جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

معرفی کتاب: اقتصاد سیاسی تطبیقی

شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸ ب.ظ

کتاب «اقتصاد سیاسی تطبیقی» به قلم باری استوارت کلارک (1948م) و ترجمه‌ی عباس حاتمی (1353) توسط انتشارات کویر (1389) در 504 صفحه چاپ و روانه‌ی بازار شده‌است. این کتاب در سه بخش به زیور طبع آراسته شده‌است: بخش اول «مروری بر اقتصاد سیاسی» و مفاهیم کلیدی آن است. از این‌روی، سیاست و اقتصاد و اقتصاد سیاسی هریک به تفکیک مورد بحث قرار گرفته‌اند. بخش دوم، «رهیافت‌های رقیب در اقتصاد سیاسی» معرفی شده‌اند. کلارک چهار جریان (رهیافت) اصلی را در اقتصاد سیاسی معرفی می‌کند و آنها را رقیب هم می‌پندارد. جریان لیبرالیسم کلاسیک، رادیکال، محافظه‌کاری و لیبرال مدرن. وی بعد از معرفی بنیانگذران هر جریان، اصول حاکم بر هر کدام را به اختصار ذکر می‌کند؛ سپس ارزیابی کلی خود را از هر جریان ارائه می‌دهد. اما بخش سوم و اصلی کتاب به «موضوعات اصلی در اقتصاد سیاسی» پرداخته است. در ابتدا کلارک، تکلیف هر جریان را با دوگان «دولت-بازار» مشخص می‌کند، سپس اقتصاد سیاسی متغیرهای «تورم و بیکاری» را به‌عنوان چالش اصلی حوزه‌‌ی سیاستگذاری تبیین می‌نماید.

وی در ادامه از حوزه‌ی مسائل صرفِ اقتصادی فاصله می‌گیرد و می‌کوشد تا مسائل سیاسی و اجتماعی را تحلیل نماید. از این منظر، اقتصاد سیاسی «کار و صنعت»، «اقلیت‌ها و تبعیض»، «جنسیت»، «آموزش و فرهنگ»، و «توسعه و تجارت بین‌الملل» ارائه می‌شود. نهایتاً کلارک اقتصاد سیاسی را به‌سان ایدئولوژی (در برابر علم) معرفی می‌کند و در زمره‌ی کسانی قرار می‌گیرد که در برابر «علم اقتصاد سیاسی» به «اقتصاد سیاسی به‌عنوان ایدئولوژی» رای می‌دهند. مطالعه این کتاب به علاقه مندان اقتصاد سیاسی توصیه می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی