جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا آنچه که بیش از قبل مورد سوال قرار می‌گیرد میزان استاندارد بنزین‌هایی است که در حال حاضر در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

به همین دلیل بود که با  روی کار آمدن دولت یازدهم ماجرای بزنین های آلوده پتروشیمی مورد توجه ویژه دولتی ها قرار گرفت.

همین چند وقت پیش بود که سخنگوی فراکسیون محیط‌‌ زیست و توسعه پایدار مجلس، با انتقاد از تولید بنزین بی‌کیفیت در پتروشیمی‌ها، گفت: راه‌افتادن سونامی سرطان نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و گاز به‌عنوان سوخت است.
 


 

موید حسینی صدر گفت: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها که از تجهیزات لازم برای این مهم برخوردار نیستند عامل اصلی آلودگی هواست.

از سوی دیگر بر اساس اظهار نظر کارشناسان محیط زیست، بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته درخصوص نحوه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، بنزینی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود دارای آروماتیک بالایی است که به اذعان کارشناسان این بخش اگر آروماتیک موجود در بنزین نهایتا شش‌درصد باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد درحالی‌که بیش از این رقم می‌تواند ناراحتی‌های سطحی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی مستمر را ایجاد کند و در نهایت، استنشاق مستمر آن می‌تواند نتیجه‌ای چون سرطان خون به‌همراه داشته باشد.

در این میان نکته اینجاست که حتی نفتی های دولت روحانی نیز بعد از اعلام توزیع بنزین یورو 4 ، آلودگی بنزین در پترو شیمی ها  را رد نکردند .

اواخر اردیبهشت ماه بود که عباس شعری‌مقدم، معاون وزیر نفت‌ در پاسخ به پرسشی  مبنی بر این که آیا سلامت بنزین پتروشیمی‌ها را تایید می‌کنید یا خیر گفت : به نظر من نباید در مورد میزان بنزن موجود در بنزین مانور داد بلکه باید توجه کرد با این حجم ترافیک در تهران و کلان شهر‌ها، هر چه استفاده کنیم فضا را آلوده می‌کند.تا به این ترتیب شایعه ادامه ساخت بنزین آلوده در کشور رد نشود.

بعد از ان هم پای وزیر نفت سابق در دولت قبل به میان کشیده شد و مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم یعنی همان وزارتخانه‌ای که باعث و بانی تولید و توزیع بنزین مشکوک پتروشیمی در کشورمعرفی شد، مدعی شد که این بنزین آلوده نیست و حتی باید به خاطر تولید چنین بنزینی از دولت احمدی‌نژاد تشکر شود!

اما این مساله باعث نشد تا جمعی از وکلا و حقوق دانان از وی به دلیل پخش بنزین های الوده شکایت نکنند.

سه وکیل دادگستری (پیمان حاج محمود عطار، علیرضا دقیقی و مصطفی ترک همدانی) یازدهم خرداد سال جاری با حضور در دادسرای کارکنان دولت و ارائه مستنداتی، از وزیر اسبق نفت به دلیل تولید بنزین آلوده توسط پتروشیمی در زمان وزارتش شکایت کردند.

اما همین چند روز پیش بود که مصطفی ترک همدانی یکی از شاکیان وزیر اسبق نفت در پرونده بنزین های آلوده، از دستور بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت مبنی بر احضار متهم پرونده خبر داده بود.

این وکیل شاکی در پرونده شکایت از وزیر اسبق نفت ادامه داده بود: بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت با توجه به اظهار نظر سازمان محیط زیست در این پرونده، مدیریت ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان را موظف کرده طی 10 روز آینده شکایت خود را در خصوص آلودگی بنزین تولیدی پتروشیمی در دادسرا به ثبت برساند.

ترک همدانی گفته بود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر سازمان هایی است که توسط شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در این پرونده احضار شده اما هنوز نظریه خود را اعلام نکرده است.

حالا اما خبر رسیده است که مجلس هم پیگیر این ماجراست و پرونده جنجالی بنزین‌های آلوده در مسیر پرپیچ وخم خود، به میز علی لاریجانی رئیس مجلس رسیده و پس از آن باید برای رسیدگی نهایی به قوه قضائیه ارسال شود.

ماجرا هم از این قرار است که به تازگی گزارشی از طرف کمیسیون بهداشت به رییس مجلس داده شده و عابد فتاحی عضو این کمیسیون درباره آن گفته: نشست‌هایی با حضور متخصصان برگزار شد. 

نتیجه نهایی که در حال حاضر به رییس و هیات رییسه مجلس تقدیم شده حاکی از آن است که بنزین‌های تولیدی پتروشیمی در دولت قبل آلوده و خطرناک برای انسان و محیط زیست بوده است.

 فتاحی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی بنزین‌های آلوده اشاره و عنوان کرده: در جلسه‌هایی که در کمیسیون بهداشت برگزار شد، کارشناسان متعددی شرکت کردند. 
کارشناسان محیط زیست، شهرداری تهران، نیروهای انتظامی، وزارت بهداشت حضور داشتند و درباره بنزین‌های آلوده و بی کیفیت نشست‌هایی داشتیم.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکید به مضر بودن بنزین‌های تولیدی در دولت قبل گفته: متخصصان به این موضوع اعتقاد داشتند که ساخت بنزین از مواد شیمیایی آلودگی‌های شدیدی را در هوا ایجاد می‌کند. ضرر و زیان‌های آن منجر به بیماری‌های پوستی، ناراحتی‌های تنفسی، به خصوص در افرادی که گرفتگی‌های قلب و عروق دارند ایجاد می‌کند.

 او نسبت به تولید بنزین‌های با کیفیت پایین انتقاد کرده و توضیح داده: از قدیم مطرح می‌شود که دولت‌ها مسئول خوشبختی ملت‌های خود هستند. مسئول هستند تا مشکلات ملت‌های خود را رفع کنند و هیچ منتی هم در این خصوص سر مردم ندارند. آن‌هایی که پا جلو می‌گذارند باید به حدی توان داشته باشند که بتوانند به مردم کمک کنند. به این بهانه که بنزین کم است نباید با عجله به پتروشیمی برویم از مواد شیمیایی بنزین تهیه کنیم. انسان‌ها امروزه در همه جهان افکار، زبان، کردار مشترک دارند. می‌توانیم به سمتی برویم که منافع ما در آن قرار گرفته است. به همین خاطر فکر می‌کنم که تولید بنزین از مواد شیمیایی هم برای مردم خیلی مشکل ساز بود و هم برای محیط زیست و.... ما فایده ای از تولید این نوع بنزین ندیدیم.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره با شکایت حقوقدانان و پیگیری های کمیته مقصر یاب مجلس که به نظر می رسد دولت قبل را بی تقصیر نمی داند، پای میر کاظمی به قوه قضاییه باز خواهد شد یا خیر؟

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی