جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

تاثیر امنیت بنادر بر اقتصاد جهان

چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۲۹ ب.ظ

بیش از ۹۰ درصد کالاهای ضروری برای ایجاد و رشد اقتصاد مدرن جهان از طریق مسیرهای دریایی منتقل می‌شوند.

این کالاهای ضروری می‌توانند شامل کالاهای تولید شده و یا مواد خامی همچون زغال‌سنگ، نفت، محصولات کشاورزی همچون دانه‌های روغنی و غلات باشند.

حمل و نقل این کالاها از طریق دریا مزایای هزینه‌ای و حجمی بیشتر نسبت به حمل‌ونقل هوایی دارد.
براساس گزارش بانک‌جهانی، هزینه حمل هوایی کالا ۱۲ تا ۱۶ برابر حمل‌ونقل دریایی آنان می‌باشد.  

حمل ونقل دریایی اغلب تنها گزینه اقتصادی برای برخی شرکت‌ها در هنگام بالا بودن حجم کالا می‌باشد.
به عنوان مثال حمل‌ونقل کالا میان خاورمیانه و آسیا در اغلب موارد دریایی است.

حمل و نقل با راه‌آهن، کامیون و یا هوایی می‌تواند احتیاج به زمان  و تدارکات زیاد داشته و با هزینه‌های سنگین نیز در اغلب موارد همراه‌است .

برای کشورهایی با ظرفیت محدود تولید و یا کشاورزی، دسترسی به دریا برای واردات کالا برای تامین رفاه ملی و رشد حیات اقتصادی ضروری است.

دولت‌ها در خاورمیانه، به ویژه کویت، عمان، قطر، عربستان، امارات و ایران اهمیت تجارت دریایی برای اقتصاد خود را به رسمیت می‌دانند.
این کشورها در پروژه‌های زیربنایی برای ایجاد بنادر جدید و گسترش بنادر موجود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در جهان پیوسته کنونی که موجودی کالاهای کشورها در حال کاهش و تولیدهای لحظه‌ای معیار مهمی برای اقتصاد هستند، اطمینان از ادامه زنجیره تامین بدون وقفه کالاهای جهانی، ضروری است و به دلیل اهمیت بنادر در تامین امنیت زنجیره تولید جهانی، اختلال در حمل‌ونقل آبی می‌تواند پیامدهای عمده‌ اقتصادی را برای کشورها و جهان به همراه داشته‌باشد.

برخی از اختلالات همچون دزدان دریایی، حوادث صنعتی و انسداد وتخریب تاسیسات بندری می‌تواند آسیب های جدی به اقتصاد دریایی یک کشور بزند.

در طول چهارده‌سال گذشته، حمل‌ونقل‌های بین‌المللی و مقررات امنیتی خاصی به منظور حفظ زنجیره تامین امنیت حمل ونقل کالا انجام شده‌است.
شورای همکاری خلیج فارس نیز به منظور تامین امنیت این حمل‌ونقل بین‌المللی، برنامه‌ها و خدمات و مقررات جامعی را تعیین کرده‌است.
بر اساس این قوانین در چارچوب یک بندر، یک مدل امنیتی لایه‌ای وجود دارد که تسهیلات را از نظر بخش منطقی و فیزیکی به لایه‌ها و یا مناطقی برای محافظت تقسیم سازد.

این روش با استفاده از ترکیبی از سیاست‌ها، روش‌ها، فناوری‌ها سعی در تامین امنیت بنادر و ارتباطات تجاری اقتصادی کشورها دارد.

 

در مجموع بنادر را می‌توان جز حیاتی از زنجیره تامین نیازهای جهانی و قسمتی ضروری برای رشد اقتصاد جهان، خصوصا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دانست.

تضمین امنیت بنادر در برابر خطرات و تهدیدات باید به عنوان یک اولویت برای دولت‌ها و صنایع مطرح باشد.

اهمیت این امر در اقتصاد ایران نیز غیرقابل انکار است.
بنا به گزارش سال گذشته امیر دریادار حبیب الله سیاری،  حدود ۹۳ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود و همین امر می‌تواند تامین امنیت تجارت دریایی ایران را به وضوح نشان دهد.
در همین راستا دولت‌مردان در سال‌های گذشته گام‌های عظیمی در تامین امنیت دریایی برداشته‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی