جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

۳۰۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

امروزه صادرات فرآورده های صنایع غذایی به عنوان صنایعی وابسته به بخش کشاورزی، نقش مهمی در ارزآوری کشور ایفا می کند. صنایع غذایی و تبدیلی به عنوان صنایعی وابسته به محصولات کشاورزی از جمله مهم ترین گروه های صنعتی است که می تواند در توسعه اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه نقش کارآمدی ایفا کند. از دلایل این امر، ارزان بودن مواد خام محصولات کشاورزی، وجود نیروی کار ارزان، سرمایه گذاری و ارزبری کم مورد نیاز این محصولات است.

میزان صادرات، نسبت به شاخص قیمت مواد خوراکی نیز کشش پذیر است که مقدار این کشش برابر ۱۹/۳ است که بیان می کند با افزایش یک درصدی در شاخص قیمت مواد خوراکی، میزان صادرات ۱۹/۳ درصد افزایش می یابد.

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۱۸
مهدی اشرفی وند

 

کتابشناسی توسعه

 

 

 

 

 

 

توسعه یعنی آزادی؛ آمارتیا سن، ترجمه محمدسعید نوری نائینی؛ نشر نی؛ 1385
آمارتیا سن، برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد در سال ۱۹۹۸، در این کتاب رویکردی نوین به توسعه را به مفهوم گسترش آزادی‌های اساسی ارائه می‌کند. نویسنده بر آن است که از دیدگاهی جامع‌نگر فرایند توسعه را بررسی و نقش عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در آن کندوکاو کند. او هدف نهایی توسعه را رسیدن به آزادی ترسم می‌کند و آزادی را به‌عنوان سنجه‌ای برای کیفیت زندگی انسان‌ها نشان می‌دهد. کتاب «توسعه یعنی آزادی» طی یک دهه اخیر شاید مهم‌ترین کتاب در این حوزه باشد.

کارآفرینی، دانش و رشد اقتصادی؛ پوتنوس برونرهلم، ترجمه افشین حیدرپور؛ معاونت پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ 1389

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۱۵
مهدی اشرفی وند
اسکار لانگه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسکار لانگه (Oskar Lange) شهرت خود را مدیون کار بر روی برنامه‌ریزی اقتصادی و اقتصاد سوسیالیستی است. کار وی توضیح داده که چگونه اقتصادهای سوسیالیستی در شرایطی که قیمت‌ها توسط دولت و نه بازار تعیین می‌شوند، می‌توانند منابع رابه صورت بهینه تخصیص دهند. کار لانگه همچنین توضیح داده که چگونه کشورهای کمتر توسعه‌یافته می‌توانند از ابزارهای برنامه‌ریزی اقتصادی برای رشد سریع و بهینه‌تر استفاده کنند. یکی از کارهای کمتر شناخته شده لانگه، در مورد اقتصاد سرمایه‌داری است. این کار توضیح داده که چرا اقتصادهای مبتنی‌ بر بازار به صورت منظم وارد چرخه‌های تجاری شده و چرا سیاست‌های استاندارد برای مبارزه با بیکاری بالا کافی نبودند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۰۸
مهدی اشرفی وند
 

لنین و هایک

 

 

 

 

 

 

 

موسی غنی‌نژاد و فریبرز رئیس‌دانا در دو سوی متفاوت اندیشه سیاسی- اقتصادی قرار دارند. غنی‌نژاد شناخته‌شده‌ترین طرفدار «هایک» یکی از نظریه‌پردازان مکتب اتریش است که بر سازمان‌یابی خود‌به‌خودی بر اساس ساز ‌و‌ کار قیمت‌ها تاکید دارد و مدافع تمام‌قد مالکیت خصوصی است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۰۳
مهدی اشرفی وند

بورس اوراق بهادار تهران که در انتظار به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای ماه ها در حالت انتظار و احتیاط قرارگرفته بود، امروز بعد از مدتها روند نزولی به اخبار منتشر شده از فضای مذاکرات واکنش نشان داد و در نیمه معاملات با رشد ۱۱۵ واحدی مواجه شد.

به این ترتیب ارائه پیشنهادات جدید آمریکا به ایران و مطرح شدن گزینه های جدید در پرونده هسته‌ای، خوش بینی تازه ای را در فضای مذاکرات حاکم کرده است به طوری که به نظر می رسد دو طرف به روز‌های آینده امیدوارتر باشند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۵۸
مهدی اشرفی وند
قیمت انواع خودرو امروز در بازار

ایران خودرو

نام خودرو قیمت بازار ( تومان ) قیمت کارخانه ( تومان )
وانت باردو ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ ۱۳,۸۷۰,۰۰۰
وانت باردو . دوگانه سوز ۱۵,۵۰۰,۰۰۰ ۱۵,۲۶۰,۰۰۰
سمند SE - تک ایربگ ۲۵,۷۰۰,۰۰۰ ---
سمند SE - دو ایربگ ۲۶,۲۰۰,۰۰۰ ۲۷,۰۵۹,۰۰۰
سمند LX - تک ایربگ ۲۸,۵۰۰,۰۰۰ ---
سمند LX - دو ایربگ ۲۹,۰۰۰,۰۰۰ ۲۹,۴۴۸,۰۰۰
سمند EF۷ - تک ایربگ ۲۸,۶۰۰,۰۰۰ ۲۸,۸۵۷,۰۰۰
سمند EF۷ - دو ایربگ ۲۹,۱۰۰,۰۰۰ ۲۹,۶۸۴,۰۰۰
سمند EF۷ . دوگانه سوز - دو ایربگ ۳۱,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰,۹۷۰,۰۰۰
سمند EF۷ . دوگانه سوز - دو ایربگ (مالتی پلکس) ۳۱,۳۰۰,۰۰۰ ۳۱,۲۳۰,۰۰۰
سمند سورن ELX با موتور EF۷ - دو ایربگ ۳۵,۸۰۰,۰۰۰ ۳۵,۷۸۰,۰۰۰
پژو GLX ۴۰۵ ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ ۲۶,۷۰۷,۰۰۰
پژو GLX ۴۰۵ . داشبورد جدید . ۲ ایربگ ۲۹,۱۰۰,۰۰۰ ۲۸,۴۸۳,۰۰۰
پژو GLX ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹,۷۰۰,۰۰۰ ۲۸,۳۴۱,۰۰۰
پژو GLX ۴۰۵ دوگانه سوز . دو ایربگ ۳۱,۵۰۰,۰۰۰ ۳۰,۱۱۸,۰۰۰
پژو SLX ۴۰۵ ۲۹,۶۰۰,۰۰۰ ---
پژو SLX ۴۰۵ . داشبورد جدید . ۲ ایربگ ۳۱,۸۰۰,۰۰۰ ۲۹,۶۳۴,۰۰۰
پژو پارس سال ۳۴,۴۰۰,۰۰۰ ۳۲,۳۲۸,۰۰۰
پژو پارس سال . ۲ ایربگ . داشبورد جدید ۳۷,۷۰۰,۰۰۰ ۳۴,۸۸۰,۰۰۰
پژو پارس سال . دوگانه سوز ۳۷,۳۰۰,۰۰۰ ۳۳,۶۴۶,۰۰۰
پژو پارس سال . دوگانه سوز . داشبورد جدید ۳۹,۷۰۰,۰۰۰ ۳۶,۴۲۰,۰۰۰
پژو پارس LX ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ ۳۴,۵۱۷,۰۰۰
پژو پارس LX . داشبورد جدید . ۲ ایربگ ۴۱,۳۰۰,۰۰۰ ۳۶,۸۴۷,۰۰۰
پژو پارس ELX . دو ایربگ ۴۰,۸۰۰,۰۰۰ ۳۹,۹۹۵,۰۰۰
پژو پارس ELX . تک ایربگ ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ ---
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۵۵
مهدی اشرفی وند
 

fedaele Castro

 

 

 

 

 

کوبا، پس از انقلاب 1959، تحولات بسیاری را به خود دیده است. سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی فیدل کاسترو چهره دیگری به این کشور داد. البته، کوبا تا پیش از انقلاب، نه آن‌طور که حامیان رژیم باتیستا و تبعیدی‌های پس از انقلاب با طرح تصاویر نوستالژیک خود ادعا می‌کنند، بهشتی برین بود و نه آن‌طور که انقلابیون می‌گویند کشوری فلک‌زده. آنچه مشخص است و تردیدی نسبت به آن وجود ندارد، این است که از فردای انقلاب، دولت مرکزی آغاز به اعمال کنترل گسترده بر رسانه‌ها و نهادهای اقتصادی کرد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۵۱
مهدی اشرفی وند

آب را بـستیــم و دریــا سـاخـتیم

دیــن فـروشی کـرده دنیا ساختیم

تا تسـاوی هــرکــجا حاکــم شود
هی صــف خــانـوم و آقا ساختیم

ما برای دفع فرعــون های عـــصر
یک انیمیشن ز مــوسی ساختیـم

تا بترســد کـــودک مـا از گــناه
از خــدا گـاهــی هـیولا ساختیم

تا کمــی مــردم معما حل کنند
هی نشستیــم و مــعما ساختیم!

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۲۳
مهدی اشرفی وند

قیمت طلا صبح دوشنبه

قیمت سکه صبح دوشنبه

قیمت ارز صبح دوشنبه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۱۹
مهدی اشرفی وند
 

دماسنج بازار دلار روبه‌پایین حرکت می‌کند و آرام‌آرام سرد می‌شود. بعد از افزایش نرخ ارز در سه‌هفته اخیر، ارزش این ارز مهم، از اول هفته جاری رو‌به‌کاهش نهاد و توانست تا حدی از نوسانات زیاد خود بکاهد.

پیش‌بینی‌ها از روز پنج‌شنبه مبنی بر این بود که باتوجه به خبر‌های شنیده‌شده حول مذاکرات هسته‌یی و تحریم‌ها دلار هفته نزولی را آغاز کند.  دلار روز گذشته در ساعات آغازین کار خود را با نرخ 3185‌تومان آغاز کرد و در ادامه توانست با 20تومان کاهش به 3165‌تومان نیز برسد. برای بازار آشوب‌زده‌یی که تا ارزش 3205‌تومان را در روز‌های گذشته تجربه کرده بود این کاهش نرخ نوید رسیدن به نرخ‌های پایین‌تر نیز بود. بسیاری از تحلیلگران بازار دلیل شروع روند نزول نرخ ارز از اول هفته را ملاقات محمدجواد ظریف و جان‌کری در نیویورک در حاشیه مذاکرات هسته‌یی 1+5 و خبرهای دریافتی مثبت این دیدار می‌دانند همچنین از سوی دیگر خبری که تاثیر بسزایی بر روند بازار داشت انتشار خبر لغو تحریم بانک مرکزی از تحریم‌ها بود. در خبر‌ها آمده بود، دادگاه اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه حکم داد که تصمیم سال2012 شورای اروپا برای تحریم و مسدودکردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود. اما خبر‌های دریافتی از این روز‌های سفر هیات ایرانی به امریکا جو خوش‌بینانه‌یی را در بازار ایجاد کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۱۳
مهدی اشرفی وند
 

fredman-lucasدر میان مدافعان اقتصاد بازار آزاد میلتون فریدمن استاد فقید دانشگاه شیکاگو جایگاه ویژه‌ای دارد. برخلاف دیگر اقتصاددانانِ جریان اصلی، فریدمن به استفاده‌ی گسترده از ریاضی در بیان دیدگاه‌های خویش اعتقاد نداشت. تاجایی که خبر دارم، او حتی به بگومگوهایی که درباره‌ی «تعادل عمومی» می‌شد هم بی‌باور بود، از جمله به این دلیل که معتقد بود کارآمدی بازار آزاد چنان عیان است که دیگر نیازی به این الگوهای ریاضی در اثبات آن نیست. هرچه که بحث و جدل برسر استفاده از معادلات ریاضی در اقتصاد باشد ولی به احتمال زیاد این ادعا واقعیت دارد که از زمان آدام اسمیت به این سو هیچ اقتصاددانی به اندازه‌ی میلتون فریدمن درپیشبرد ادعای کارآمدی بازار آزاد موفقیت نداشته است. برای مدتی نسبتاً طولانی یک صفحه‌ی ویژه در نیوزویک می‌نوشت و بعد دو کتاب بسیار پرطرفدارش «سرمایه‌داری و آزادی» (۱۹۶۲) و «آزاد برای انتخاب» (۱۹۸۰) که با همسرش منتشر کرد تأثیرات شگرفی در سیاست‌پردازی اقتصادی داشتند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۵۸
مهدی اشرفی وند

«مصرف گرایی محصول مداخله در بازار پول و ارز»عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر رضا بوستانی است که در آن می خوانید؛شاید شما هم مطالبی در نکوهش مصرف گرایی در جامعه شنیده یا خوانده باشید. مطالبی که ریشه مصرف گرایی را در ویژگی های فرهنگی جست وجو کرده و از نهادینه شدن آن گله دارد. برای اثبات این مدعا نیز شواهد متعددی ارائه می شود؛ از آمار واردات ماشین های خارجی لوکس گرفته تا مسافرت های خارجی برخی اقشار جامعه. آنچه در این استدلال ها کمتر دیده می شود، توجه به جنبه های اقتصادی مصرف است. مصرف در اقتصاد نقشی دوگانه دارد. از یک طرف مصرف امری پسندیده است؛ چراکه وجود مصرف است که تولید را مقرون به صرفه می سازد. از طرف دیگر، تولید و مصرف آینده به پس انداز و سرمایه گذاری در زمان حال بستگی دارد؛ بنابراین مقدار مصرف جاری باید به طور بهینه با توجه به هزینه ها و فواید آن تعیین شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۴۹
مهدی اشرفی وند

دنیای اقتصاد

-دوسناریوی اضطراری مقابله با بحران آب
-هجوم و هیجان برای آی فون 6
-طلای جهانی در نقطه صفر

جمهوری اسلامی

-تاثیر مثبت لغو تحریم بانک مرکزی ایران بر رشد اقتصادی کشور
-آب سد لار و لتیان چند روز بیشتر برای تهران کفاف نمی دهد
-ساعت رسمی کشور از ساعت 24 امشب به عقب باز می گردد
-کاهش همزمان تولید و قیمت در بازار مسکن

جام جم

-ظریف در نیویورک: برای پذیرش حرف های استبدادی به اینجا نیامده ایم
-وزیر خارجه آمریکا مردم منطقه نمی خواهند ما به عراق برگردیم
-روز اول اینچئون، بدون مدال برای ایران
-مردم کمبود آب را باور کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۴۷
مهدی اشرفی وند
 

زندگی در کره شمالی چگونه است؟کیم‌جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی، می‌تواند با خشونت صحبت کند؛ اما او یکی از ضعیف‎ترین و ویرانه‎ترین اقتصادهای جهان را اداره می‎کند. در واقع، نمایشگری نظامی کره شمالی و تهدید به جنگ هسته‌ای معمولاً زمانی روی می‌دهد که ملت این کشور عاجزانه در پی کمک‎های غذایی یا دیگر اشکال کمک‎های اقتصادی است. استفان هاگارد، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو و متخصص مسائل کره شمالی می‎گوید: «هر زمان که اهالی کره شمالی در حال فریاد و بدرفتاری هستند، ماجرایی در حال وقوع است که آنها از آن ناخشنود هستند.»

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۹
مهدی اشرفی وند

آمارهای عجیب بیکاری؛ از صفر تا ۹۵ درصد!

 

 

بیکاری مشکلی است که در جوامع امروزی، کم یا زیاد، وجود دارد. رشد نامتوازن جمعیت در کنار رشد تکنولوژی دو عامل مهم این اتفاق است. یکی عرضه را بالا برده و دیگری تقاضا را پایین آورده است. آمارها نشان می دهد بیکاری در کشور ما نزدیک به ۱۰ درصد است، اما آخرین داده های موجود در دیتابیس معتبر ورلدفکت نشان می دهد میزان بیکاری در برخی کشورها به رقم های شگفت آوری میل دارد.

کامبوج، کشوری کوچک در شرق آسیاست. اقتصاد این کشور مبتنی بر کشاورزی و گردشگری است و آمارها نشان می دهد نیمی از نیروی کار در بخش کشاورزی فعالیت می کنند. کامبوج سال ۲۰۱۱ اعلام کرد به رقم بیکاری صفر درصد رسیده است و آمار سال ۲۰۱۲ این کشور ۰.۱ درصد بیکاری است. چرا و چگونه کامبوج توانسته است به این رقم کم بیکاری برسد؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۶
مهدی اشرفی وند

1. بازار موبایل و اپ موبایل یکی از روبه رشدترین بازارهای نوین دوران زندگی ماست. به عنوان مثال فقط یک فقره شرکت واتس اپ همین امسال توسط فیسبوک با قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری شد. یک لحظه تامل کنید و ۱۹ میلیارد دلار را تصور کنید.

حالا پرسش من این است که آیا می دانید کدام کشور بزرگ ترین بازار موبایل و اپ موبایل را دارد؟ شاید حساب سرانگشتی کرده باشید که بازار اپ موبایل چیزی نیست جز تعداد افرادی که در دنیا از موبایل استفاده می کنند. شاید بسرعت یادتان آمد که از هر هفت نفر آدم روی زمین یک نفر چینی است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۴
مهدی اشرفی وند
 
قیمت صبح امروز سکه و طلا در بازار

قیمت صبح امروز سکه و طلا در بازار
 
 
 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۲۸
مهدی اشرفی وند
 

بحران کم آبی از سال ها قبل در کشور جدی شده بود ولی در حال حاضر و با توجه به هشدارهای مدیران اقتصادی و سیاسی کشور خشکسالی و بحران کمبود آب وارد مراحل پیچیده تری شده است.

در صورتی که ابعاد تامین آب مورد نیاز مردم و در مرحله بعدی صنایع کشور دچار مشکل جدی شود، اقتصاد کشور با بحران های مختلفی مواجه می شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۲۳
مهدی اشرفی وند

طبق اعلام مرکز آمار، تعداد بیکاران مطلق 2.5 میلیون نفر و نرخ بیکاری 10.7 درصد است. وزیر کار می گوید تعداد بیکاران به 6 میلیون نفر رسیده و این میزان تا سال 1400 به 10 میلیون نفر می رسد.

بررسی جدیدترین تغییرات نرخ بیکاری در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که بیکاری همچنان به عنوان یک مشکل اساسی در مناطقی از اروپا وجود دارد. نرخ بیکاری در یونان در حال حاضر، 27.3 درصد و در اسپانیا نیز 24.5 درصد است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۲۲
مهدی اشرفی وند
31میلیاردلیتر؛مصرف بنزین وگازوییل درکشور
6درصد؛ رشدمجموع مبادلات تجاری بندرعباس
3برابر؛ هزینه احداث‌پالایشگاه‌ در ایران
1.3درصد؛ رشدمانده تسهیلات بانکی
120درصد؛ افزایش نرخ تسهیلات مسکن
93 درصد؛ قراردادهای کار موقت
30درصد؛ رشد سپرده‌های بلندمدت
85درصد مالیات؛پرداخت توسط 7شهر
296؛ دریاچه‌های درحال خشک شدن
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۲۰
مهدی اشرفی وند