جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رتبه سوم ایران در مصرف گاز‌طبیعی

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۵ ب.ظ

ایران با داشتن ذخایر فراوان گاز طبیعی، پس از روسیه دومین کشور از نظر ذخایر غنی گاز طبیعی به شمار می‌رود و حدود 16 درصد از کل ذخایر گاز دنیا در ایران واقع شده است.

بیش از دو سوم ذخایر گاز ایران در میادینی غیر مشترک قرار دارند که اکثر آن‌ها توسعه نیافته‌اند و به دلیل عدم سیاست‌گذاری مناسب در این بخش، امکان بهره‌برداری از بخش عمده‌ای از ذخایر گاز کشور میسر نشده است.

از نظر تولید گاز ایران پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم قرار دارد و با توجه به وسعت و جمعیت ایران در مقایسه با دو کشور آمریکا و روسیه انتظار می رود که با این حجم تولید، ایران جزو صادرکنندگان اصلی گاز در دنیا باشد اما میزان مصرف بسیار بالای گاز در ایران مانعی بزرگ برای تحقق این موضوع است.

ایران از نظر مصرف گاز در دنیا در رتبه سوم قرار دارد و تنها در کشورهای آمریکا و روسیه مصرف گاز بیش از ایران است.

بر این اساس با وجود رشد بالای تولید گاز در ایران تقریبا تمامی آن به مصرف داخلی می رسد و بخش بسیار کمی از گاز استخراج شده صادر می‌شود.

در واقع قیمت پایین گاز طبیعی مصرفی در داخل باعث شده است که گاز به شکل ناکارآمد مصرف شود و بهره وری مصرف انرژی در ایران به شدت پایین باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بررسی روند صادرات گاز طبیعی نیز نشان می دهد که با وجود ذخایر بسیار فراوان گازی، ایران به صورت خالص در بسیاری از سال‌ها، واردکننده گاز طبیعی بوده است.

روند تولید و مصرف گاز طبیعی

 

روند خالص صادرات گاز طبیعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی