جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

برخی از اقتصاددان‌ها عصر حاضر را عصر نفت معرفی می‌کنند و این درحالی است که تنها تعداد کمی از مردم جسارت سرمایه‌گذاری مستقیم در آن را دارند.

سوخت‌های نفتی جهان امروز را تغذیه می‌کنند و نفت در تولید مواردی همچون بنزین، پلاستیک، پتروشیمی، حلال‌ها،‌ آسفالت، رنگ، کود، مواد خام و کالاهای بهداشتی همچون شامپو، محصولات مراقبت از پوست و آرایشی و خوشبوکننده در سراسر جهان استفاده می‌گردد.
همین کاربرد گسترده سبب شده تا از نفت به نام طلای سیاه یاد شود.

 

اما آیا نفت گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

نفت به طور عجیبی از نظر قیمت ثبات ندارد، به عنوان مثال در ژوئیه سال ۲۰۰۸، قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۱۴۶ دلار افزایش یافت که این امر به طور حتم توانست سبب سقوط بازار بورس جهانی گردد، اما در ماه دسامبر همان سال این رقم به ۴۰ دلار رسیده‌بود و این مورد می‌تواند به روشنی نشان‌دهنده عدم ثبات قیمت نفت باشد.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، قیمت نفت توانسته ثبات نسبی را تجربه کند، اما این ثبات در شرایط کنونی در حال برهم خوردن است.

به عقیده اکسل گیبر،‌استراتژیست فنی سرمایه‌گذاری ابوظبی، از سال ۲۰۱۱ قیمت نفت در حوزه ۹۰ تا ۱۳۰ دلار نوسان داشته‌است و در این مدت تغییرات کمی را تجربه کرده‌است، اما این شرایط در وضعیت کنونی امکان تغییر دارد.
نوسانات قیمت نفت دوره‌ای است و قیمت نفت برای مدت طولانی پایین نخواهند ماند و هر دوره قیمت پایین، با یک نوسان شدید و افزایش همراه می‌شود.

قیمت نفت در ژوئن سال جاری به اوج خود یعنی ۱۱۶ دلار رسید که دلیل اصلی آن آشفتگی سیاسی در کشورهای تولید‌کننده نفت عراق و روسیه گزارش شده‌‌است، اما تامین کمبود نفت تولیدی این دو کشور از طریق لیبی و آمریکا سبب شد تا فشار قیمت کاهش یابد.

به عقیده گروهی از تحلیل‌گران بازار جهانی، پیش‌بینی افرادی که امید به افزایش قیمت نفت در دوران حاضر داشته‌اند، اشتباه بوده‌ و هفته‌های سال جاری بدون تغییر چشم‌گیر قیمت نفت و میزان تولید آن سپری می‌گردد.

در هفته گذشته، نفت غرب تگزاس به ۹۸.۱۲ دلار برای هربشکه و نفت خام برنت به ۱۰۶.۵۳ دلار نیز رسید.
این کاهش قیمت در بهای جهانی نفت سبب شده تا معامله‌گران برای شنیدن اخبار ناخوشایند‌تر و سقوط بیش‌تر قیمت‌ها آماده شوند.

 

این امر در حالی است که گروهی دیگر از تحلیل‌گران با این عقاید مخالف بوده و با اشاره به اهمیت نفت برای زندگی کنونی بشر و تاثیر قیمت آن بر کالاهای ضروری، امید به افزایش قیمت نفت دارند.

به عقیده این کارشناسان، نفت عمدتا از مناطق ناامن و توسعه‌نیافته استخراج می‌شود که همین امر ایجاد یک خطر واقعی در عرضه آن را ایجاد می‌کند.
اقتصاددان‌های موافق افزایش قیمت نفت، تهدیدها و مشکلات سیاسی فعلی در خاورمیانه  و روسیه را عوامل تعیین‌کننده‌ای برای قیمت نفت معرفی کرده و انتظار دارند که با ادامه این مشکلات، قیمت انرژی افزایش یابد.

در مجموع بازار نفت را پر از دست‌انداز می‌توان دانست.

طی ۱۵ سال گذشته قیمت نفت افزایش یافته است اما این روند در سال‌های اخیر ثبات یافته‌است.

اکثریت اقتصاددان‌ها به آینده نفت امید داشته و چشم‌انداز مثبتی را برای انرژی پیش‌بینی کرده‌اند.
تغییرات آب‌وهوایی، شوک‌های عرضه و افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور عواملی هستند که آینده‌ای روشن را برای نفت رقم می‌زنند.

 

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه سرمایه‌گذاران نفت می‌توانند قدرت خرید خود را در این محیط پر از چالش حفظ کنند؟

اقتصاددان‌ها بر این عقیده‌اند که از طریق متعادل نمودن خطرات این سرمایه‌گذارای با  سرمایه‌گذاری‌های جانبی در کالاهایی همچون گاز، فلزات گرانبها و کشاورزی می‌توانید نوسانات قیمت نفت را تا حد زیادی مدیریت کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی