جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

نگاهی به تشبثات کوچک و متوسط افغانستان

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۲۶ ب.ظ

 

sme-afg

 

 

 

 

 

تشبثات کوچک و متوسط، یکی از بخشهای مهم اقتصادی  به حساب می آید زیرا، این تشکیلات از ظرفیت بالای ایجاد اشتغال برخوردار بوده و سهم قابل توجه ی در تولید ناخالص کشورها دارند. درحال حاضر، به تعداد 23 میلیون تشبثات در 25 کشور اروپایی فعال اند که باعث ایجاد 75 میلیون شغل گردیده است.[1]

 

این تشبثات  نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور ما نیز دارند زیرا 80 تا 90 درصد تمام داد و ستد در مناطق روستایی افغانستان توسط همین تشکیلات اقتصادی صورت میگیرد. همچنان، این تشبثات 50% نیروی کار و 50% تولید ناخالص افغانستان را تشکیل می دهند.[2] اکنون، وزارت تجارت و صنایع در صدد است تا مطابق استراتژی جدید تشبثات کوچک و متوسط تا سال 2016، یک میلیون کار جدید ایجاد نموده و 3 بیلیون دالر آمریکایی به تولید ناخالص کشور بیافزاید.

تعریف تشبثات کوچک و متوسط در افغانستان:

احمد ضیا سیدخیلی، رئیس تشبثات کوچک و متوسط وزارت تجارت و صنایع، این تشبثات را در یک مصاحبه چنین تعریف نمود:

به تشکیلات اقتصادی که کمتر از 5 نفر کارمند داشته و سالانه به مبلغ 2.5 میلیون افغانی سرمایه گذاری نمانید، تشبثات کوچکتر گفته می شود. در حالیکه، تشبثات کوچک آنند که بین 5 تا 19 کارمند دارند وسالانه 2.5 تا 5 میلیون افغانی سرمایه گذاری می کنند. و تشبثات متوسط دارای 20 تا 99 کارمند بوده و 5 تا 10 میلیون افغانی را سالانه سرمایه گذاری می کنند. به گفته ی آقای سید خیلی، تعداد این تشبثات به بیش از یک میلیون می رسد که متأسفانه تا آخر ماه جون 2014،  39896 شرکت های داخلی توسط آیسا راجستر گردیده اند و بقیه همه به طور غیر رسمی و غیر معیاری فعالیت می کنند.

فعالیت غیر رسمی این تشکیلات، موانع زیادی را به راه انکشاف این سکتور ایجاد می کند که از جمله:

-کارمندان این تشبثات زیان های مالی (درآمد پایین) و صحی (نبود مکان امن و پاک) زیادی را متقبل می شوند.

-تشبثات غیر رسمی رقابت های ناسالم را با تشبثات رسمی آغاز می کنند که در نتیجه، تشبثات رسمی نیز از قانون و مقررات دولت فرار خواهند کرد.

-غیر رسمی بودن این شرکت ها باعث می گردد تا آنها رشد نکنند و در اخیر از بهره وری، درآمد، و معیشیت کمی برخوردار گردند.

-رشد تجارت و تکنالوجی در کشور محدود می ماند.

-تولیدات داخلی بی کیفیت بوده و در بازار آزاد امروزی، که از کشورهای زیادی اموال وارد می گردد، رقابت نتوانند.

-قرارداد های تجارتی قابل اعتبار نمی باشد در نتیجه، حاکمیت قانون زیر سئوال می رود.

-در نتیجه فعالیت های سرخودانه، احتمال دارد آلودگی هوا افزایش یابد.

- و فرار مالیاتی همیشه یک چالش بزرگ برای دولت باقی می ماند.

اما سئوال این جاست: چرا تشبثات غیر رسمی ما، رسمی نمی شوند؟

برای دریافت جواب به سئوال بالا، با بیش از 50 تشبثات مصاحبه نمودم. از آنها پرسیدم با وجودیکه وزارت تجارت و صنایع تلاش می کند که 9 سکتور عمده (پشم، مواد ساختمانی، چوب، محصولات زراعتی، سنگ های قیمتی، مرمر، زنان متشبث، چرم، و قالین) را توسعه دهد،  چرا نمی خواهند از خدمات توسعوی دولت مستفید گردند؟ آنها در پاسخ گفتند که تا اکنون دولت برای آنها کاری انجام نداده است و اگر گاهی دولت از آنها خبر میگیرد فقط به منظور گرفتن مالیه بوده و بس. آنها افزودند که اگر رسمی شدن باعث انکشاف تجارت شان گردد و مفاد آن از ضرر بیشتر باشد، حتماً شغل شان را راجستر می کنند.

مشکلات زیادی دامن گیر تشبثات کوچک و متوسط افغانستان اند که مهم ترین آن، نظر به گفته های 50 متشبث، عبارتند از: دسترسی به بازارهای داخلی و یا خارجی، حمایت دولت، تکنالوجی مورد نیاز، دزدی و یا تقلب، رقابت ناسالم، نرخ اسعار، قیمت ها، و امنیت.

اما دسترسی به منابع مالی عمده ترین مشکل برای ادامه ی فعالیت این شرکت ها محسوب می شود. به گفته ی 50 مصاحبه کننده در شهر کابل:

-آنها در مورد منابع مالی موجود در کشور معلومات کافی ندارند.

-آن تعداد که از موجودیت چنین خدماتی آگاه می شوند، بنابر شرایط دشوار آنها، نمی توانند قرضه بگیرند زیرا مدت قرضه فقط سه سال است و در این مدت کوتاه، متشبثین قادر به بازپرداخت نیستند.

-متشبثین مجبور اند تا 24% نرخ بهره بپردازند.

-3 تا 4 ماه در برمیگیرد تا پروسه قرضه دهی تکمیل گردد.

-اکثر تشبثات در جستجوی قرضه اسلامی اند که متأسفانه هیچ بانکی چنین خدمات را عرضه نمی کند.

-ازرش وثیقه بالاتر از مقدار قرضه است که هیچ متشبثی قادر به واگذاری آن نمی باشد.

-و در اخیر، بانکهای که قرضه می دهند همه در کابل فعالیت دارند. در حالیکه اکثر تشبثات در مناطق روستایی قرار دارند و ازین گونه خدمات بی بهره می مانند.

 

[1] European Commission, 2005

[2] Third regional cooperation economic cooperation conference in Afghanistan 2010

 

نگارنده: سکینه قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی