دولت ملی و گاهی اوقات دولت های استانی می توانند پروژه های عظیمی مانند احداث راه آهن سریع السیر یا فرودگاه های جدید را به سرعت عملی کنند که در این راستا، فرصت های بسیاری برای نوآوری ها ایجاد می شود.
مترجم: هوتسا عسکری نسب
منبع: Forbes