جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

معرفی اقتصاددان : رونالد کوز

يكشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۵۵ ب.ظ
رونالد کوز

 

رونالد هری کوز (Ronald Harry Coase) پیشبرد مهمی در علم اقتصاد و حقوق و تئوری بنگاه داشته و نوبل اقتصادی سال 1991 او نیز به همین منظور است. اهمیت درک نقش هزینه‌های مبادلاتی در فعالیت اقتصادی و تاثیرگذاری ساختارهای نهادی جایگزین در عملکرد اقتصادی دو پیشبرد جدی اوست و بطور کلی تحلیل اقتصادی حقوق و علم اقتصاد نهادگرای جدید، زاییده‌ی تفکرات او هستند. کوز نقش مهم اما مناقشه برانگیزی در تاریخ مکتب شیکاگو دارد.

آشنایی با زندگی رونالد کوز
رونالد هری کوز در تاریخ 29 دسامبر 1910 در ویلسدن حومه لندن متولد شد. لیسانس بازرگانی را در سال 1932 از مدرسه اقتصادی لندن اخذ کرد در حالی که در آن دوران به شدت تحت تاثیر اندیشه‌ی آرنولد پلانت بود. او سپس برای ادامه تحصیل به همراه دوستان خود و مبدع بحث انتخاب عمومی یعنی دانکن بلک طی سالهای 1932 تا 1934 به مدرسه اقتصاد و بازرگانی داندی (Dundee) رفت. کوز سالهای 35-1934 را در دانشگاه لیورپول سپری کرد و سپس مجدداً به LSE بازگشت و تا سال 1951 در آنجا ماند. اقتصاددان امریکایی این بار برای تدریس به امریکا و دانشگاه بوفالو بازگشت و تا سال 1958 همانجا روزگار سپری کرد. وی پس از یکسال مطالعه در مرکز مطالعات پیشرفته علوم رفتاری دانشگاه استنفورد، دعوت دانشگاه ویرجینیا در سال 1959 را پذیرفت و بدانجا عزیمت نمود. هرچند اندیشه‌ی کوز در ارتباط تنگاتنگ با مکتب شیکاگوست، اما دو کار اصلی او یعنی ‹‹ماهیت بنگاه›› (1937) و ‹‹مساله هزینه اجتماعی›› (1960) قبل از رفتن او به شیکاگو در سال 1964 برای تدریس در دانشکده حقوق و همکاری با آرون دیرکتور در ویرایش مجله حقوق و اقتصاد، نگاشته شد. کوز در سال 1981 از دانشگاه شیکاگو بازنشسته شد و نهایتاً در سال 1991 نوبل اقتصادی را نصیب خود ساخت.


نظریات اقتصادی رونالد کوز
برخلاف اینکه اغلب اقتصاددانان کوز را با دو مقاله‌ی کلاسیک در زمینه‌ی بنگاه و هزینه‌ی اجتماعی می‌شناسند، او مقالات وسیعی در حوزه‌هایی نظیر حسابداری، تبلیغات، کالای عمومی، مازاد مصرف‌کننده، قیمت‌گذاری خدمات دولتی، تئوری انحصار، باج‌گیری (blackmail)، نقش اقتصادی دولت، و تاریخ اندیشه‌ی اقتصادی دارد. کارهای کوز را می‌توان در موضوعات زیر دسته‌بندی نمود: 
1.    نقش مهمی که نهادهایی مثل بنگاه، بازار و قانون در تعیین ساختار و عملکرد اقتصادی ایفا می‌کنند.
2.    جایگاه هزینه‌های مبادلاتی در فعالیت اقتصادی، نیاز به رویکرد رقابتی نهادی در سیاست‌گذاری اقتصادی.
3.    اجتناب از نظریه‌پردازی انتزاعی.
ردپای این موضوعات را می‌توان در کتاب‌های ‹‹بنگاه، بازار و حقوق›› (1998) و ‹‹گفتارهایی در علم اقتصاد و اقتصاددانان›› (1994) پیدا کرد که ترکیب آنها مهم‌ترین نظرات کوز را در بر می‌گیرد. اولین اثر مهم کوز در زمینه‌ی رفتار بنگاه و سازمان است که تحلیل شکل‌گیری انتظارات تولیدکننده به همراه فولر (1935) بخشی از آن است. او در این مقاله تبیینی از تئوری الگوی تار عنکبوتی ارائه می‌دهد که طی آن، تولیدکننده برمبنای انتظار قیمتی خود از آینده اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند. طبق این الگو تعدیل در عرضه منتج به افزایش عدم تعادل در چرخه‌ی اقتصادی می‌گردد. کوز و فولر دریافتند که این توضیح اشتباه است و تولیدکنندگان در واقعیت، انتظارات خود از قیمت و هزینه را به سرعت تعدیل می‌کنند و پیش‌بینی تغییرات تقاضا و عرضه طبق این مدل دچار خطا می‌گردد. هرچند این مدل بعدها توسط موث (1961) در یکی از مقالات کلاسیک انتظارات عقلایی مورد اشاره قرار گرفت. لازم به ذکر است کوز با فولر و رونالد ادوارز روی موضوعات مشترک در حسابداری و اقتصاد نیز همکاری داشته که ماحصل آن اشاره به ضعف حسابداری در نشان دادن هزینه‌ها و غفلت از مفهوم هزینه فرصت است.
رونالد کوز تالیفات دیگری نیز در زمینه انحصار و رقابت ناقص دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. مقاله ‹‹دوام و انحصار›› (1972) نشان می‌دهد بنگاه‌ انحصاری که به تولید کالای بادوام مشغول است، مجبور خواهد شد کالای خود را در قیمت رقابتی عرضه کند، مگر اینکه درجه دوام کالا را کاهش دهد یا تن به قراردادهایی بدهد که طبق آنها متعهد به محدودساختن تولید شود. این ادعا به ‹‹حدس کوز›› مشهور است. مقاله دیگر  یعنی‹‹هزینه‌ ی نهایی مجادله›› (1946) را می‌توان تاثیرگذارترین کار وی در زمینه‌ی انحصار و مبادله با قیمت‌گذاری برحسب منفعت عمومی و مقررات دانست. پیش از این مقاله، ابا لرنر و دیگران مدعی بودند قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه نهایی (marginal cost pricing) در صورتی که با یارانه‌ی دولت همراه شود، کاراترین سیاست قیمت‌گذاری خدمات دولتی خواهد بود. اما کوز برخلاف این ادعاها، در این مقاله استدلال نمود که قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه نهایی نامطلوب‌تر از سیستم قیمت‌گذاری چندبخشی (multi-part pricing) است و حتی در حقیقت می‌تواند بدتر از قیمت‌گذاری برمبنای هزینه‌ی متوسط (average cost pricing) باشد. این مقاله و سه مقاله‌ی بعد از آن، بیانگر یکی از ایده‌های اصلی کوز است: در ارزیابی بهره‌وری تولیدات اقتصادی، باید تمرکز گسترده (و نه محدود) بر منافع، هزینه‌ها و انگیزه‌ها داشت.
دو اثر تاثیرگذار دیگر کوز عبارتند از ‹‹ماهیت بنگاه›› (1937) و ‹‹مساله هزینه اجتماعی›› (1960) که علت دریافت جایزه نوبل توسط کوز نیز به همین دو اثر برمی‌گردد. کوز در ماهیت بنگاه، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا بنگاه‌ها وجود دارند و عامل موثر در وسعت فعالیت آنها چیست. او جواب را در مفهوم هزینه‌ی مبادله می‌داند که اقتصاددانان تا همین اواخر توجه اندکی بدان داشته‌اند. به اعتقاد کوز، بنگاه‌ها زمانی ظهور و بروز دارند که هزینه داخلی آنها کمتر از هزینه مبادله در بازار باشد و بالتبع زمانی که هزینه مبادله در بنگاه از هزینه مبادله بازار پیشی بگیرد، بنگاه از بازار خارج خواهد شد. هرچند انتشار این مقاله تا اوایل دهه‌ی 1970 مورد استقبال چندانی قرار نگرفت، اما بعد از آن، الیور ویلیامسون، ارمن آلچیان، هارولد دِمسز و دیگران از این مقاله‌ی کوز جهت توسعه‌ی مفهوم هزینه‌ی مبادله، فرایند قرارداد، و سازماندهی بنگاه در تحلیل اقتصادی استفاده کردند. انتشار «مساله هزینه اجتماعی» پارادایم هزینه مبادله را به مسیری دیگر یعنی عرصه‌ی حقوق اقتصادی و شرایط تضاد در حقوق برد. به موازات افزایش استفاده و ارجاع این مقاله، سوء برداشت‌ها از آن نیز افزایش یافت. قضیه‌ی کوز که در حال حاضر متداول است برگرفته از این مقاله می‌باشد و کسانی مانند جرج استیگلر (1966) به تدوین این قضیه پرداخته‌اند؛ طبق این قضیه زمانی که هزینه مبادلاتی صفر باشد و حقوق افراد بطور کامل مشخص شده باشد طرفین بازار صرف نظر از حقوق اولیه هریک، مبادله بهینه خواهند داشت. کوز دریافت که هزینه‌های مبادلاتی گسترده است و بطور کلی مانعی برای مکانیزم مبادله محسوب می‌شود. لذا قانون‌گذار باید طوری حقوق افراد را تنظیم نماید که ارزش تولید جامعه را بیشینه سازد؛ این مفهوم جان کلام جنبش قانون و اقتصادی مدرن است.


آثار رونالد کوز
•    ١٩٣۵. (With R.F. Fowler.) Bacon production and the pig-cycle in Great Britain. Economica n.s. 2, 142–۶٧.
•    ١٩٣٧. The nature of the firm, Economica n.s. 4, 386–405.
•    ١٩٣٨. Business organisation and the accountant. In Studies in Costing, ed. D. Solomons. London: Sweet and Maxwell, ١٩۵٢.
•    ١٩٣٨. (With R.S. Edwards and R.F. Fowler.) Published Balance Sheets as an Aid to Economic Investigation: Some Difficulties. London: Accounting Research Association Publication No. ٣.
•    ١٩۴۶. The marginal cost controversy. Economica n.s. 13, 169–82.
•    ١٩۵٠. British Broadcasting: A Study in Monopoly. London: Longmans, Green and Co.
•    ١٩۵۴. The development of the British television service. Land Economics 30, 207–22.
•    ١٩۵۵. The postal monopoly in Great Britain: an historical survey. In Economic Essays in Commemoration of the Dundee School of Economics 1931–1955, ed. J.K. Eastham. London: William Culcross and Sons.
•    ١٩۵٩. The Federal Communications Commission. Journal of Law and Economics 2, 1–40.
•    ١٩۶٠. The problem of social cost. Journal of Law and Economics 3, 1–44.
•    ١٩۶۶. The economics of broadcasting and government policy. American Economic Review 56, 440–7.
•    ١٩٧٢. Durability and monopoly. Journal of Law and Economics 15, 143–9.
•    ١٩٧۴. The lighthouse in economics. Journal of Law and Economics 17, 357–76.
•    ١٩٧٧. Economics and contiguous disciplines. In The Organization and Retrieval of Economic Knowledge, ed. M. Perlman. Boulder, CO: Westview Press.
•    ١٩٨٨. The Firm, the Market, and the Law. Chicago: University of Chicago Press.
•    ١٩٩٠. Accounting and the theory of the firm. Journal of Accounting and Economics 12, 3–13.
•    ١٩٩٢. The institutional structure of production. American Economic Review 82, 713–19.
•    ١٩٩٣. Law and economics at Chicago. Journal of Law and Economics 36, 239–54.
•    ١٩٩۴. Essays on Economics and Economists. Chicago: University of Chicago Press.

آثاری درباره رابرت سولو
•    Medema, S.G. ١٩٩۴. Ronald H. Coase. London and New York: Macmillan and St. Martin's Press.
•    Medema, S.G. ١٩٩٩. Legal fiction: the place of the Coase theorem in law and economics. Economics and Philosophy 15, 209–33.
•    Medema, S.G. and Zerbe, R.O., Jr. ٢٠٠٠. The Coase theorem. In The Encyclopedia of Law and Economics, ed. B. Bouckaert and G. De Geest. Aldershot: Edward Elgar Publishing.
•    Posner, R.A. ١٩٩٣. Ronald Coase and methodology. Journal of Economic Perspectives 7(4), 195–210.

منبع
•    Durlauf, S. N., & Blume, L. (2008). The new Palgrave dictionary of economics. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی