جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

تغییر مدیریت و ضرورت ثبات مدیریتی

جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۶ ب.ظ

تغییرات مدیریتی این روزها از مباحث مهم منطقه آزاد قشم است . حدود شش ماه طول عمر مدیریت آقای دکتر مشیری که با هزاران امید و آرزو به جزیره آمده بود کافی بود تا دلواپسی و نگرانی در سطوح سازمانی , اقتصادی و اجتماعی بوجود آید.

نگرانی درسطح سازمانی ازآنجا ناشی شد که سخنان و بیانات ایشان علاوه بر سطوح بالایی سطوح میانی و پایینی سازمان را نیز مورد هدف قرار داد . انتظار برای تعدیل در انتهای سال کارکنان را دچار استرس و اضطراب نمود و عملا سازمان را به یک سازمان غیر کار آمد تبدیل نمود.

هجوم به حوزه سرمایه گذاری اقتصادی بویژه در بخش ساخت و ساز نیز دل نگرانیهای زیادی برای این حوزه بوجود آورد شعارهای مرتبط با وجود فساد در این حوزه , گونی های چک , ساختمانهای فاقد اصول مهندسی , نبود پارکینگ و ....همه و همه مسائلی بود که این حوزه را مورد هدف قرار داد . این دل نگرانی ها آنقدر زیاد بود که لابی و پیگیری های این گروه را برای اصلاح دیدگاههای سازمان و در نهایت تغییر در رده مدیریت ارشد راسرلوحه کار آنها قرار داد.

حو زه اجتماعی نیز از اتفاقات رخ داده دور نبود اما این حوزه با سایرحوزه ها تفاوت داشت , بخشی از حوزه سیاسی اجتماعی امید وار به شعارها و نگران از عملکردها بود و بخشی خود را در خطر تهدید می دیدند .

اما راستی چرا این وقایع در شروع دوره مدیریتی دولت تدبیر و امید رخ داد . این رخداد آیا صرفا ناشی از اشتباهات مدیریتی مدیرعامل شش ماهه وقت و نقش هجوم اطلاعات منفی به ایشان بود یا مشکل در نگاه دولت به کارکرد مناطق آزاد و اهداف این مناطق .

تقابل با تدبیر و امید در شش ماه اول فعالیت مدیریت سازمان دولت را در این حوزه دچا ر چالشی اساسی نمود که سرانجام با پذیرفتن اشتباه در انتخاب , تغییرات جدید مدیریتی را بوجود آورد .

اما سئول این است : انتصاب سرپرست برای سازمان تا چه مدتی می تواند آلام بخش التیام ناشی از زخمهای موجود باشد .

عدم وجود ثبات مدیریتی در این دوره تا چه زمانی می تواند مقبول افتد ؟

سوابق و تجارب مدیریتی سرپرست جدید سازمان در سمت های سیاسی و اقتصادی و فعالیت ایشان در همین چند ماهه اخیر درسمت عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی به اظطرابها و استرس ها پایان داد و خط بطلانی بر آن کشیده است و روح امید را به سازمان دمیده و تدبیر را به همراه داشته است ؛ اما با یک نگاه به حوزه مدیریت مناطق آزاد ضرورت تثبیت این موقعیت را جدی تر می نماید .

امروز با درک صحیح از رخدادهای شش ماهه اخیر می توان به یک تعریف منطقی تری از فعالیت سازمان در این منطقه دست یافت .

نگاه منفی به کارکردهای سازمانی مناطق در گذشته نمی تواند بطور مطلق باشد . باید الزامات این مناطق راشناخت و برای تصمیم سازی و تصمیم گیری به ابعاد مختلف و شرایط حاکم بر منطقه نوجه نمود . بعد اقتصادی به عنوان یکی از شاخص های اصلی این تصمیم گیری باید همتراز و همگام با عمران و آبادانی و اشتغال مورد توجه قرار گیرد.

توجه به سطح کلان منطقه و نقش آن در توسعه ملی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است . نگاه به منطقه آزاد قشم نباید یک نگاه صرفا محلی و استانی باشد . اگرچه باید به مولفه های محلی و استانی توجه جدی داشت . امروز اهداف تعریف شده و کارکردهای منطقه نگاه ملی به آن را واجب ساخته است . نتیجه اینکه :

باید در انتصاب مدیرعامل نقش ملی منطقه آزاد مورد توجه قرار گیرد .

جذب و حمایت سرمایه گذاران و هدایت سرمایه ها به بخش مولد اقتصادی مورد توجه قرار گیرد .

حمایت از مشارکت های شهروندان به عنوان یک شاخص اصلی در برنامه ها ی سازمان قرار گیرد.

افزایش خدمات شهری به گونه ای که نتیجه آن جلب رضایت مردم باشد ضروری است .

ثبات در رده های میانی و کارشناسی سازمان باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که بار اصلی فعالیت سازمانی بر دوش کارشناسان و کارمندان سازمان است .

در یک نگاه کلان مدیریت جدید باید از توان برقراری ارتباط ملی برخوردار باشد .

با این توصیف بنظر می رسد تثبیت مدیریت و انتخاب و انتصاب بر اساس توجه به مبانی ایجاد مناطق آزاد و مبتنی بر اصل تدبیر که مولفه اصلی دولت است ضرورتی انکار ناپذیر است . و نتیجه این رویکرد باید دمیدن روح امید به جامعه ( در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی ) باشد تا نتیجه آن حرکت در مسیر شعار دولت یعنی تدبیر و امید باشد .

علی اسلام نیا

تغییر مدیریت و ضرورت ثبات مدیریتی عنوان مقاله ای است از علی اسلام نیا که در اولین شماره ماهنامه باران قشم در تاریخ ۲۱تیرماه ۹۳ به چاپ رسیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی