جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

منتظر نرخ تورم 20 درصدی باشید

جمعه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳ ب.ظ

 

راغفر معتقد است، پیش بینی نرخ تورم برای سال آینده به عملکرد دولت بستگی دارد و ابراز داشت: تصور من بر این است که نرخ تورمی که دولت به طور رسمی اعلام می کند با میزان واقعی آن متفاوت است اما با این حال پیش بینی من برای نرخ تورم سال آینده باتوجه به شرایط موجود حدود 20 درصد است.

(24.8 =15.2- 40) حاصل این معادله ساده ریاضی عددی است که تفاضل نرخ تورم در 12 ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری نسبت به سال 92 را نشان می دهد. حسن روحانی در حالی نرخ تورم بهمن ماه را از زبان آمارهای مرکز آمار ایران با عدد 15.2 نشانه گرفت که این رقم را برای پیش گویان اقتصادی غیرقابل باور دانست. ریس جمهور از کار بزرگی سخن به میان آورد که نتیجه آن صفر بودن تورم بهمن ماه است. اما در آن سوی گود رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از افزایش قیمت حامل های انرژی صحبت می کند.به گفته نوبخت پیش بینی می شود با این افزایش قیمت 33 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت جاری شود. افزایش قیمتی که به زعم برخی تحلیل گران اقتصادی، می تواند نرخ تورم را دوباره صعودی کند. اما تورم 20 درصدی برای سال آینده پیش بینی است که حسین راغفر آن را با «صدا» مطرح می کند. این اقتصاددان بر این باور است که افزایش 6 درصدی قیمت واحدهای انرژی می تواند تشدید کننده افزایش نرخ تورم باشد.

راغفر معتقد است، پیش بینی نرخ تورم برای سال آینده به عملکرد دولت بستگی دارد و ابراز داشت: تصور من بر این است که نرخ تورمی که دولت به طور رسمی اعلام می کند با میزان واقعی آن متفاوت است اما با این حال پیش بینی من برای نرخ تورم سال آینده باتوجه به شرایط موجود حدود 20 درصد است.

استاد دانشگاه اقتصاد الزهرا افزایش قیمت برخی از اقلام که توسط دولت تعیین شده است را دلیل تشدید و صعودی شدن نرخ تورم در سال آینده می داند. وی یادآور شد: یکی از دلایلی که باید از آن به عنوان افزایش نرخ تورم نام برد افزایش قیمت هاست، البته این موضوع نیز به رفتار و عملکرد دولت بستگی دارد. راغفر از ابهام در برنامه دولت برای افزایش قیمت اقلام می گوید و اساسا معتقد است که این موضوع که دولت در شرایط و نتایج مذاکرات چه اقدامی می خواهد انجام دهد بسیار مهم است. وی افزایش قیمت های 5، 6 درصدی که بر روی واحدهای انرژی قرار است انجام شود را دلیلی مهم برای تشدید و افزایش نرخ تورم می داند.

از سوی دیگر این اقتصاددان شرایط و چارچوب مالیات نامنظم کشور را با جمله « نظام مالیاتی که در و پیکر درست و حسابی ندارد» تشریح می کند و می گوید: نظام مالیاتی کشور تاکنون در شرایط خوبی قرار نداشته و به اصطلاح می توان گفت که در و پیکر درست و حسابی ندارد. افزایش درآمدهای مالیاتی مستقیما در سبد مصرف خانوار منعکس می شود و عاملی دیگر به دلایل افزایش نرخ تورم در سال آینده اضافه می کند.

راغفر تاثیر مذاکرات هسته ای بر قیمت نرخ ارز را یکی دیگر از دلایل پیش بینی 20 درصدی نرخ تورم خود می داند. او یادآور می شود که قیمت ارز و برنامه ای که دولت برای سال آینده آن تدوین می کند نیز در اعداد و ارقام نرخ تورم نقش خواهد داشت. استاد دانشگاه اقتصاد الزهرا می گوید: اینکه خود دولت در قیمت ارز چه برنامه ای داشته باشد نیز می تواند در کاهش و افزایش نرخ تورم نیز نقش داشته باشد. برخی از عوامل هم کاملا به نتایج مذاکرات هسته ای بستگی دارد و تمام این عوامل می تواند در تعیین نرخ سال و به نوعی پیش بینی آن تاثیرگذار باشند.

این اقتصاددان یادآور می شود: البته بخشی از رفتارهای دولت به مسئله تحریم‏ها بازمی‏گردد. دولت باید پس از رفع تحریم‏ها و آزاد شدن منابع و فروش نفت، درآمدهای نفتی خود را وارد چرخه اقتصاد کشور کند تا بتواند از این منابع به درستی استفاده کند. این در حالی است که بر این باورم که باید درآمدهای حاصل از فروش نفت به بخش تولید سوق داده شود. با این حال راغفر با جدیت پرونده پیش بینی نرخ تورم در سال آینده را با اعداد بین 17 تا 22 درصد می بندد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۹
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی