جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

افت رتبه ایران در کسب و کار جهانی

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۰ ق.ظ

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 40 درصد تولید ناخالص ملی کشور در اختیار این

بخش است از پنج ساله شدن کارت‌های بازرگانی در آینده خبر داد.

نعمت‌زاده در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه حدود 40 درصد تولید ناخالص ملی ما در اختیار بخش صنعت و معدن است گفت: برای خروج از رکود سه مورد باید بیش از بقیه مورد توجه قرار گیرد که بهبود فضای کسب و کار، نقدینگی و سرمایه در گردش بخش تولید و افزایش صادرات غیر نفتی این موارد را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه درخصوص بهبود فضای کسب و کار دولت طی یک ماه اخیر دو مصوبه داشته است اظهار کرد: متأسفانه در سال 2013 برابر گزارش بانک جهانی رتبه کشورمان در فضای کسب و کار منفی‌تر شده و به 152 رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صنعت متعهد شده که باید در این دولت رتبه فضای کسب و کار خود را به زیر 100 برسانیم تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف از جمله گمرک برنامه‌هایی در این زمینه انجام می‌شود. همچنین وزارت صنعت موظف شده است زمان صدور مجوزها را کاهش دهد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه وزارت نیرو نیز موظف شده زمان تأمین برق و آب بنگاه‌ها و مصرف‌کنندگان را تسریع کند گفت: همچنین باید بتوانیم مدارک را از جمله مدارک صادرات و واردات کاهش دهیم که طی چند سال وزارت صنعت طبقه‌بندی تعرفه‌های وارداتی را از 14 طبقه فعلی به 6 تقلیل دهد که در حال حاضر کمترین رقم در جهان است.

وی افزود: همچنین کارت بازرگانی نیز در حال حاضر یکساله صادرمی‌شود که قرار است 5 ساله شود.

نعمت زاده با بیان این‌که افزایش سرمایه بانک‌ها در 12 ماده در لایحه خروج از رکود تاکید شده است، گفت: اگر بانک ها تقویت شوند بخش صنعت و تولید را یاری می کنند.

وی بر تهاتر کردن طلب بنگاه‌های تولیدی تاکید کرد و به گزارش ایسنا، افزود:‌ بسیاری از بنگاه‌های ما از دولت طلبکارند و مشکل دارند که وصول این بدهی‌های دولت نیز در موادی از لایحه مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: 60درصد از تسهیلاتی که بانک ها ارائه می کنند باید برای سرمایه‌ در گردش باشد که اگر این اقدام صورت گیرد بسیاری از مشکلات تولید حل خواهد شد.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به نامه سال 74 مقام معظم رهبری خطاب به رییس جمهور وقت آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر ضرورت تدوین افق دراز مدت برای کشور تصریح کرد: یکی از بخش هایی که در این نامه مورد تاکید قرار گرفته است توسعه صادرات غیر نفتی است که بر این موضوع در بسته خروج از رکود نیز تاکید شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی