جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

صادرات داروی ایران به ۱۳ کشور منطقه

يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷ ق.ظ

 حسن هاشمی در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران که صبح امروز در طبقه هشتم اتاق بازرگانی برگزار شد اظهار کرد: در سال‌های گذشته اختلافات زیادی در حوزه وزارت بهداشت بوده که باعث شده این وزارتخانه به ساختار دلخواه دست نیابد. 

وی در ادامه گفت: مسئولیت بنده و بخش خصوصی که فعالیت آنها در رابطه با سلامت مردم است، بسیار سنگین است و نظارت‌ها ضعیف بوده است و تاکید بر آن است که ضوابط اعلام شود و بعد از آن، نظارت مستمر از بازار و محیط به صورت مفید انجام شود.

او خاطرنشان کرد: ترجیح بر آن است زمانی که اشتباهی رخ می‌دهد تذکر داده شود و اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته رخ داد توهم نبود بلکه واقعیت داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: صادرات در حوزه غذا با توجه به آمار گمرک افزایش داشته و مشکل و مزاحم افراد فعال در این حوزه افراد پنهان هستند و باید سازوکاری تعریف شود تا مردم آسیب نبینند.

هاشمی گفت: سیاست‌گذاری در دارو و فناوری مورد قبول بوده و در این حوزه از افراد خبره استفاده شده است و معتقد هستیم تصمیمات یک‌سویه فعالیت درستی نیست.

وی یادآور شد: در روزهای اول که به این وزارتخانه ورود کردیم انتظار می‌رفت صنعت و بازرگانی حوزه سلامت دارای زیرساخت‌های قوی‌تری باشد که متاسفانه اینگونه نبود و باید از سوی دولت سرمایه‌ها به سمت درست سوق پیدا کند.

او با بیان اینکه در صنعت غذا وضع مناسبی داریم گفت: در حوزه‌های دیگر فاصله زیادی با دنیا داریم و تاکید بر آن است که سازمان استاندارد و وزارت بهداشت با یکدیگر ارتباط بهتری داشته باشند و از سال گذشته تا به امروز در این رابطه اقدام تاثیرگذاری صورت نگرفته است اما سازوکار سازمان استاندارد در حال مطالعه و بررسی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید از مراجعه به ارگان‌های هم‌راستا رهایی یابیم، تاکید کرد: جلسه امروز با بخش خصوصی بیشتر در رابطه با مبحث غذا بوده و قرار بر این شد تا جلسه‌ای با میزبانی سازمان غذا و دارو با اعضای اتاق برگزار شود و در تصمیم‌سازی‌ها از نظرات اعضای اتاق و بخش خصوصی استفاده شود. 

او در رابطه با مهمترین خروجی این جلسه گفت: نگرانی برخی از دوستان رفع شد و در این حال زمینه ارتباط بیشتر با تولیدکنندگان و استفاده از نظرات آنها در تصمیم‌سازی‌ها فراهم شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اهمیت غذایی و سلامت مردم مهمترین وظیفه ما است و در گفت‌وگو با دوستان بخش خصوصی دریافت نظرات در رابطه با بهداشت و پیشگیری مثمرثمر خواهد بود که در آینده با توجه به این اتفاقات بار وزارت بهداشت در درمان و بیماری کاهش خواهد یافت.

او با تاکید بر اینکه جلسات اینچنینی برای تمام اعضای دولت مفید خواهد بود خاطرنشان کرد: نظرات تمام دوستان را در تصمیم‌گیری‌ها اعمال خواهیم کرد البته برخی از تصمیماتی که در دستگاه‌های نظارتی اتخاذ می‌شود خیلی خوشایند نیست از این رو باید تصمیم‌گیری‌ها عادلانه و مدبرانه باشد.

هاشمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه میزان مصرف دارو در کشور به چه حدی است، گفت: مصرف دارو در کشور بالاست اما به حدی که در تبلیغات اعلام می‌شود نیست و در مقایسه با برخی از کشورها میزان کمتری را شاهد هستیم. 

او تاکید کرد: در حال حاضر در هر خانه‌ای یک داروخانه وجود دارد و این در حالی است که کمبودی در دارو وجود ندارد و نیاز به انبارکردن آن نیست، بخشی از مصرف بالای دارو در پی خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو توسط افراد است. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فروش لباس‌های دست دوم خارجی در سطح شهر در حوزه فعالیت وزارت بهداشت است، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم فروش لباس‌های دست دوم خارجی در سطح شهر ممنوع شده و گزارش‌های دریافتی نشان از آن دارد که فروش لباس در سطح شهر مربوط به 6 ماه گذشته است. البته در این زمینه باید وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک و همراهی کند.

همچنین در این جلسه دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پیگیر مشکلات بخش خصوصی هستیم و واقعیت بر آن است که تجارت کشور از 100 سال گذشته درون‌گرا بوده به این معنا که نیاز از طریق واردات و تولید در پی جبران واردات صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: نگاه فعلی نگاه قدیمی است که وضعیت فعلی مطلوب نیست و در گفت‌وگو با دولت عراق آنها بر این باورند دولت عراق تمایل به همکاری در رابطه با غذا، دارو و درمان دارد اما از سوی ایران اتفاقی رخ نداده است.

او همچنین در رابطه با مسائل پیش‌آمده روسیه نیز گفت: روسیه به دنبال تعامل با ایران است و اگر ایران دیر اقدام کند کشورهای دیگر در روسیه جایگزین ایران خواهند شد و این در حالی است که تولید در راستای صادرات صورت نمی‌گیرد.

دیناروند یادآور شد: نگاه وزارت بهداشت در راستای تکلیف قانونی آن است و در رابطه با واردات باید سختگیری داشته باشیم و این وزارتخانه علاقه‌ای به واردات از کشورهای درجه دوم و سوم ندارد در حال حاضر برخی از ایرانی‌ها در دوبی برای صادرات کالا به ایران کارخانه ایجاد کرده‌اند و تمام داروها به صورت موازی وارد نمی‌شود. 

او در رابطه با تعرفه واردات مکمل‌های غذایی گفت: به دلیل اینکه مکمل‌های غذایی فرآورده‌ غیردارویی هستند باید تعرفه واردات آن پرداخت شود و در گذشته در پی کار اشتباه از واردات این نوع کالاها تعرفه دریافت نمی‌شد و در فروش باید برچسبی مبنی بر اینکه در آن ذکر شده محصول، دارو یا بار دارویی ندارد بر روی آن الصاق شود. 

وی با اشاره به اینکه در رابطه با واردات کالا به بهانه انتقال تکنولوژی تعرفه دریافت می‌شود، تاکید کرد: در سال اخیر اجازه واردات سرنگ به کشور داده نشده و واردات بی‌رویه و قاچاق تاثیر سو دارد از این رو به بیمارستان‌ها تاکید شده تا نیاز خود را از مراکز تایید شده تهیه کنند و توزیع  باید به صورت ضابطه‌‌مند صورت گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: به دنبال کاهش سموم شیمیایی در کشاورزی و افزایش استفاده از کود و سموم بیوتکنولوژی هستیم که باید سموم از سوی افراد خبره و معتمد تجویز شود و کشاورزان از مکان‌های تایید شده سموم را خرید کنند که متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد.

او در رابطه با اتفاقات چند ماه گذشته درباره لبنیات تاکید کرد: موضوع افزودن روغن به لبنیات حقیقت داشته که این کار بسیار خطرآفرین بوده و در چندوقت گذشته آمار نشان از کاهش واردات روغن پالم به کشور را دارد. 

وی با بیان اینکه صادرات محصولات لبنی کاهش نیافته گفت: روزانه 20 هزار تن شیر تولید شده که یک تا 2 هزار تن آن به شیر خشک تبدیل می‌شود و در دنیا این کار مرسوم است. 

دیناروند در رابطه با واردات زیتون گفت: باید عوارض واردات زیتون در پی عدم تامین نیاز کشور از طریق تولید داخلی کاهش یابد. 

او همچنین در رابطه با تولید سوسیس و کالباس و خمیر مرغ گفت: تولید سوسیس و کالباس نیاز به مجوز و استانداردهای اجباری دارد و تولیدکننده هیچ وقت نمی‌گوید که از خمیر مرغ استفاده کرده است. 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تاکید دارد تا خمیر مرغ استاندارد به چرخه تولید وارد شود و شرکت‌هایی که برای تولیدات خود خط تولید خمیر مرغ استاندارد دارند مجوز لازم را دریافت کرده‌اند و این کار درست نیست که خمیر مرغ در جای دیگر تولید و در کارخانه دیگری مصرف شود.

دیناروند با اشاره به اینکه صنعت غذا در ایران بالاترین استانداردهای دنیا را دارد، یادآور شد: صادرات این حوزه کمتر از یک میلیارد دلار بوده و نیاز به ایجاد بازارهای هدف بیشتری دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران تاکید کرد: سرنگ‌های قاچاق عمدتا از کشور چین وارد شده که به لحاظ ارزانی قیمت، توانایی رقابت با تولیدات داخلی را داشت و این موضوع با کاهش حجم واردات رفع شده است. 

دیناروند  در رابطه با داروهای پیوند مغز استخوان یادآور شد: بیماران می‌توانند داروها را طبق برنامه حمایتی وزارت بهداشت و بیمه‌ها دریافت کنند اما مورد آنجاست که بیمه داروهای مورد استفاده در حال بستری را پوشش نمی‌دهد که این موضوع از سوی بیمه سلامت ابلاغ شده و بیمه تامین اجتماعی اعلام کرده که بیماران مدارک خود را برای دریافت هزینه‌ها می‌توانند ارسال کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی