جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

کی، کجا، چقدر حقوق می گیرد؟

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ب.ظ
اولین گزارش حقوق و دستمزد از سوی سایت استخدامی ایران (ایران تلنت)، منتشر شد. این گزارش خالص دریافتی در هر گروه شغلی، برای سه رده کارشناس، سرپرست و مدیر ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار را مشخص کرده است. اطلاعات ارائه شده، متوسط دریافتی در جامعه و همچنین بازه رایج آن را نشان می‌دهد.
گزارش ارزیابی دستمزد ماهانه 29 هزار نفر از جامعه متخصصان کشور در 23 گروه شغلی به تفکیک سابقه کار و رده سازمانی ارائه و تاثیر نوع شرکت، تحصیلات و نوع دانشگاه در بهمن 92 انجام شد. هدف این گزارش آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه‌های شغلی مختلف است.

با بررسی نتایج این تحقیق مشخص شد شغل های مشابه در شرکت های مختلف، حقوق یکسانی دریافت نمی کنند و گاهی فاصله درآمدی بین کمترین و بیشترین حقوق افراد در هر رده سازمانی به200 درصد می رسد.


همچنین جنسیت های مختلف هم در شغل های یکسان حقوقشان برابر نیست و متوسط دریافتی خانم ها در سمت های مشابه نسبت به آقایان 23 درصد کمتر است. البته این اختلاف در سمت هایی مانند مدیرخرید به بیش از 35 درصد و در سمت پژوهشگر به حدود 15 درصد می رسد.

دریافتی فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به طور متوسط 17 درصد بالاتر از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد است

عامل دیگر در مورد دریافتی ها، دانشگاهی است که شاغل در آن درس خوانده است. به طوری که دریافتی فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به طور متوسط 17 درصد بالاتر از فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد است.

به طور مثال کارشناس نرم افزاری که مدرکش را از دانشگاه دولتی گرفته، حقوقش هم نزدیک به 40 درصد بیشتر از فردی است که در همین سمت قرار دارد، اما در دانشگاه آزاد درس خوانده است. البته این اختلاف حقوق در پایین ترین حدش یعنی 10 درصد اختلاف به سمت کارشناس حسابداری می رسد. از طرفی هم نتایج این بررسی نشان می‌دهد که دریافتی افراد با تحصیلات فوق لیسانس به‌طور متوسط 17درصد بالاتر از افراد با تحصیلات لیسانس است.

همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد که دریافتی افراد برای یک سمت مشابه در شرکت‌‌های مختلف تفاوت‌های چشمگیری دارد. به گونه‌ای که کارشناسان، در شرکت‌های حسابداری و حمل‌ونقل کمترین دریافتی و در بانک‌ها و شرکت‌های نفت و گاز بیشترین دریافتی را دارند.

به این ترتیب، علاوه بر رده سازمانی و سابقه کار که اصولا جز لاینفک میزان دستمزد به حساب می آید، عوامل دیگری نظیر نوع شرکت، سطح تحصیلات و نوع دانشگاه نیز بر دریافتی افراد تاثیرگذار بوده‌اند.

در این گزارش، حقوق ماهانه کارکنان شرکت‌های خارجی فعال در ایران هم مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که درآمد این گروه از همتایان ایرانی شان به طور متوسط 33 درصد بالاتر است و حتی به 50 درصد هم می رسد.

همین طور، متوسط افزایش درآمد در شرکت‌های دولتی 20درصد، در شرکت‌های خصوصی 23درصد و در شرکت‌های خارجی فعال در ایران 22درصد را نشان می دهد. به این ترتیب، در حالی که نرخ تورم در 12 ماه منتهی به اسفند پارسال حدود 35درصد بوده است، اما این گروه ها، حقوقشان به اندازه تورم افزایش پیدا نکرده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از 10 هزار و 120 نفری که شغل خود را در سال 92 تغییر داده‌اند، این افراد با تغییر سمت در مقایسه با تغییر شرکت، به‌طور متوسط افزایش درآمد بیشتری را تجربه کرده‌اند. این افراد با ادامه کار در همان شرکت قبلی 21درصد افزایش درآمد داشته‌اند اما با حضور در سمت جدید یا شغل جدید به ترتیب با 29 و 27درصد افزایش درآمد مواجه بوده‌اند.

بازه حقوق و مزایای دریافتی برخی مشاغل هم از دیگر مقوله های مورد بررسی در این گزارش است. بر این اساس منشی و مسوول دفتر به‌طور متوسط 800هزار تومان دریافتی داشته‌اند و حقوق آنان بین 500 تا یک میلیون و 300 هزار تومان در نوسان بوده است. دریافتی متوسط ماهانه متخصصان مالی، حسابداری و حسابرسی در سطح کارشناسان، سرپرستان و مدیران به ترتیب 10، 14 و 30 میلیون ریال بوده است. بررسی حقوق و دستمزد مهندسان هم نشان می‌دهد که مهندسان صنایع، برق و الکترونیک در سه سطح کارشناسی، سرپرستی و مدیریتی ماهانه به‌طور متوسط 12، 15 و 22 میلیون ریال دریافتی داشته‌اند. مهندسان مکانیک و هوا و فضا هم در این سه سطح 12، 16 و 5/23 میلیون ریال حقوق در طول یک ماه دریافت کرده‌اند.

همین طور مهندسان عمران در سطوح کارشناسی، سرپرستی و مدیریتی 12، 17 و 25 میلیون ریال حقوق دریافت کرده‌اند و مهندسان نفت، گاز و پتروشیمی در این سه سطح به‌طور متوسط 15، 22 و 40 میلیون ریال دریافتی داشته‌اند.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی