جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

۲۶۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

تجالینگ کوپمنز (Tijalling Koopmans) در سال 1975 به همراه لئونید کانتروویچ به خاطر " پژوهش های متعدد در زمینه نظریه ی تخصیص مطلوب منابع "، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. تلاش های تجالینگ کوپمنز در پایه گذاری سه حوزه اصلی اقتصاد کمّی مدرن مؤثر بوده است. اوّلین حوزه، به برآورد و تخمین آماری پارامترها در مدلهای اقتصادسنجی مربوط می شود. دوّمین حوزه مرتبط با تجزیه و تحلیل فعالیت هاست که برنامه ریزی خطی یکی از شناخته ترین بخش های این حوزه است و سومین حوزه نیز، حداکثرسازی مطلوبیّت و بهینه سازی تخصیص.
منابع را در برمی گیرد.

آشنایی با زندگی تجالینگ کوپمنز

تجالینگ کوپمنز در سال 1910 در خانواده ای از فِریزلَند به شهر گِریولَند نزدیک هیلوِرسام واقع در هلند مهاجرت کرده بودند متولّد شد. در سن 17 سالگی وارد دانشگاه اوترخت شد و اگرچه خیلی جوان بود امّا استعداد عجیبی در ریاضیات داشت. تحصیل در رشته ریاضیات محض را به تنهایی کافی نمی دانست لذا به آموختن در دیگر حوزه های علمی نظیر فلسفه علم پرداخت. در سال های 1932 و 1933 در دو رشته فیزیک و ریاضیات از دانشگاه اوترخت لیساس و فوق لیسانس گرفت و در سال 1936 با درجه دکتری از دانشگاه لیدن فارغ التحصیل شد. لیکن در عمل به اقتصاد و به خصوص اقتصادسنجی تعلق خاطر پیدا کرد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۷:۱۸
مهدی اشرفی وند

درباره بنگاه‏های اقتصادی دو نوع هنجار وجود دارد. اولین هنجار، هنجار اجتماعی است که افراد طبق باور متناسب با اجتماع در این مورد و در مواجهه با این هنجار تصمیم می‎گیرند. هنجار بعدی هنجارهایی است که بازار تعیین کننده آن است. هنجار بازار که بر عملکرد شرکت‏ها حاکم است بر اساس تعیین بیشترین میزان سود است. درباره  هنجار بازار سه نکته حائز اهمیت و البته مرتبط وجود دارد. اولا رفتار با مشتریان و مشتری مداری در هنجار بازار خیلی اهمیت دارد. اینکه بنگاه اقتصاد می‏خواهد چقدر برای مشتریان خود تسهیلات ارائه بدهد و رضایت انها را جلب کند. نگاه بنگاه اقتصادی به مشتریان خود به چه صورت است؟ آیا مشتری محوری برای بنگاه اصل است یا نه؟

دوم اینکه بنگاه های اقتصادی با کارکنان خود چگونه برخورد می‏کند؟ آیا نگاه بنگاه به کارکنان خود دقیقا مثل سود و هنجار حاکم بر بازار است یا مناسبات انسانی را مد نظر قرار می ‏دهند؟ مثلا به خدماتی مثل اقلام، بیمه تکمیلی و بیمه درمانی که شرکت‏ها برای کارکنان خود به عنوان خدمات ارائه می ‏دهند توجه کنید. این نمی‏ تواند بر پایه مناسبات سوددهی باشد اما به طور غیرمستقیم به همبستگی سازمانی کمک می‏ کند. سومین مسئله در هنجار بازار سهامداران هستند. باید به این توجه کرد که هنجار بازار با سهامداران خود چگونه رفتار می‏کند؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۷:۱۳
مهدی اشرفی وند

چند روز پیش مجلس شورای اسلامی در قالب «طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» حکمی را به تصویب رساند که در صورت تایید نهایی، می‌تواند غلغله‌ای در دل «شبه‌دولتی»‌های اقتصاد ایران بیندازد. به موجب این مصوبه «آستان قدس رضوی و آن دسته از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر دستگاه‌های اجرایی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند» موظف می‌شوند مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

مخاطبان این مصوبه، نهادهایی هستند که در طول سالیان دراز خود را از کمند مالیات‌ستانی و شفافیت اقتصادی رها کرده‌اند و تلاش دولت‌های مختلف پس از انقلاب برای اخذ حقوق قانونی از آنها نیز به جایی نرسیده است. البته در برخی دوره‌ها -‌از جمله در سال‌های ابتدایی دهه 80 - و به دنبال تلاش دولتمردان وقت، مصوباتی با تایید رهبر معظم انقلاب برای اخذ مالیات از این نهادها و بنیادها به دست آمد، اما اجرای همان مصوبات نیز چندان با توفیق همراه نشد. برخی از این نهادها با لطایف‌الحیل مجدداً خود را مشمول معافیت مالیاتی جا زدند و برخی دیگر نیز با پنهان کردن فعالیت‌های اقتصادی خود، از پرداخت مالیات متناسب با گردش مالی‌شان سر باز زدند؛

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۷:۱۱
مهدی اشرفی وند

 

سال آینده دولت بخشی از درآمدهای بودجه ای را از طریق دریافت مالیات بیشتر کسب می کند.
 

این جداول نشان می دهند سال آینده بیشترین میزان درآمدها و هزینه های دولت از کدام بخش ها کسب و در کدام بخش ها هزینه می شود.

 

ارقام کلی بودجه

59.6 هزار میلیارد تومان

بودجه شرکت های دولتی

15.8 درصد

افزایش نسبت به سال جاری

48  هزار میلیارد تومان

بودجه عمرانی

11.4 درصد

افزایش نسبت به سال جاری

166 هزار میلیارد تومان

بودج جاری

13.6 درصد

میزان افزایش نسبت به سال جاری

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۷:۰۸
مهدی اشرفی وند

در نشست مشورتی چهارشنبه 19/9/1393 بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها در مورد نرخ های سود سپرده های بانکی توافق به عمل آمد.


به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی در نشست یادشده مدیران عامل بانک‌های حاضر در جلسه با ابراز نارضایتی از عدم رعایت نرخ سود سپرده‌های بانکی از سوی برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر‌بانکی و اشاره به تبعات منفی ناشی از این امر، بر لزوم رعایت دقیق ضوابط مربوط تأکید نموده، پیشنهاداتی چند در مورد نرخ سود سپرده‌های مختلف مطرح کردند.


این گزارش می‌افزاید: کارکرد مؤثر نرخ سود سپرده‌های بانکی، نقش مؤثری در چرخه وجوه و بالندگی حیات اقتصادی کشور دارد و تنظیم سیاست‌های پولی و اعتباری نظام بانکی در تعاملی سازنده و پویا با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، همواره مورد تأکید بانک مرکزی بوده است. در این راستا و پس از گذشت چند ماه از ابلاغ سیاست های پولی و اعتباری نظام بانکی طی بخشنامه شماره 96593/93 مورخ 11/04/1393 این بانک، برخی بانک‌ها درخواست خود مبنی بر برگزاری نشستی مشورتی با بانک مرکزی را مطرح کردند تا با بهره‌گیری از تجارب حاصله در اجرای چند ماه گذشته سیاست‌های یاد شده و آسیب‌شناسی اجرای این سیاست‌ها، توافقات و پیشنهادات خود در زمینه اجرای مؤثر سیاست‌های مذکور را به اطلاع بانک مرکزی برسانند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۶:۵۱
مهدی اشرفی وند

ارزش روبل روسیه حدود 6 درصد کاهش یافت و از زمان سخنرانی پوتین در 2 اکتبر، حدوداً نصف شده است. قیمت نفت، که اقتصاد پوتین به آن وابسته است، حدود یک سوم کاهش یافته است. بانک مرکزی روسیه به منظور حل این مشکل نرخ بهره را به رقم بی سابقه 17 درصد رساند. 
 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی ای که اوایل اکتبر در مسکو داشت لحنی از خود راضی درباره تحریم های واشنگتن و متحدین اروپایی اش در قبال روسیه داشت. پوتین این تحریم ها را «کاملاً احمقانه» دانست و گفت که این تحریم ها تنها به تجارت غربی ها آسیب می زند. اما حالا اقتصاد روسیه از درون در حال فروپاشی است. با کاهش قیمت نفت و سقوط ارزش روبل پوتین در حال زجر کشیدن است. سوالی که در واشنگتن مطرح است این است که آیا استراتژی رئیس جمهور باراک اوباما مبنی بر تحریم اقتصادی و منزوی کردن روسیه تاثیر داشته است؟ 
 
مایکل مک فال، سفیر سابق ایالات متحده در مسکو می گوید: «کار دشواری است که نقش تحریم ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم. اما آن چه که به وضوح مشخص است، تاثیر قیمت نفت است. شکی نیست که تحریم ها عدم قطعیت درباره اقتصاد روسیه را افزایش داده است. وزیر توسعه اقتصادی روسیه در این رابطه گفته است که روبل سریع تر از آن چه که شاخص های اقتصاد کلان مطرح می کنند، سقوط می کند.» 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۳:۲۱
مهدی اشرفی وند

پرداخت یارانه نقدی به 500 هزار نفری که کارت ملی ندارند و سه میلیون ایرانی خارج از کشور به جیب چه کسانی به حساب آنها واریز شده است؟

بتازگی حمیدرضا پارسایی معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال اعلام کرده با وجودی که بالغ بر 500 هزار نفر از جمعیت بالای 20 سال کشور که هنوز کارت ملی دریافت نکرده اند، یارانه دریافت می کنند اگر تا پایان سال اقدام به گرفتن کارت نکنند یارانه آنها قطع خواهد شد.

براستی افراد یادشده براساس چه مکانیزمی یارانه دریافت کرده اند؟ آیا زمانی که برای ثبت نام از طریق حضور و یا سایت سازمان هدفمندی یارانه ثبت نام کردند، شماره کارت ملی از آنها درخواست نشد؟

چگونه است که این افراد از طریق مراجع دولتی برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اما از آنها شماره کارت ملی درخواست نشده است؟ از سوی دیگر 500 هزار نفری که در این چهار سال به صورت غیرقانونی یارانه نقدی دریافت کرده اند و دچار تخلف قانونی شده اند، آیا نباید این پرداخت ها لغو شود، آیا نباید با این افراد برخورد قضایی صورت گیرد؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۳:۱۶
مهدی اشرفی وند

وزیر نفت عربستان گفت: ‌اوپک نمی‌تواند بدون حمایت دیگر تولیدکنندگان بزرگ تولید خود را کاهش دهد و تلاشها برای همکاری با دیگر تولیدکنندگان در این زمینه نتیجه نداشته است.

به گزارش رویترز، علی النعیمی - وزیر نفت عربستان گفت: وقتی دیگر تولیدکنندگان نفت بیشتری تولید می‌کنند، برای اوپک غیرممکن است تولید خود را به تنهایی کاهش و روند نزولی قیمت نفت را تغییر دهد. 

وی با بیان اینکه روند کاهشی قمیت نفت موقتی است افزود: کاهش تولید به تنهایی می تواند به از دست رفتن سهم بازار اوپک بینجامد و هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی در این صورت قیمت نفت افزایش پیدا کند. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۳:۱۱
مهدی اشرفی وند

آخرین خبرها از واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری برند این دو باشگاه توسط یک گروه تخصصی ارزشگذاری برند در داخل و خارج در حال انجام است.

در حالی که بعد از به نتیجه نرسیدن جلسه 15 آذر هیات واگذاری در خصوص واگذاری سرخابی ها، بازپرس شعبه 15 دادسرای عمومی و انقلاب دو روز بعد و در 17 آذر ماه در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان خواستار توقف روند واگذاری باشگاه پرسپولیس به علت پرونده‌های مفتوح در سالهای 1390 تا 1392 شده بود که آخرین اخبار از نزدیک شدن به زمان واگذاری این دو باشگاه خبر می دهد.

به طوری که طبق گفته ی رئیس سازمان خصوصی سازی صورتهای مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که مانع جدی بر سر واگذاری آنها بود به تازگی به امضای وزارت ورزش و جوانان رسیده و مهم ترین مانع واگذاری آنها برطرف شده است، زیرا صورتهای مالی این دو باشگاه به تایید حسابرس نرسیده بود و در بدهی‌ها و دارایی‌های باشگاه ابهاماتی وجود داشت و مدیران دو باشگاه نیز نسبت به تایید صورتهای مالی اقدامی انجام نمی دادند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۳:۰۶
مهدی اشرفی وند
 

طلا پس از سقوط 28 درصدی قیمت در سال 2013 در شرایطی که اندوخته‌های سرمایه گذاران کاهش یافته، دلار صعود کرده و سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا آماده افزایش نرخ‌های بهره می‌شوند، امسال تغییر چندانی نکرده است.

موسسات مالی جهانی از اوایل ماه نوامبر تاکنون به شدت سرگرم بازبینی و به‌روز کردن پیش بینی‌شان برای طلا در سال 2015 بوده اند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کیتکو در گزارشی به بررسی پیش بینی‌های بانک‌های مختلف از دورنمای این فلز زرد در سال میلادی آینده پرداخته است:

 

کپیتال اکونومیکس: طلا پتانسیل بلندمدت دارد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۳ ، ۱۲:۵۹
مهدی اشرفی وند

 

 

 
 
 

گران‌ترین بازارهای مسکن جهان

 

محاسبات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که پنج شهر بزرگ چین با پشت سر گذاشتن شهرهایی گرانقیمتی مانند توکیو، لندن و نیویورک، دارای گران‌‌ترین بازارهای مسکن جهان شده‌اند.

در حال حاضر با توجه به این نمودار صندوق بین‌المللی پول در میان 10 شهر با بازارهای مسکن با کمترین قابلیت خرید، هفت شهر - پکن، شانگهای، شنزن، هنگ کنگ، تیان‌جین، گوانگ‌ژو و چانگ‌کینگ- در چین قرار دارند.

 

 

توجه داشته باشید که نسبت قیمت به درآمد در این نمودار که میانه قیمت‌های مسکن در یک شهر معین را نسبت به میانه درآمدهای قابل‌ خرج کردن ارزیابی می‌کند، بیانگر قابلیت خرید مسکن است نه ارزش مطلق املاک. بنابراین با توجه به این نمودار قیمت میانه طیف یک آپارتمان در نیویورک 6.2 برابر بیشتر از در آمد یک خانواده معمول در طول یک سال است. اما در مقام مقایسه، درآمد حدود ربع قرن یک خانواده عادی لازم است تا بتوان مسکنی در پایتخت چین، پکن خرید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۵۳
مهدی اشرفی وند

سال پیش روی میلادی ممکن است شاهد سومین جنگ چچن باشد که در صورت رخ دادن آن، فدراسیون روسیه در وضعیت مرزهای فعلی، به زانو در خواهد آمد.

اگر این اتفاق بیفتد که قابل تصور نیز است، روسیه شاهد تجزیه خود خواهد بود – همان طوری که در سال 1991 میلادی برای اتحاد جماهیر شوروی رخ داد- و این رخداد به طور عمده نتیجه سیاستهای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، خواهد بود.

پوتین در دهه 1990 میلادی،‌ زمانی که جنگ در منطقه چچن در شمال قفقاز که طبق قانون اساسی یکی از اعضای فدراسیون روسیه بود، در گرفته بود. اولین جنگ چچن بین سالهای 1994 و 1996 به وسیله مبارزان مسلمانان که خواهان استقلال از مسکو بودند،‌ شعله‌ور شد. جنگ دوم در سال 1999 در گرفت، وقتی پوتین به سرعت در حال حرکت به سوی رهبری کرملین و در سمت مشاور امنیت ملی بوریس یلتسین بود. پس از آن نیز به نخست وزیری رسید. در این هنگام بود که پوتین پشت سیاست زمین سوخته با تخریب چند لایه جمعیت به طور کلی، قدرت را اعمال کرد. برخوردها در این منطقه به مدت یک دهه فروکش کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۵۰
مهدی اشرفی وند

 

سیاست اعتراضی هم از دیگر جهت گیریهایی است که می تواند در این دسته بندی قرار داشته باشد اما آیا ایران می تواند جهت گیری اعتراضی لحاظ کند؟

دانشکده علوم زمین، میزبان نشستی تخصصی با حضور جواد اطاعت، رئیس این دانشکده، تنی چند از اساتید و جمع کوچکی از دانشجویان بود. نشستی با موضوع توسعه و سیاست خارجی.
در این نشست دکتر اطاعت به تشریح دیدگاهها و برخی پژوهشهای خود در حوزه توسعه سیاست خارجی پرداخت.
او توضیح داد: پیش از بهره برداری از منابع نفت و گاز دنیا، ایران به لحاظ نظامی، جایگاهی استراتژیک داشت که این جایگاه به تبع قرار داشتن ایران میان دو قدرت بزرگ نظامی در غرب و شرق شکی گرفته بود.
اما به مرور و با ورود به دوران استراتژیک نفتی و گازی جهان، جایگاه ایران از لحاظ نظامی به جایگاهی ژئواکونومی تغییر کرد. این تغییر به تبع افزایش اهمیت نفت در دنیای جدید بود.
اطاعت با طرح این سوال که آیا این جایگاه ویژه ژئواکونومی برای ایران همچنان به قوت خود باقی است؟، عنوان کرد: امروز دنیا به سمت ارتقای تکنولوژی در حرکت است. به ویژه تکنولوژی در آمریکا و در حوزه حفاری های عمیق رشد کرده، از سوی دیگر انرژی های نوبه صورتی فراگیر در جهان رو به افزایش است. این عوامل موجب شده که اهمیت نفتی خاورمیانه رو به کاهش بگذارد.
همواره جایگاه جغرافیایی کشورها در طول زمان و تحت تاثیر تحولات بین المللی تغییر می کند. رشد انرژی های نو در دنیا موجب شده که اهمیت کشورهای دارای منابع فسیلی کمرنگتر از قبل شود. به همین ترتیب تا زمانی که اولویت ایران در فضای بین المللی همچنان برپایه ذخایر نفت و گاز قرار داشته باشد، با توسعه انرژی های نو در دنیا، جایگاه استراتژیک جغرافیایی ایران تغییر خواهد کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۴۹
مهدی اشرفی وند

ایران سال گذشته به منظور حفظ و تقویت ارزش پول ملی سوریه، مبلغی بین 500 تا 750 میلیون دلار را به بانک مرکزی این کشور تزریق کرد.

سوری ها به رغم آنکه تولید نفتشان بعد از ناآرامی ها و تنش های داخلی، محدود و نزدیک به صفر شده، از کاهش قیمت جهانی نفت نگرانند؛ مبنای نگرانی شان اما تحت الشعاع قرار گرفتن اقتصاد ایران از محل کاهش قیت نفت است.
طبق گزارش رویترز؛ در ماه جولای سال گذشته میلادی (تیر 92) ایران یک خط اعتباری 3.6 میلیارد دلاری برای خرید محصولات نفتی سوریه از ایران و یک خط اعتباری یک  میلیارد دلاری برای خرید محصولات غیر نفتی اختصاص داد.
رویترز همچنین به نقل از تجار و بازرگانان سوری نوشته؛ بانک مرکزی سوریه از افت قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و توانایی این کشور در تداوم حمایت از مهم ترین متحد منطقه ای اش یعنی سوریه، نگران است. در همین خصوص اما دو مقام اقتصادی سوری اعلام کردند که؛ ایران سال گذشته به منظور حفظ و تقویت ارزش پول ملی سوریه، مبلغی بین 500 تا 750 میلیون دلار را به بانک مرکزی این کشور تزریق کرد.
اما این رقم که به نقل از منابع سوری از سوی ایران به بانک مرکزی این کشور عربی تزریق شده، برابر با چند سال پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت به خانوارهاست.
از سوی دیگر اگر کف این عدد یعنی 500 میلیون دلار را در نظر بگیریم، این عدد برابر با مبلغ ماهانه ای است که بعد از توافق هسته ای ایران مقرر شد به کشور باز گردد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۴۷
مهدی اشرفی وند
 

آشتی واشنگتن- هاوانا بعد از 5 دهه خصومت و دشمنی جهان را غافلگیر کرد. جزیره ای که 52 سال پیش وارد بازی دو قدرت بزرگ نظام دو قطبی آن زمان شد، امروز تصمیم دارد از ساختارهای فرسوده و کهنۀ سوسیالیستی- کمونیستی فاصله گرفته و تحول تازه ای در اقتصاد دولتی اش ایجاد کند.

اما جدای از دلایل سیاسی، ابعاد و زوایای اقتصادی این مصالحه چیست؟ کوبا به لحاظ اقتصادی در چه وضعیتی به سر می برد؟ و آیا این کشور قادر خواهد بود گامهای اساسی در آزادسازی اقتصاد از دست دولت بردارد؟ آنچه در ادامه می خوانید، چکیده ای است از چند مقالۀ خارجی با موضوع وضعیت اقتصادی کوبا که به مناسبت از سرگیری روابط کوبا و ایالات متحده آمریکا طی روزهای اخیر منتشر شده و تصویری از وضعیت کنونی اقتصاد کوبا ارائه می دهد:

کوبا در وضعیت بدی به سر می برد. اقتصاد این کشور سوسیالیستی؛ از نوع کاملاً دولتی و دارای پیچیده ترین نظام بوروکراتیک جهان است. اندکی درآمد توریسم و فروش نیشکر و صادرات توتون و تنباکو، مهمترین سبد درآمد دولت را تشکیل می دهد و البته تعداد بسیار محدودی از واحدهایی که تنها نام "بخش خصوصی " را یدک می کشند. اما این همۀ ماجرا نیست؛ 11 میلیون کوبایی متأثر از تحریم های غرب 52 سال است که تحت شرایط سختی زندگی می کنند و در واقع اگر جان کندی نتوانست در نهایت حکومت کاستروها را ساقط کند اما تحریم های کشورش دیگر چیزی از اقتصاد کوبا باقی نگذاشته است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۳۸
مهدی اشرفی وند

گزارشی که اخیراً بانک جهانی منتشر کرده است جنبه‌های جدیدی از رفتار انسان‌ها و تصمیم‌گیری‌های آنها را نشان می‌دهد.

 

بانک جهانی اخیرا گزارشی با عنوان WDR2015 منتشر کرده است که در آن تاکید دارد رفتار انسان‌ها در واقعیت، متفاوت‌تر از آن است که تئوری‌های اقتصادی فرض می‌کنند.

در این گزارش آمده است که مردم در واقعیت، آنقدر که این تئوری‌ها فرض می‌کنند پیگیر، مشتاق، آینده‌نگر و خودمحور نیستند. آنها گاهی علایق شخصی خود را دنبال نمی‌کنند و بیش از اندازه سخاوتمند می‌شوند.

نکته‌ای که این گزارش بر آن تاکید دارد این است که به دلیل این تفاوت‌ها، باید در به‌کارگیری بی‌چون و چرای این تئوری‌ها برای تعیین استراتژی رشد کشورها احتیاط کرد. این گزارش تاکید دارد این نگرش جدید به رفتار انسان‌ها، نه‌تنها می‌تواند به دولت‌ها برای تعیین استراتژی‌های موثر‌تر توسعه کمک کند که حتی می‌تواند نحوه مدیریت بنگاه‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در کشورها و خانواده‌های فقیر یا با درآمد پایین، تصمیم‌گیری برای ثبت‌نام کودکان در مدرسه، تصمیم مهمی است که در بسیاری موارد منتهی به عدم ثبت‌نام می‌شود.

تحقیقات نشان داده اگر تاریخ ثبت‌نام و شروع مدارس در خانواده‌های کشاورز، فاصله زیادی با فصل برداشت (که در آن خانواده بخش اعظمی از درآمد سال خود را به دست می‌آورد) داشته باشد، ثبت‌نام کودکان در مدارس به شدت کاهش می‌یابد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۳۵
مهدی اشرفی وند

هوا پاک است و بنزین رو به راه است
خدا بر صحت حرفم گواه است

برادر عینک خود را عوض کن
مزن تهمت به این پاکی، گناه است

عزیزانم اگر هم سرفه کردید
یقینا ریه تان در اشتباه است

...

در اینجا سرب در حال رسوب است
برای قلب آدم سرب خوب است

خدا را شکر در این دود، خورشید
نمی بینیم در حال غروب است

نباید کرد در این شهر تبعیض
تمام شهر ترمینال جنوب است

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۲۹
مهدی اشرفی وند

 

(قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه قیمت بازار
سکه‌تمام‌طرح‌جدید 990000
سکه‌تمام‌طرح‌قدیم 990000
نیم سکه 497000
ربع سکه 270000
گرمی 172000
هر گرم طلای 18 عیار 101200
نوع ارز  
دلار 3504
یورو 4343
پوند 5478
درهم 964
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۲۱
مهدی اشرفی وند

 

واردات گندم در 8 ماهه امسال با رشد بیش از 2.5 برابری نسبت به مدت مدت مشابه سال قبل به بیش از 5 میلیون و 119 هزار تن افزایش یافت.

در حال آمار 8 ماهه واردات گندم پیش از این 3 میلیون 754 هزار تن اعلام شده بود که آمارهای رسمی گمرک نشان می دهد، این رقم مربوط به واردات گندم سخت است و غیر از این نیز در 8 ماهه امسال یک میلیون و 365 هزار تن دانه گمدم بجز گندم دامی وارد کشور شده است که مجموع واردات 5 میلیون 119 هزار تن می شود.

این در حالی است که رقم واردات گندم در 8 ماهه سال گذشته 2 میلیون و 11 هزار تن بوده است که با این حساب واردات گندم در سال جاری تا پایان آبان ماه رشد 154 درصدی داشته است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۱۷
مهدی اشرفی وند

 

قیمت هر تن کالاهای صادراتی ایران در سال جاری 11 درصد گران تر از پارسال و ارزش واردات هر تن کالا نیز 13 درصد ارزان تر از سال گذشته شد.

طی هشت ماهه امسال 63 میلیون تن کالا صادر شد که ارزش ریالی آن 834 هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری آن بیش از 31.4 میلیارد دلار بوده است، این در حالی است که طی هشت ماهه سال گذشته بیش از 58 میلیون تن کالا به ارزش 65 هزار میلیارد تومان و 26.2 میلیارد دلار صادر شده است که به ترتیب رشدهای 7.5، 28 و 19.7 درصد داشته است.

بنابراین، ارزش هر کیلو کالای صادراتی ایران در سال جاری 1315 تومان می شود که در مقایسه با 1105 تومان پارسال 19 درصد رشد دارد. ارزش هر تن کالای صادراتی نیز در سال جاری 495 دلار می شود که رشد 11 درصدی در مقایسه با رقم 445 دلار سال گذشته دارد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۴:۱۶
مهدی اشرفی وند